Autor se zaměřil hlavně na skutečnost, že už není v módě ukazovat se před voliči v saku a kravatě, nýbrž v bílé košili, která prý symbolizuje „čistotu a otevřenost. Politici napříč stranami se snaží beze slov oslovit voliče, že právě oni jim tyto hodnoty můžou nabídnout. Sahají přitom po výbavě, kterou už dvakrát s úspěchem využil lídr hnutí ANO Andrej Babiš. Ukazují se v rozhalené bílé košili.“ Tak praví Echo 24 v článku příznačně nazvaném Politici kopírují Babiše. Možná by ten článek měl něco do sebe, kdyby ovšem mluvil pravdu. Ta se nachází někde úplně jinde a hlavně jindy.
V roce 2010 do volebního klání do Poslanecké sněmovny nastoupil, pokud mne paměť neklame, docela jiný (a tehdy jediný) politik v bílé košili: lídr strany SPOZ Miloš Zeman (a další kandidáti této strany po jeho vzoru). Tehdejší účastníci kampaně si dodnes vzpomínají, že se o bílou košili vedl v Zemanově zákulisí docela tvrdý boj. Nápad se nicméně prosadil a výsledky mu daly za pravdu. Straně, které nikdo neodhadoval ani jednoprocentní výsledek, chybělo nakonec ke vstupu do Sněmovny pár desetinek.
Mimochodem, ani s hesly typu Bude líp, není Babišův tým (ani jiné stranické kampaně) zrovna originální. Zeman měl tehdy dvě hlavní hesla: v první fázi: ZNÁM CESTU Z KRIZE, ve druhé fázi: VYVEDU ZEMI Z KRIZE. Což znamená totéž, jako Bude líp, jen to je osobnější a důvěryhodnější. Protože zde kandidát bere na sebe odpovědnost za své doporučení, zatímco ten, kdo jen cosi obecně slibuje, může nakonec vždycky říci, že se zkrátka okolnosti spikly…
Jak je na příkladu „objevu“ z Echa 24 vidět, naši novináři často trpí kolektivní ztrátou paměti. Nemělo by se to však stávat našim voličům.
Petr Žantovský
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz