Radek Sárközi: Ředitelé škol obdrželi v noci manuál k další etapě otvírání škol 25.11. a 30.11.

21.11.2020 17:01

Ředitelé škol obdrželi v průběhu noci ze čtvrtka na pátek prostřednictvím datových schránek manuál z MŠMT k další etapě otevírání škol 25.11. a 30.11.2020.

Radek Sárközi: Ředitelé škol obdrželi v noci manuál k další etapě otvírání škol 25.11. a 30.11.
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora

Závazné bude ale až to, co z manuálu se nakonec objeví přímo v textu příslušného nového krizového opatření vlády. Celý text manuálu je dostupný přímo na webu MŠMT ke koronaviru ZDE.

Školám bude kromě rotační výuky činit největší potíže zachování homogenity tříd. A to především při výuce cizích jazyků. Například ZŠ Londýnská v Praze při běžné výuce dělí žáky na angličtinu podle jejich jazykové úrovně, nikoliv podle ročníků a tříd, což nyní nebude možné.

Velmi náročné bude rovněž zajistit všechny podmínky, které platí pro školní jídelny.

Školní družiny nebudou muset být plně homogenní, v novém manuálu mají výjimku - tím ovšem celý koncept "homogenity" tříd přestává dávat smysl, protože se ráno a odpoledne sejdou žáci různých tříd stejného ročníku v jednom oddělení školní družiny... Aktuálně se školní družiny speciálních škol a málotřídek potýkají s nařízením, kdy oddelení ŠD musí být homogenní a musí kopírovat složení jednotlivých tříd na výuku. V praxi tak vznikají samostatná oddělení školních družin, které navštěvuje pouze jeden nebo dva žáci, ale škola k nim musí zajistit vychovatelku. Obdobný problém zřejmě přetrvá i po 30.11., kdy se do škol vrací na prezenční výuku všichni žáci prvního stupně. Školní družina se bude moci spojit jen pro žáky stejného ročníku, což v případě málotřídních škol, kde jsou žáci různých ročníků ve stejné třídě, nepůjde. Řešením by byla možnost spojit v jednom oddělení školní družiny u málotřídních škol celé dvě třídy, nikoliv pouze žáky stejného ročníku.

V tomto týdnu se někteří studenti museli potýkat s tím, že byla omezena veřejná hromadná doprava. Například studenti VŠ se obtížně dostávali na zkoušky přes celou ČR. Přespání na kolejích den před zkouškou ani den po ní nebylo umožněno. Rovněž žáci speciálních škol mohou mít problémy s dopravou do školy. Předevím v případech, kdy je v celém kraji jen jedna škola daného typu. Dálkové spoje i místní hromadná doprava v jednotlivých krajích byla totiž výrazně omezena.

Některé alternativní programy (např. montessori) učí v tzv. trojročí, kde jsou vždy 3 ročníky v jedné třídě. V případě, že je spojen 4. až 6. ročník bude část žáků ve třídě navštěvovat prezenční výuku a zbytek žáků z této třídy bude muset být obtýden doma (6. ročník). Obdobně v trojročí 7. až 9. ročník budou prezenční výuku navštěvovat pouze žáci 9. ročníku a ostatní žáci této třídy z 7. a 8. ročníku budou týden doma a týden ve škole. Řešením by bylo, kdyby vedle homogenity tříd mohla existovat i varianta homogenity skupin (trojročí). Tento princip by využily i střední školy. Bylo by ale nutné zrušit rotační (turnusovou) výuku.

Ředitelka ZŠ Pardubice-Polabiny Jana Smetanová, členka Pedagogické komory, komentuje rotační výuku na svém Facebooku:

"Pan ministr má hodně špatné rádce. Od pondělí 30. listopadu nastoupí do naší školy 645 žáků, 100 jich zůstane doma na distanční výuce. A střídat se budou ročníky ob týden - v lichý týden jsou doma sedmáci a osmáci - celkem 6 tříd, v sudém týdnu se učí distančně šesťáci - 5 tříd. Podle pokynu MŠMT. Pošlu panu ministrovi dotaz, jaký je epidemiologický efekt opatření, při kterém do školy nemůže chodit 13% žáků. Pokud dostanu odpověď, tak ji zveřejním. Ale ve smysluplné vyjádření bohužel nedoufám." ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…