Petr Žantovský: „Koniáš“ zasahuje v Islámské nadaci

30.04.2014 10:33

Policisté minulý týden po zásahu v Islámské nadaci v Praze zadrželi a obvinili 55letého muže kvůli tomu, že údajně měl v České republice zajistit překlad, vydání a distribuci knihy Základy tauhídu: Islámský koncept Boha, šířící svým obsahem rasismus, antisemitismus a násilí proti takzvaným méněcenným rasám.

Petr Žantovský: „Koniáš“ zasahuje v Islámské nadaci
Foto: Hans Štembera
Popisek: Policisté, ilustrační foto

Policie současně provedla několik domovních prohlídek. Policejní mluvčí však dementoval informace, že se během nich našly zbraně a výbušniny. Přímí svědci zásahu si stěžovali, že policisté narušili hlavní páteční modlitbu, která má pro muslimy zvláštní význam a scházejí se při ní v mešitě.

Při poslechu této zprávy se vkrádá otázka: k čemu to bylo dobré a co tím kdo sledoval? Jistě je chvályhodné, když se policie zabývá kořeny terorismu, monitoruje podezřelé aktivity a snaží se předcházet případným konfliktům. Zde ale, jak se zdá, o takový případ nejde.

Tady se kriminalizuje vydání a šíření myšlenek, a to je v důsledku stejně nebezpečné, jako terorismus se zbraní v ruce. Za šíření myšlenek byli pronásledování a trestáni, často i na hrdle, v dějinách mnozí – Janem Husem počínaje a disidenty za totality zdaleka nekonče.

Dostatečně znám je příběh jezuity Koniáše a jeho věru příkladného vztahu k opozičním myšlenkám na stránkách pálených knih. Konec konců i Ježíš nakonec skončil na kříži kvůli šíření myšlenek.

Jistě nesrovnáváme myšlenky Kristova učení s názory v oné muslimské knize. Jde o princip. Likvidace těch, jejichž názory nesdílíme, je útokem na samotný smysl a podstatu demokracie.

„Každý má právo na svobodu přesvědčení a projevu; toto právo nepřipouští, aby někdo trpěl újmu pro své přesvědčení, a zahrnuje právo vyhledávat, přijímat a rozšiřovat informace a myšlenky jakýmikoli prostředky a bez ohledu na hranice.“ Tak se píše už ve Všeobecné deklaraci lidských práv OSN přijaté v roce 1948.

Pokud budou mít pražští muslimové dobré advokáty, postaví svou rétoriku právě na této větě. A pokud nechceme spáchat atentát na demokracii, budeme se muset před její autoritou poslušně sklonit.

A nebo je tu druhá možnost – vytáhneme pendreky a budeme honit po ulicích ty, kdo šíří jiné názory, než sami sdílíme. Tím ovšem tyto preceptory neumlčíme, jen radikalizujeme. A o sobě tím prozradíme, že jsme natolik slabí, že neuneseme, když si někdo myslí něco jiného než my sami.

Média by v této chvíli měla položit zásadní otázku: kdo rozhodl o tom, že se má konat tato policejní akce, navíc v době modliteb, o nichž se ví, že jsou pro muslima posvátné a jejich narušení považuje za nepřijatelné? Vypadá to jako policejní nebo politický naschvál.

Ministr vnitra s policií dělají ramena, zřejmě aby trumfli lehce xenofobní proslovy poslance Okamury. Možná socialisté chtějí ukázat lidu, že jsou silní v kramflecích. Co záleží na nějaké formální demokratičnosti, hlavně když se bouchne do stolu. Nad následky tohoto bouchnutí se ovšem zjevně nikdo nezamyslel. Vláda časem padne, ale ty následky poneseme všichni. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…