Petr Bílek: Ploché nohy rozumu

29.08.2016 17:38

Náš dnešní evropský svět ztratil smysl pro posvátno. Jeho všední tvář je oholená a pragmaticky usměvavá. Sekularizované obyvatelstvo české kotliny se stará v první řadě o své materiální potřeby a do té doby, než mu selže zdraví, věří především penězům a známostem.

Petr Bílek: Ploché nohy rozumu
Foto: wikipedia
Popisek: Vlajka Islámského státu

Nadsvětní rovina příběhů o bozích a herojích působila po celé dosavadní dějiny lidstva jako sjednocující narativ osvětlující životní zvyky a způsoby těch, kdo naslouchali. V mentálním půdorysu současníků musí tuto odvěkou potřebu vědět o svém původu a znát počátky věcí někdo nebo něco nahradit, neboť bez ní se komunita rozpadá, nastávají problémy s individuální identitou. Uprázdněné lavice metafyzických bytostí obsadily celebrity a peripetie jejich životů, které se právě proto musely odloupnout od banálního žití zbytku populace. Posvátnost nahradila pouťová sláva médií. Místo bývalých chrámových pokladů plných zlata a drahokamů, spokojujeme se s cetkami. Obřadné rituály upadly do podoby hromadných orgiastických křečí na koncertech a festivalech. To, co se obvykle nazývá náboženskou potřebou, ovšem naprosto nezmizelo. Jejími projevy jsou mimo jiné také tu a tam se vyskytující poněkud blouzniví jedinci řešící vírou v cokoli nadpřirozeného své životní krize. Proti ataku zesvětštění se na půdě tradičních náboženství vyhraňují obranné fronty fundamentalistických tendencí. Mnohé bytosti v touze a žízni po duchovnu nechávají se zlákat i absurdními spiritualistickými spekulacemi. Jiní rodilí Evropané hledají spásu v terorismu.

Ve spektru současného lidského jednání se v zakuklené podobě dere ke světlu touha po magii tajemství. Například v těch „nejmodernějších" chováních elektronického věku hluboce tkví prastaré puzení stát se zasvěcencem. Všechny ty městské a jiné „kmeny", o kterých se píší dlouhé studie, se za každou cenu chtějí odlišit od zbytku populace. Vytvářejí si svůj zasvěcenecký jazyk, jemuž nikdo jiný než oni nerozumí. Způsobem oblékání, účesy, gesty, mimikou i výběrem drog dávají najevo, že pronikly dál v pochopení života, absolvovaly iniciační rituál, překročily magickou hranici mezi nevědoucími a vědoucími. Nahmátly cosi původního.

Tento pocit měly primitivní kmeny v prehistorii, když naslouchaly medicinmanům a jejich přednesu mýtů. Povahu tohoto nastavení vůbec nemění médium, jehož prostřednictvím ke komunikaci dochází. Komunity sociálních sítí, ač prostorově mnohem rozptýlenější než lovci kolem ohně, sdílejí společnou mentální látku, skrze kterou chápou svět v sobě a sebe ve světě. K největším obtížím lidského života totiž patří vystačit si pouze s rozumem. Ti nejosvícenější, kteří se o to pokusili, skončili až na výjimky v psychiatrických léčebnách. Někteří dokonce ve vězení. Třeba ti nemnozí investiční bankéři pevně přesvědčení, že udělali podle svého nejlepšího svědomí vše, aby zabránili vzniku finanční krize. Chovali se racionálně v iracionálním prostředí. Eschatologie islámských teroristů se nikdy neprotne s evropským racionalistickým náhledem, a přesto bude ovlivňovat podobu naší budoucnosti. Současný svět působí hrozivě také proto, že se smazávají rozlišovací znaky mezi zasvěcenci boha a zasvěcenci satana.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

svobodná média

Dobrý den, fakt byste za obálku na časopisu, která nikoho neuráží někoho hnala k soudu? Kde je pak nějaká svoboda? A třeba Respekt je známý svými obálkami, kde jsou často i karikatury a je používána nadsázka, někdy i černý humor. To jste se už všichni politici zbláznili, že byste chtěli zasahovat do...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

15:22 Jiří Weigl: Dvacáté výročí našeho vstupu do EU a historické paralely

Na 1. května 2024 připadá 20. výročí našeho vstupu do Evropské unie. Náš veřejný a mediální prostor …