Ostravak v akci: Budou politické strany vracet finance za mandáty?
02.11.2016 17:30 | Zprávy
Vzhledem k níže popsaným okolnostem existuje důvodné podezření z páchání trestných činů vrcholnými politiky v rolích manažerů politických stran. Ti se snaží získat pro jejich stranu příspěvky za získané mandáty v souladu se Zákonem o sdružování v politických stranách a v politických hnutích. V předvolebním období však ovlivňují voliče způsoby, které jsou v rozporu s platnými zákony.
Foto:
Hans Štembera
Popisek: Volební urna, ilustrační foto
reklama
Kdyby je dodržovali, neoslovili by voliče, nezískali mandáty a poté ani finanční prostředky za ně. Mohou se vymlouvat na agentury, to jim ale nepomůže, protože existuje mnoho důkazů, že o popisovaných činnostech dopředu věděli nebo mohli vědět. Navíc stejné prohřešky již prošetřuje policie na základě oznámení Krajskému státnímu zastupitelství v Ostravě po nedávných komunálních volbách.
Volební právo je ustanoveno v Listině základních práv a svobod, článku 21, odstavci (3) a zní: Volební právo je všeobecné a rovné a vykonává se tajným hlasováním. Podmínky výkonu volebního práva stanoví zákon. A dle zákona č. 130/2000 Sb., o o volbách do zastupitelstev krajů se řídí samotné hlasování. To probíhá ve dvou dnech a v konkrétním čase (§3, odst. (2)), ve volební místnosti s povinnostmi voliče za plentou bez možnosti zastoupení.
Politické strany a hnutí ve snaze ovlivnit mysl voliče v předvolebním boji o moc pak využívají inzerci nabízenou reklamními agenturami. Ty umísťují poutače pokud možno v celé ploše města, kde se předpokládá zvýšený pohyb chodců a dopravních prostředků. Ke zlevnění celé kampaně využívají ustanovení o odpuštění místních a správních poplatků dle obecně závazné vyhlášky města Ostravy č. 4/2016, článku 8 - osvobození a úlevy, odst. (6) Od poplatku se osvobozuje umístění reklamních zařízení
a) kandidujícími subjekty v souvislosti s výkonem jejich volebního práva v době od vyhlášení voleb do 3 dnů po uveřejnění výsledků voleb Státní volební komisí.
Obdobně se to týká správních poplatků, které jsou veřejným příjmem a jejich osvobození v případě užití volebního práva.
Jenže reklamy nejsou v majetku kandidujících subjektů a už vůbec nebyly využity v souvislosti s výkonem - tajným hlasováním. Navíc se vždy jednalo o stavby nebo zařízení pro reklamu podle stavebního zákona, které k jejich povolení vyžadují mnohem víc než souhlas vlastníka s umístěním.
§ 104, odstavec (2), písmeno j) jednoznačně říká, že ohlášení stavebnímu úřadu vyžadují informační a reklamní zařízení na stavbě nebo na pozemku neuvedená v §103 odst. 1, písm. c), bodech 8 a 9 a stavby pro reklamu podle §3 odst.2.
Billboard s vítězným kandidátem do Senátu ČR v ochranném pásmu komunikace II. třídy - městský okruh - ulice Mariánskohorská.
A z dalšího billboardu se usmívá samotný premiér. Stejná komunikace - městský okruh a komunikace II. třídy - Mariánskohorská
Jinak řečeno: každá stavba nebo zařízení pro reklamu větší než 0,6 m2 vyžaduje nějakou formu souhlasu stavebním úřadem. Přičemž se jedná o stavbu nebo zařízení, nikoli o reklamu jako takovou. Ta je jen informací na stavbě nebo zařízení podle stavebního zákona. Takže stavební zákon posuzuje stavbu, nikoli reklamu na ni. A součástí schvalování o umístění nebo změně stavby - nosiče informace je platba správního poplatku. Ten je o řád vyšší, než si účtují reklamní agentury za měsíc. Takže z logiky věci, pokud je reklamní sdělení voliči legální, musí být agentura ve ztrátě. Další poplatek pak souvisí s odstraněním stavby a způsob odstranění je jednoznačně popsán stejným zákonem. Navíc stavební zákon ukládá podmínku zveřejnit záměr odstranit stavbu minimálně 30 dní před odstraněním z pozemku. Vzhledem k tomu, že velké množství reklam na jejich pozicích nestálo ani celý měsíc, nemohla být tato podmínka splněna. Což je další důkaz o podezření z nelegálního chování při soutěži při získávání mandátů a následně finančních prostředků za ně.
Když je reklama na stavbách technické infrastruktury, jako je například veřejné osvětlení, nebo zastávky MHD, u kterých uživatelé nemohou ovlivňovat jejich způsob užívání, jsou svázány ještě dalšími povinnostmi ke katastru nemovitostí a dokumentaci skutečného provedení před udělením souhlasu s užíváním.
A samostatnou kapitolou jsou pak billboardy v ochranných pásmech kominikací I. a II. třídy. Ty se v těchto pásmech vůbec nesmí vyskytovat z důvodu veřejně chráněných zájmů bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Povolení vlastníka nebo správce komunikace nestačí. V řízení u stavebního úřadu by pak zjistili, že billboardy v ochranných pásmech nesmí postavit a ani nelze udělit výjimku! Pokud tam stojí, nemůže tam být legálně. A přesto se z nich na voliče usmívali jak premiér, tak ministr financí, který je odpovědný za výběr poplatků, které jsou příjmem veřejných financí. Snad ví, komu zadali inzerci a neznalost zákona neomlouvá. Při zdravém selském rozumu pak musí pochopit, že něco není v pořádku. Leda že by .... a kontroluje to také on ..... Doufám, že ne.
Podívejte se na inzerci u komunikace I. třídy - ulice 17.listopadu (např. ODS a ANO 2011), nebo II.třídy - ulice Mariánskohorská, Plzeňská, 28. října, Opavská, atd.. (téměř všechny inzerující politické strany inzerovaly na plochách, které neodpovídají ustanovením platného stavebního zákona a jeho prováděcích vyhlášek)
Komunikace I. třídy I/11 - 17. listopadu. I zde je bigboard v ochranném pásmu komunikace.
Podle vás by politici měli zasahovat do nezávislosti (i když ta je někdy sporná) médií a novinářů? Nebo co myslíte tím vaším prohlášením, že chcete zahájit léčbu nemocného novinářského stavu?
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.