Třeba stanovisko PPM Factum k výsledkům voleb přiznává, že „Průzkumy nedostatečně reflektovaly nechuť příznivců pravice hlasovat pro strany vládní koalice, která patrně mnohdy nabyla podoby neúčasti ve volbách.“ Nutno ale dodat, že pro neúčast ve volbách se rozhodlo také mnoho voličů z řad příznivců ČSSD – oproti roku 2008 získala sociální demokracie o 422 tis. hlasů méně. Komunisté sice získali o 100 hlasů více, ale kde je těch zbývajících více než 300 tisíc levicových voličů? Několik tisíc jich volilo regionální uskupení nebo alternativní levicové strany (např. SPOZ, NS-LEV21), přesto je však jisté, že i na levém křídle zájem o volby ochladl.
Více než kdy jindy byli voliči před letošními krajskými volbami masírováni průzkumy veřejného mínění, zaměřenými na momentální podporu jednotlivých stran v regionu. Znalost volebních preferencí stran se promítá do rozhodování mnoha voličů. Zvažují často mezi těmi stranami, které mají dle preferencí reálnou šanci získat politický vliv. Lidé si v průzkumech ověřují, zda jim nepropadne hlas. Pokud jejich oblíbená strana nedosahuje úrovně přibližující se k metě rozhodující pro zisk politického vlivu, volí raději stranu jinou. Nízké preference ale, na druhou stranu, mohou mít i mobilizující efekt, zvláště na váhající sympatizanty. Třeba na příkladu nedávných slovenských parlamentních voleb se ukázalo, že zavedená pravicová SDKU v průzkumech postupně klesala z původně stabilní podpory více než 10% k hranici 5% a v posledních průzkumech i pod tuto hranici, ve volbách získala nakonec více než 6%.
Předvolební průzkumy se však v mnohém lišily od výsledné skutečnosti. Podle nich mělo k volbám namířeno, jen s mírnými regionálními odchylkami, cca 48% oprávněných obyvatel. Nakonec to bylo 37%, tedy významně nižší číslo, výrazně přesahující míru statistické chyby.
Od konečných výsledků se nejméně lišily průzkumy agentury SANEP pro deník Blesk. Tato agentura přitom s předvolebními průzkumy nemá letité zkušenosti, jako společnosti pracující pro veřejnoprávní ČT a ČRo, a zároveň je v očích mnoha zasvěcených černou ovcí zdejší marketingové branže. V předvolebních průzkumech se ale výsledky SANEP v souhrnu ukázaly jako nejméně se odchylující od skutečných výsledků voleb.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz