Petr Dufek: Slabé léto evropských automobilek

17.09.2021 7:34 | Komentář

Včera zveřejněná čísla o registracích nových osobních automobilů v zemích EU potvrzují útlum prodejů vozů napříč téměř celým trhem. I když už loňské léto bylo z pohledu prodejních čísel slabší, i to letošní bylo ve znamení poklesu.

Petr Dufek: Slabé léto evropských automobilek
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Nejde však o výsledek nezájmu ze strany zákazníků, kteří v loňském roce raději odložili své firemní i soukromé nákupy, ale spíše o obecný problém nedostatku některých komponent, který dopadá na fungování velké části automobilového průmyslu.

Slabší léto (meziročně červenec -23,3 %, srpen -19,1 %) sráží doposud slibné výsledky prodejů v předchozích měsících letošního roku. Celkově se tak za prvních osm měsíců v EU prodalo o 11,2 % více automobilů než ve stejném období loňského roku, kdy automobilový průmysl procházel nejtěžším obdobím ve své historii.

Nešlo přitom jen o dobrovolné odstávky, ale i uzavření autosalonů v některých zemích v době první vlny, které komplikovalo prodeje po několik měsíců. V každém případě tehdy trh propadl téměř o třetinu, a tak aktuální růst o 11 % jej nechává stále hluboko pod úrovní roku 2019.

Anketa

Je Andrej Babiš mladší obětí svého otce?

21%
62%
hlasovalo: 72192 lidí

Když se podíváme na kumulované roční výsledky za EU, tak jsou aktuální čísla dvacet procent pod maximem roku 2018 a jen deset procent nad loňským minimem. Pro představu o rozsahu propadu jde o 2,6 mil. vozů méně než před třemi lety. Pro zajímavost je na mapě vidět srovnání s posledním předkovidovým rokem 2019, kdy už trh zaznamenával první známky útlumu.

Automobilový průmysl prochází negativním nabídkovým šokem, který představuje omezování produkce a doprovází jej růst cen způsobený rostoucími náklady, ať už z titulu zdražování subdodávek nebo tvrdších regulací. A to vše v době, kdy je poptávka po nových vozech poměrně silná.

Automobilový trh zůstává i nadále pod tlakem nedostatku komponent, který nutí výrobce k omezování produkce. Situace nahrává růstu cen minimálně do té doby, dokud se tento problém nepodaří vyřešit. A nebude to nejspíš ještě letos. Nedostatek nových vozů, respektive prodlužující se doba čekání na nové vozy, se samozřejmě promítají i do cen zánovních aut.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

15:49 Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

Dubnové výsledky konjukturálních průzkumu ukazují na pokračující oživení tuzemské ekonomiky. Souhrnn…