Miroslav Novák: Velmi solidní začátek letošního roku

15.03.2019 7:33

Silný růst maloobchodu na začátku letošního roku lze v první řadě opět připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější.

Miroslav Novák: Velmi solidní začátek letošního roku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nakupování, ilustrační foto

Maloobchod v lednu velmi solidním růstem navázal na závěr loňského roku. Leden sice nepřestavuje pro maloobchodní prodejce vrchol sezóny jako je listopad a především prosinec, avšak povánoční prodeje jsou v posledních letech stále důležitější součástí strategie obchodníků a slyší na ně i spotřebitelé. V lednu konkrétně maloobchodní tržby vzrostly oproti prosinci o 0,5 %, samozřejmě po sezonním očištění a v meziročním srovnání růst činil 4,7 %.

K růstu maloobchodních tržeb jak v meziměsíčním, tak i v meziročním srovnání přispělo především nepotravinářské zboží, zatímco růst prodejů potravin a pohonných hmot byl nižší.

Asi nepřekvapí, že se v lednu i nadále dařilo internetovým prodejcům, kterým meziročně vzrostly tržby o 18,6 %. Prodeje přes internet tak v lednu plynule navázaly na loňský rok, když loni v souhrnu vzrostly meziročně o téměř 20 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos. V lednu se však velmi dobře prodávaly i výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (22,9 %), k čemuž mohlo přispět i opravdové zimní počasí a jednoznačně také nízká základna z roku 2018. Spotřebitelé po Vánocích nakupovali ve větším množství také oblečení, obuv, kosmetiku a výpočetní techniku.

Naopak ani v lednu se nedařilo segmentu motorových vozidel. Meziroční tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly nižší o 2,1 % a i pohled na registrace nových vozidel naznačují, že ani nejbližší měsíce žádnou zvýšenou poptávku po automobilech očekávat nelze.

Silný růst maloobchodu na začátku letošního roku lze v první řadě opět připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi příznivá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce. To naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice i nadále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se mírně zvyšuje jejich úmysl více spořit. Letos tak očekávám růst maloobchodu kolem 4 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…