Ondřej Kališ: Otevřený dopis Radě hl. m. Prahy ve věci kapacity MHD

26.11.2016 16:16 | Zprávy

Dozvěděli jsme se, že v současné době je problém získat z rozpočtu města prostředky na posílení MHD v úsecích, kde dochází k překračování standardů obsazenosti.

Ondřej Kališ: Otevřený dopis Radě hl. m. Prahy ve věci kapacity MHD
Foto: Hans Štembera
Popisek: Tramvaj v Praze

Vážená paní primátorko, vážení členové Rady hlavního města Prahy,

dovolte nám, abychom se na vás jako příslušníci odborné i laické veřejnosti obrátili ohledně zajištění dostatečné kapacity městské hromadné dopravy (MHD) a také v otázce koncepce osobní dopravy na území města, která by zajistila udržitelnou dopravu i do budoucna.

Dozvěděli jsme se, že v současné době je problém získat z rozpočtu města prostředky na posílení MHD v úsecích, kde dochází k překračování standardů obsazenosti. Standardy obsazenosti jsou přitom klíčovou součástí Regionálního plánu Pražské integrované dopravy (PID) a měly by být závazným podkladem pro projektování a financování veřejné hromadné dopravy (VHD) v rámci celého systému PID, včetně pražské MHD. V současnosti platné standardy obsazenosti jsou dle Regionálního plánu PID následující:

  • metro  ?  vůz (20 m)  ?  124 osob
  • tramvaj  ?  vůz (16 m)  ?  70 osob
  • tramvaj  ?  souprava (32 m)  ?  140 osob
  • autobus  ?  standardní (12 m)  ?  59 osob
  • autobus  ?  kloubový (18 m)  ?  90 osob

Nepřekračování standardů obsazenosti je v současnosti o to zásadnější, že tyto standardy nezahrnují žádnou rezervu kapacity a uvedená obsazenost vozidla je již na samé hranici přijatelného komfortu pro cestující. Současně však absence jakékoliv rezervy kapacity znamená, že spoj již nemůže pojmout další cestující, kteří by měli být do MHD přilákáni, bez způsobení značného nepohodlí. Pokud se i laik podívá do vozidla, v němž je větší počet osob, než udává výše uvedený standard, je mu jasné, že takový spoj již nemůže do MHD přilákat nikoho, kdo má možnost využít auto.

V současnosti je většinou nutné najít na jakékoliv posílení přetížených spojů finanční prostředky na jiných linkách. Jinými slovy, je nutné oslabit spoje, které jsou pro nějakou oblast potřebné, aby bylo možné posílit přetíženou linku třeba v naprosto opačné části města. Zároveň však nelze tvrdit, že by se někde v MHD znatelně plýtvalo prostředky. Neexistují již téměř žádné linky, které by vykazovaly relativně krátký interval a zároveň malou vytíženost. Méně vytížené spoje a úseky můžeme najít zpravidla v takových oblastech města, kde sice není enormní poptávka po kapacitě, ale je nutné tam zajistit přiměřený interval pro komfortní cestování, aby lidé nebyli motivováni k využívání IAD, a nepřetěžovali tím ještě více už tak velmi zatížené městské komunikace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Jan Lacina byl položen dotaz

Názor

Píšete, jak si vážíte toho, když se někdo nebojí říct svůj názor. Ale proč je pak politika této vlády opačná? Proč srážíte ty, co mají jiný názor. nálepkujete je nebo dokonce urážíte (viz třeba Foltýn, ale i premiér? A zamýšlel jste se nad tím, proč se v poslední době čím dál víc lidí třeba obává ří...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Halík: Dokud budeme mít arogantního Prouzu, nebudeme mít prý drahotu

12:16 Jiří Halík: Dokud budeme mít arogantního Prouzu, nebudeme mít prý drahotu

Tvrzení a skutečnost, že když se srazíte s informací, že průměrná mzda je skoro 50 tisíc a vy se pod…