Petr Holub: Proč se bát islámských teroristů

17.01.2015 7:29

Jak vážné je nebezpečí islámského terorismu, tak zní otázka, na kterou se ve veřejné debatě hledá jen těžko odpověď. Přitom se prosazují extrémní názory, které ovšem spíše odvádějí od skutečného stavu věcí.

Petr Holub: Proč se bát islámských teroristů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na Hradčanském náměstí před Pražským hradem proběhla demonstrace proti islámu. Přišlo kolem tří tisíc lidí

Ani Česko nezaostalo za východním Německem, když vzniká hnutí podobné antiislámské Pegidě s názvem Islám v České republice nechceme. Široké veřejnosti se představilo při dnešní demonstraci na Hradčanském náměstí v Praze a zatím je na vzestupu. 

Vychází z jednoduchého postoje. Islám jako náboženství znamená nebezpečí pro evropskou křesťanskou civilizaci, a pokud se nebudeme bránit všemi prostředky, pak podlehneme. 

Proto musíme zabránit, aby se tu vůbec objevili uprchlíci ze zemí, kde je islám převládajícím náboženstvím. To samozřejmě platí také pro syrské uprchlíky před Islámským státem, protože kdo ví, vzhledem ke své muslimské víře jsou také potenciální teroristé. 

Proti tomu stojí opačný názor, podle kterého jsou teroristické útoky jako v Paříži pouze oddělenými kriminálními činy, které nemá smysl dávat do souvislosti s tak úctyhodným náboženstvím jako je islám. 

Teroristy jsou nakonec lidé z okraje společnosti, kteří své potíže řeší takto nesmyslným způsobem. V základu je tedy jejich sociální situace a kriminální energie a neměli bychom je provokovat urážkami toho posledního, co jim zbylo, tedy tradičního náboženství. Příznivci popsaných názorů pak vedou bezvýsledné spory. 

Přesto je nepochybným faktem, že se při současném terorismu o oddělené kriminální skutky nejedná. Teroristé, kteří jsou zpravidla narozeni v Evropě, jsou verbováni ke svaté válce náboženskými kazateli, jsou cvičeni na území kontrolovanými Islámským státem nebo Al-Káidou a posíláni provést úkoly, které jsou součástí strategie radikálních islamistů. 

Na druhé straně je jisté, že tzv. islámský teror podporuje jen menšina muslimů. Pro zjednodušení je možné říci, že hlavním rizikem je muslimské hnutí salafistů. Například v Německu, kde podle různých odhadů žije 3-5 milionů muslimů, je za islamisty považováno 43 tisíc lidí, z toho sedm tisíc jsou salafisté. 

Více než pět set německých muslimů bojuje v Sýrii za Islámský stát, z toho byl zabit každý pátý. Dvě stě bojovníků Islámského státu se mezitím vrátilo do Německa. Příznivci násilného řešení a jejich sympatizanti tak tvoří procento muslimského obyvatelstva. To samozřejmě nejde podceňovat, zvlášť když všechny zmíněné počty rostou, o válku civilizací se však nejedná. 

Frankfurter Allgemeine Zeitung nabídl střízlivý popis, čeho se vlastně máme bát. Prý se opakuje historie, kterou popsal filozof Karl Popper v knize „Otevřená společnost a její nepřátelé“. 

Evropa je otevřená společnost se všemi nejistotami a pochybnostmi a tradičně má nepřátele, kteří chtějí vrátit vývoj do minulosti, v zásadě do kmenové společnosti, kde jsou jasná pravidla a jasný vůdce. A každý, kdo se brání návratu do minulosti, je nepřítel, kterého je třeba bez milosti zlikvidovat. 

Evropě tedy hrozí cílevědomý a brutální nepřítel s jednotnou ideologií, nekryje se však s islámem. Dokonce se dá říct, že nepřáteli otevřené společnosti, byť méně nebezpečnými, jsou také radikální antiislamisté. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Český rozhlas

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Dělící linie a budoucnost “alternativy”

20:37 Petr Hampl: Dělící linie a budoucnost “alternativy”

To si tak povzdechl Vidlák: