Miroslav Kulhavý: Manuál pro ČT a ČRo a další média, jak diskutovat o islámu – co nebylo řečeno

13.09.2018 12:21

Po nedávném trapném rozhovoru v ČT s místním muslimem, kde moderátorku hlavně zajímalo, zda by host měl raději mužský protějšek, jsem dospěl k názoru, že ČT je bezradná a nemá nikoho, kdo by se uměl zeptat na to, co lidi o islámu zajímá, nebo na to, co by rozšířilo jejich znalosti.

Miroslav Kulhavý: Manuál pro ČT a ČRo a další média, jak diskutovat o islámu – co nebylo řečeno
Foto: Archiv
Popisek: Modlící se muslimové v mešitě

Nabízím skromný manuál otázek a stručný námět případných odpovědí k další diskusi. Především historické otázky a odpovědi muslimů by mohly mnohým otevřít oči. Pokud neexistuje nějaký nový islámský elaborát (nevím o něm), je na stole Korán, Mohamed jako vzor a případně hadísy.

1) Co je islám? Je jen náboženstvím, nebo také ideologií, usilující o světskou moc?

*1) Historie i současnost dávají jednoznačnou odpověď: brutální rozšíření islámu k branám Indie a na druhé straně do třetiny Francie, pozdější vpád do Evropy (Vídeň 1683), ale i dnešní požadavky – Belgii vyhlásit za islámský stát, Oslo prohlásit za islámské město s islámským právem, Londýn vyčlenit z jurisdikce VB a (zatím) se statutem svobodného města v čele s muslimským starostou, islámské soudy, jejichž rozhodnutí jsou státními orgány respektována (zatím VB, Německo) atd. – to vše a mnoho dalšího dává jednoznačné resumé: islámské ideologie pod závojem náboženství usiluje o převzetí světské moci.

2) Je Mohamed pro muslimy 100% vzorem, a to jak skutky, tak i výroky, a žádný z těchto není odsouzeníhodný?

*2) Vlastní misijní úsilí – necelé dvě stovky přívrženců s nutným odchodem z Mekky pro silné nebezpečí zesílení odpadlictví. Pak už následovalo převážně násilí: na úvod po přesídlení do Jathribu přepady a loupení z karavan Kurajšovců, po vyhnání dvou židovských kmenů byl třetí popraven s osobní účastí Mohameda (více jak 700 mužů sťato a ženy a děti do otroctví), poslední slova před smrtí – vyžeňte z Arábie všechny nemuslimy – jsou výmluvná; toto a další podobné kroky mají být pro všechny muslimy vzorem?

3) Kdo je „umírněný“ muslim?

*3) Z islámského světa jde jednoznačné hodnocení, že „umírněný muslim“ je evropský nesmysl. Ze všech komentářů různě zacílených skupin včetně muslimů vyplývá, že jde o věřící v islám, kteří opomíjejí některé zásady islámského chápání světa hraničící až s odpadlictvím.

4) Je možná reforma islámu?

*4) V minulosti bylo několik pokusů o reformu islámu se snahou otupit jednoznačné násilné ostří vůči všem nemuslimům, ale vždy došlo k nárazu na stěnu tvořenou údajným neměnným slovem Božím.

5) Uznává islám svobodu slova, svobodu vyznání, rovnost pohlaví, rovnost před zákonem, tak jak je stanoveno v zákonodárství evropských zemí ?

6) Lze v islámu najít t.z. zlaté pravidlo? (Jednej tak, jak bys chtěl, aby ostatní jednali s tebou. Nebo jinak – moje práva končí tam, kde začínají práva druhého.)

*5),*6) Nic z toho, co je v těchto bodech zmíněno v islámu nenajdeme. A to je dlouhodobý právní dluh, který by svým zdůvodněným výrokem ukázal nemožnost spoluexistence demokracie, jejíž principy naplňují ústavy a zákony evropských států a zkostnatělou středověkou doktrínu islámu. Souběh dvojího práva, jak se už v některých západních státech děje, je hrubý právní paskvil.

7) Proč se muslimové nikdy veřejně nevyjádřili ke své rané historii, tedy ke způsobu rozšíření své víry od Indie až do části Francie?

8) Proč je na školách prezentován islám jen z té hezké strany a negace jsou pomíjeny?

*7),* 8) Vždy, když přijde řeč na islám a jeho historii, setkáváme se s obecným sdělením: zakladatelem byl Mohamed a po ovládnutí celé Arábie se islám rozšířil až k Indii a do Evropy pronikl přes Španělsko až do třetiny Francie. Současně obsadil i přímořské státy v severní Africe. Pak, hlavně na školách, následuje popis, jak funguje, jak muslimové islám „mírumilovně“ praktikují. Nic o tom, jakým způsobem se to rozšiřování dělo, jakých zvěrstev se dobyvatelé dopouštěli, nezmíněno zůstává i obrovské číslo obětí a otroků a vůbec o nadřazenosti muslimů nad všemi ostatními, která je podepřena islámskými texty i se všemi návody k násilí a nenávisti. Proč tomu tak je? Inu pravda by mohla muslimy urážet. Takové počínání nelze jinak hodnotit, než že toto mlčení je na stejné úrovni jako lež!

9) Jsou násilné činy džihádistů v rozporu a nebo v souladu s islámem?

*9) Výklady násilnických veršů se různí, ale je jeden, který džihádistům dává zelenou. Veřejně to hlásal jen ISIL a také tak konal. Evropským muslimům to až tak proti srsti není, ač veřejně takové počínání odsuzovali a odsuzují. Důkazem jsou tisíce evropských bojovníků vyslaných do řad zločinců v islámském samozvaném uskupení. Jiným argumentem byl koloniální útlak západoevropských států. Dovolím si příměr: kdyby se neotočilo kolo dějin a kolonie trvaly ještě 100 let, nevyvážilo by to všechna ta zvěrstva, kterých se muslimové při svých dobyvačných válkách dopustili. A není od věci, že se hlavně na křesťanech, dopouštějí hrdelních zločinů dodnes včetně ničení kostelů.

10) Jsou si muslimové vědomi, že bez zneplatnění nenávistných a k násilí vybízejících veršů Koránu a zásad vytýčených Mohamedem, jsou v Evropě v rozporu se zákonem, tedy protiprávně?

11) Připouští muslimové možnost v případě, že se naplní výhrůžka libyjského vůdce Kaddáfího, že Evropu dobudou vagínou, že bude usilováno o změnu demokratických zákonů s postupným uplatňováním islámského práva?

*10) *11) Stav, kdy všichni odpovědní znají rozpor mezi islámskou ideologií a zákony evropských zemí (a samozřejmě problém znají i jako autority uznávaní muslimové) iniciuje zcela přirozené jednoduché otázky: Proč se mlčí?!, Proč už dávno soudy jednotlivých zemí včetně toho evropského věc neprojednaly a následně vydaly resumé?!

Odpovědí je více, ale dá se říci, že je jedna horší než druhá.

a) Předpoklad - nikdo to zatím k soudu nepodal; pak je potřeba vyhnat všechny profesory z právnických fakult; to podstatné – právní vědomí – studenty nenaučili.

b) Politici a jiní odpovědní spoléhají na to, že se muslimové „nakazí“ evropskou demokracií a stylem života. Většina těchto zoufalců se modlí k oltáři zvaném „integrace“, ale nejednou se mohli přesvědčit, že jejich modlitby jsou velmi chabé.

c) Jsou obavy, že při uplatnění předpokládaného soudního výroku, který by celou islámskou ideologii (možná jenom část) postavil mimo zákon, vzniknou nepokoje s krvavými následky. Tyto obavy se však rovnají rezignaci a smíření se s tím, že se naplní Kaddáfího vize a Evropa bude islámská. Každému průměrně inteligentnímu občanovi je jasné, že čím později se přistoupí k naplnění práva, tím to bude horší. To pak ale znamená, že celospolečenský úpadek je velmi vážný, protože do řízení státu volíme individua s pochybnou inteligencí.

