Petr Dufek: Propad registrací aut v Evropě

18.04.2018 10:49

Výhledy pro českou ekonomiku na letošní rok mají jedno společné, a sice předpokládají zpomalení růstu z loňských 4,6 % na 3-4 %. Posledním příkladem je i poslední prognóza Mezinárodního měnového fondu zveřejněná včera, která předpokládá, že české hospodářství letos poroste tempem 3,5 % a v roce následujícím už jen tříprocentním.

Petr Dufek: Propad registrací aut v Evropě
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Zpomalení růstu naší ekonomiky sice kontrastuje se zlepšenými vyhlídkami světové ekonomiky, ale je vlastně docela logické na vyčerpávání kapacit v největším tuzemském odvětví, a sice v průmyslu, kterému se stále více nedostávají lidé a navíc přichází i o dřívější podporu v podobě slabé koruny. Navíc průmysl je v českém podání především výroba osobních automobilů, která se na HDP přímo podílí zhruba šesti procenty (nepřímo zřejmě více než deseti procenty) a která je orientovaná primárně na evropský trh.

Registrace na tomto trhu přitom rostou téměř nepřetržitě už šestým rokem a každé další nové příznivé výsledky vyvolávají otázku, jak dlouho tento trend může pokračovat. Zda se už nezačnou projevovat první známky nasycenosti poptávky v širším měřítku než jen v zemích, kde boom automobilového trhu začal v současném cyklu nejdříve. Nebo jinak, jak dlouho ještě automobilky potáhnou českou ekonomiku nahoru.

Nové údaje o registracích osobních automobilů v EU za březen zveřejněné dnes by mohly být takovou předzvěstí. Počet registrovaných (zjednodušeně - prodaných) se totiž meziročně snížil o 5,3 % a téměř úplně smazal nárůst dosažený v úvodu roku. Když se ovšem podíváme na detailnější čísla, zjistíme, že skoro 90 % tohoto propadu jde na vrub Velké Británii (-88 tisíc). Pokles se ovšem nevyhnul ani italskému trhu (-13 tis.) a německému (-12,2 tis.). Co z toho v rychlosti usuzovat, respektive je čas mít začít obavy?

Útlum britského nebo i dánského trhu není až tak překvapivý s ohledem na fakt, že boom prodejů aut tam začal ze všech zemí EU nejdříve. Větší pozornost si proto zaslouží spíše nelichotivá čísla z Německa. Aktuální propad spíš vypadá na korekci silných prodejů z úvodu roku. Ve vzduchu je navíc vzpruha v podobě omezování dieselů, která poptávce ještě nahoru pomůže. A nakonec i po nelichotivých březnových číslech se stejně v Německu v prvním čtvrtletí prodalo meziročně o 4 % více aut než loni. I proto je asi předčasné měnit výhledy na evropské prodeje výrazně k horšímu. Už tak jsme předpokládali za celý rok v podstatě jen kladnou nulu.

Petr Dufek
finanční analytik

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…