Petr Dufek: Chuť utrácet spotřebitelům v EU rozhodně nechybí

03.03.2016 14:09

Růst stavební výroby v prosinci dosáhl meziročně 3,4 %, po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních míst o 2 %. Velmi slušné výsledky hlásí i bytová výstavba, která se v závěru roku skutečně rozjela.

Petr Dufek: Chuť utrácet spotřebitelům v EU rozhodně nechybí
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Alespoň to ukazují nejnovější data zveřejněná Eurostatem. V lednu se útraty spotřebitelů v obchodech v eurozóně meziměsíčně zvýšily o 0,4 %, v celé EU dokonce o osm desetin procenta. A zájem nakupovat šel napříč nabídkou obchodů od potravin přes spotřební zboží až po auta.

Za vyššími nákupy lze najít souhru pozitivních faktorů, kterými jsou v první řadě lepšící se situace na trhu práce a s ní spojený spotřebitelský optimismus, dále je to nízká inflace, která zlepšuje reálnou finanční situaci domácností a vede k citelným úsporám třeba ve výdajích za pohonné hmoty a energie. V neposlední řadě nelze zapomenout ani na efekt nízkých úrokových sazeb a zvýšené dostupnosti úvěrů ve většině zemí EU.

Ve srovnání s loňským lednem nakoupili spotřebitelé v eurozóně v obchodech reálně o 2 % více, zatímco v celé EU utratili o 2,8 %. Maloobchod se tak přidává do řady jiných statistik, které potvrzují, že ekonomikám vně eurozóny se vede o něco lépe, než těm, kde se platí eurem. Ostatně poklesy nákupů jsou vidět především v některých eurových zemích, ať už jde o Rakousko, pobaltské země nebo Belgii.

Vývoj obratu maloobchodu v eurozóně ukazuje, že se blíží k rekordním maximům dosahovaným naposledy v roce 2008. Za celou EU lze v podstatě hovořit už o rekordních nákupech. Zajímavé přitom zůstává, že navzdory silné spotřebě nedochází k nijak silné akceleraci inflace, po níž touží ECB. Nakonec nízká inflace (respektive deflace v eurozóně) nemusí být až tak spojená s nákupy spotřebitelů jako spíše s klesajícími cenami paliv a energií, rostoucí konkurenci obchodníků i výrobců čelících stále ještě nevyužitým kapacitám.

První letošní čísla z maloobchodu naznačují, že letošní růst v EU bude do značné míry spojený se spotřebou. Bude se proto odvíjet od očekávání domácností ovlivněných směrem vývoje nezaměstnanosti, mezd a inflačních očekávání. Svoji roli sehraje i obnova vybavení domácností či nákupy automobilů dříve odkládané v důsledku dvojí recese. Obchod v EU a zvláště pak v eurozóně má velkou šanci dosáhnout vyššího růstu než v loňském roce.

Autor je bankovní analytik. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…