12) Při posvátném měsíci Ramadánu má správný muslim postupně přečíst nebo vyslechnou celý Korán; jak se vyrovnávají s nepřesnostmi, s protichůdnými údaji nebo rovnou s historicky nesmyslnými tvrzeními?

*12) Je naprosto nepředstavitelné, že 1,7 miliardy lidí se hlásí k islámu a přitom jim nevadí zjevné rozpory v textech, které jsou základem jejich víry. Hledání vysvětlení není jednoduché a nejpravděpodobněji to bude soubor různých faktorů. Vedle toho však jistě jsou v celé islámské komunitě tisíce poučených, zvláště ti kteří Korán přednáší nebo vyučují a ti vědí!

a) Drtivá většina těch, kteří se narodili v islámské zemi, jsou automaticky muslimové a jejich znalosti své víry jsou odvislé od toho, co slyší v mešitě a také doma. Myslím, že Korán jako celek nečetli.

b) Všeobecně je v islámské komunitě nepřípustné kriticky rozebírat text Koránu i v souvislosti s výkladem imáma. Takový jedinec je okamžitě na pranýři s hrozbou označení jako odpadlík. Nejvíce je mně líto jedinců s vyšším IQ, kteří prohlédli, ale nemohou se, zvláště ženy, z komunity vzdálit. O Koránu se prostě nediskutuje a ti zasvěcení dobře vědí proč.

c) Zachovat diskusní nulu a náboženský klid mají zájem především ti, kteří jsou u moci; pomocí islámu se diktátorsky snadněji vládne.

Je více důvodů, ale pro představu to jistě stačí. Omylů a nelogismů je v Koránu přehršel; obsáhle je zdokumentovali již dříve jiní.

Tedy jen pár příkladů:

  • 10/3 Země stvořena v šesti dnech; 41/9-12 Země stvořena v osmi dnech
  • 22/47 délka Božího dne je 1000 let; 70/4 délka Božího dne je 50 000 let
  • Tvoření člověka: 3/59 z prachu; 16/4 ze spermie; 21/30 z vody; 15/26 z hlíny; 19/67 z ničeho
  • 45/23 ….Bůh mu dal vědomě zbloudit, zaslepil mu oči, zapečetil sluch i srdce jeho, ale pak se ptá, zda se nevzpamatují!
  • Asi v deseti sůrách se mluví o rozprostřeném koberci přírody; zjevně jde o vnímání ploché Země
  • Ve třech sůrách – 19/28,3/35-45,66/12 ; je Marie řazena do Imránovy rodiny jako sestra Árona a Mojžíše

Ten, jemuž se v mnohých náboženstvích včetně islámu přičítá stvoření Země s horami a řekami, flory a fauny a též člověka – je řeč o Bohu, který musí disponovat obrovskou sílou a nedozírným intelektem, není-li toto jeho samotná podstata - mohl by se tak naivně mýlit?

Závěr může být jediný: celá islámská ideologie je dílem omylného člověka a možná i těch, kteří Korán písemně sestavili. Obrana proti kritice především veršů vyzývajících k násilí a nenávisti, že tyto jsou spjaty s konkrétní dobovou událostí, tento závěr jen dotvrzují.

Snad jen ještě malá poznámka: Korán je dle islámského textu u Boha na desce dobře střežené… Copak vševědoucí Bůh si potřeboval dělat písemné záznamy?

(zasláno jako námět na diskusní pořad do České televize, Českého rozhlasu a TV Barandov)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 350. díl Dao de ling

11:50 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy - 350. díl Dao de ling

V dnešní pomatené době mnozí hledají nějaký pevný kmen, o který by se opřeli nebo zachytili. Může to…