Milan Frydrych: Spirála ochranných opatření končí zřejmě v nedohlednu

20.07.2018 17:51

Okénko trhu

Milan Frydrych: Spirála ochranných opatření končí zřejmě v nedohlednu
Foto: pixabay.com
Popisek: Světová ekonomika - ilustrační foto

Německé ceny výrobců v červnu podle očekávání dosáhly růstu 3 procent meziročně. Na nárůstu se podílely především energie a paliva. Ceny energií zaznamenaly meziročně 6,2 procentní nárůst, paliva podražily o 13,6 procenta. Nejvíc zdražil topný olej, jeho běžná cena byla až o 37,4 procenta vyšší než loňský červen.

V návaznosti na cla uvalená ze strany Spojených států vůči ostatním obchodním partnerům byla ve čtvrtek ze strany Evropské Unie zavedena nová ochranná opatření, tentokrát ale zaměřena proti dovozu oceli a elektrokol z Asie. Jde tak o sekundární protekcionistické opatření Evropské Unie, která se snaží zabránit nadbytečnému přílivu zejména čínské oceli, která nemohla najít své odbytiště ve Spojených státech amerických. Podle odhadů by mohlo jít až o 13 milionů tun oceli. V momentě, kdy do Evropské Unie bude dovezena ocel ve větší hodnotě, než byl průměr za léta 2015 až 2017, se na její dovoz začne uvalovat clo v hodnotě 25 procent. Toto omezení bude v platnosti prozatím jen následujících 200 dnů.

Zatímco Unie byla nucena vytvořit opatření proti Asii, Spojené státy zvažují další cla na dovoz aut z Evropské Unie, potenciálně až v hodnotě 20 procent. V plánovaném vyjednávání Unie zvažuje dvě východiska: buďto se dohodnout na plošném multilaterálním snížení tarifů na auta se všemi významnými vývozci aut, nebo vytvoření jakési zóny volného obchodu. Z aut v ceně téměř 300 miliard eur, které USA dovezly v 2017, pocházela z Unie auta v hodnotě až 58 miliard. Konec spirály ochranných opatření ve světě se tak zdá být prozatím v nedohlednu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

15:57 Filip Šebesta: O svobodě vdechovat kouř, úpadku evropského autoprůmyslu a nekonečné záruční lhůtě

Denní glosa Filipa Šebesty