Pavel Kopecký: Šest podivných leteckých havárií. Byli Alexandrovci zavražděni?

28.12.2016 16:18 | Zprávy

Pavel Kopecký bilancuje záhadné letecké havárie za poslední tři roky a spolu s věhlasným vojenským analytikem se ptá, zda k nim nakonec nepřipočítáme i tu z minulého týdne

Pavel Kopecký: Šest podivných leteckých havárií. Byli Alexandrovci zavražděni?
Foto: thinkstockphotos.com
Popisek: Havarované letadlo, ilustrační foto

Svět s napětím očekává závěry vyšetřovatelů, kteří dešifrují záznamy černých skříněk z vojenského speciálu Tu-154, jenž tragicky havaroval v neděli na Boží hod vánoční v Černém moři. Letoun, na jehož palubě cestovala i pěvecká část legendárních Alexandrovců, narazil na hladinu moře údajně rychlostí 510 km/h. Všechny "černé skříňky", tedy zapisovače dat, byly do Moskvy přepraveny v úterý, vzápětí začala jejich analýza.

Na závěry je tedy v tuto chvíli ještě velmi brzy. Navzdory všeobecně panujícím předpokladům, že šlo spíše o technickou závadu, stále ještě nelze vyloučit (a mnohé tomu dokonce napovídá), že mohlo jít o teroristický útok. Pokud by se tato verze potvrdila, znamenalo by to další vyostření politické situace ve světě a zase o něco chmurnější vyhlídky do příštího roku. K podobným závěrům dochází i mezinárodně uznávaný politický a vojenský analytik Saker ve své analýze této tragické události.

Technická závada a problém s palivem

Technická závada, o níž vyšetřovatelé zatím nejčastěji mluví, je podle něho málo pravděpodobná, neboť Tu - 154 patří mezi nejspolehlivější stroje. Bezpečnostní bilance tohoto letadla je srovnatelná s většinou letadel jeho doby, přestože bylo často provozováno v extrémních podmínkách, v jakých jiná letadla neoperují. Tu-154 nastoupal do dostatečné výšky k tomu, aby se v případě technické závady úspěšně pokusil o návrat na letiště, případně o relativně bezpečné nouzové přistání na vodě. Počasí toho dne bylo dobré. Posádka nehlásila žádný problém. Z tohoto důvodu musela být podle Sakera katastrofa okamžitá.

Nepříliš pravděpodobný je i uvažovaný problém s palivem. Tento je v případě nehody vždy prvotním podezřením, ale pokud by motory indikovaly problém, nebo i kdyby došlo k jejich úplnému výpadku, piloti by měli čas o tom informovat. A také, stejně jako ostatní letadla, i Tu-154 může klouzat a provádět manévry i bez energie z pohonné soustavy.

Málo pravděpodobná příčina havárie je i často uváděný kontakt s ptáky, kteří by se mohli dostat do jednoho z motorů. "Nejsem si jistý, že by někdy došlo k současně trojitému výpadku motorů po nasátí ptáků, ale i kdyby se to stalo, posádka to musela hlásit, což neudělala," uvádí ve své analýze Saker.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Martin Baxa byl položen dotaz

Svoboda projevu

Když mluvíte o svobodě projevu, uvědomujete si, že to byla vaše vláda, která se ji snažila omezit? Kdo třeba vypínal weby nebo rozjel boj proti dezinformacím, za kterými jste schovávali podle mě úplně vše? A kdo urážel ty, co vyslovili jiný názor a nálepkoval je?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Čeho se mají bát v Číně

15:05 Petr Hampl: Čeho se mají bát v Číně

Denní glosy Petra Hampla.