Miloslava Pošvářová: Občané mají právo znát pozadí kauzy D47

25.07.2014 16:46

Poslanci dnes předali předsedovi PS žádost o vznik vyšetřovací komise k D47.

Miloslava Pošvářová: Občané mají právo znát pozadí kauzy D47
Foto: Archiv MP
Popisek: Miloslava Pošvářová

Domnívám se, že poslanci a daňoví poplatníci České republiky mají právo se dozvědět okolnosti, za kterých vznikla kauza nekvalitní dálnice D47, včetně vývoje celého reklamačního řízení a stávajících soudních sporů. Současně je třeba zveřejnit a odhalit praktiky, které byly používány, včetně probíhajícího vyšetřování policie ČR. Je třeba sdělit, proč bylo vyšetřování zastaveno pro nedostatek důkazů a proč se ve stejném režimu zadávají veřejné zakázky dál. V současné době je žaloba státu (Ředitelství silnic a dálnic proti zhotovitelům staveb) řešena u Rozhodčího soudu. Objevuje se však pochybnost o kvalitě přípravy technických podkladů na doplnění žalob, kvalita znaleckých posudků jako zásadního materiálu pro soudní spor. Vyvstává otázka, zda jsou podklady pro soudní spor dostatečně připraveny, proč byly vrtné práce na odběrech vzorků násypů zastaveny, proč byly zastaveny laboratorní zkoušky vzorků, měření změn stavu konstrukcí mostů a to včetně znaleckých posudků v polovině ledna 2014. Tento stav trvá do dnešní doby. To vše významně oslabuje pozici státu při soudních sporech se zhotoviteli.

Tento stav, při němž hrozí prohrané soudní spory ve výši 3 miliard korun, je alarmující (výše škody státu). Takováto praxe je zcela nepřijatelná v době, kdy stát hledá cesty, jak ušetřit, kde se dá. Právě nepřiměřené náklady na stavbu silnic a dálnic v ČR přitom veřejnost dlouhodobě vnímá velmi negativně. Ještě horší je však stav, kdy předražená dálnice D47 (náklady na jeden km dálnice byly 1 miliarda Kč!) vykazuje vady, které zhotovitel odmítá zdarma opravit a stát musí přikročit se zhotoviteli k soudnímu sporu, kde musí vymáhat sjednání nápravy. Alarmující je dále skutečnost, že stejní zhotovitelé, kteří se podíleli na výstavbě D47 a odmítají odstraňovat vady, dále dodávají stavební práce pro veřejný sektor. Způsobili škodu státu a nemají ani morální výčitky a odpovědnost škodu napravit.

Zřízení vyšetřovací parlamentní komise musí dát veřejnosti jasnou odpověď:

  1. Jaká vznikla konkrétní pochybení (technická, ekonomická, ekologická) při výstavbě D47 ?
  2. Jaké škody při výstavbě D47 vznikly, kdo je způsobil a jaká konkrétní opatření z nich budou vyvozena, včetně postihů? 
  3. Jak byli viníci za Ředitelství silnic a dálnic potrestáni, kdo to konkrétně je?
  4. Jak postupuje Ředitelství silnic a dálnic v soudních sporech, kdo připravuje podklady za stát, jaké odborné znalecké ústavy byly osloveny, jak pracuje organizačně komise D47, kdo je za vedení sporů za stát konkrétně odpovědný?
  5. Jak postupují orgány činné v trestním řízení ve vyšetřování trestních oznámení, týkající se D47? Jaké mají výsledky?
  6. Jaké systémové změny zavedlo nebo zavede ministerstvo dopravy pro to, aby se stav s D47 neopakoval?

Já jako spoluautor návrhu na zřízení komise poskytnu členům komise veškerou odbornou součinnost, včetně informací o důkazech, včetně exkurzí na objekty s odborným výkladem.

Ing. Miloslava Pošvářová, Ph.D.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Lídr se nevolí…

12:26 Ivo Strejček: Lídr se nevolí…

Dnes nepíšu glosu. O smrti se glosy nepíší. Dnes chci ještě několika svými řádky vzpomenout na Mirka…