Rémy Martin: Tři noci s Šeherezádou, Ohlssonem I Fujikurou

26.01.2015 7:34 | Zprávy

O České filharmonii je známo, že se jedná o orchestr právem nanejvýš hrdý na své společenské postavení a „zvuk", ať už chápán fyzikálně, anebo míněn jako světový věhlas. První český orchestr, složený z předních instrumentalistů a často i sólistů, rozhodně není jen noblesním klubem mistrů svého řemesla, nýbrž i emotivním uskupením osobností s vyhraněnými postoji.

Rémy Martin: Tři noci s Šeherezádou, Ohlssonem I Fujikurou
Foto: Václav Jirásek
Popisek: Česká filharmonie

Nejednou se tento „ansámbl s názorem" dostal do konfliktu s dramaturgy, dirigenty či skladateli. Trojice koncertů s rozmanitou dramaturgií mne donutila k přemýšlení na téma, jak se Česká filharmonie staví k premiérám soudobé hudby, k doprovodu sólisty i k vlastní svébytné interpretaci dobře zažitého díla. Nikoho jsem přitom nemusel nijak zpovídat, zvuk orchestru mluvil sám za sebe.

V první řadě je třeba vyzdvihnout dle mého názoru hlavní celebritu koncertu – fascinujícího dirigenta Kazukiho Yamadu, jehož jméno si, řečeno s jistou dávkou nadsázky, štěbetají vrabci v podkroví leckteré koncertní síně. Yamadova gesta jsou totiž stručná a přitom přesná jako haiku. Svým celkovým projevem je na hony vzdálen extatickému dirigentství Leonarda Bernsteina či Valerije Gergijeva, a přesto neztrácí nic ze spontaneity a smyslu pro humor. Dokonale pochopil kolektivní mentalitu České filharmonie a s respektem se přizpůsobil i charakteristickým nástupům hráčů přibližně dvě vteřiny po gestu. Yamada je bezesporu vycházející hvězdou světové dirigentské špičky, a coby rodilý Japonec, i propagátor mladého japonského umění. Česká premiéra skladby Rare Gravity Daie Fujikury byla konec konců jeho umění dedikována.

Britský skladatel Dai Fujikura žil do svých patnácti let v rodném Japonsku, avšak poté přesídlil do Londýna, kde dnes mimo jiné vyučuje na proslulé Royal College of Music. V dopise, který jsem od něj obdržel bezprostředně po provedení, se pochvalně zmiňuje o filharmonii i Praze, nemohl jsem se však zbavit pocitu, že český orchestr jeho kompozici plně nepřijal. Přestože byla Fujikurova hravá partitura plná vnitřní dynamiky a barev a jednalo se již o druhou reprízu, orchestr skladbu nanejvýš profesionálně „provedl". Rare Gravity měla slovy autora vyvolávat pocit „nadnášení", které zažívá lidský plod v matčině lůně. Přes všechny gradační vlny se však orchestr nedokázal povznést nad pouhý notový zápis.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Politické i trestněprávní důsledky pro bitcoinovou kauzu

Neměla by trestněprávní důsledky kauzy posoudit policie? A k těm politickým. Kdo z politiků by je měl nést jaké politické důsledky, když hlavní dva aktéři Blažek a Stanjura v politici skončili? Nebo podle vás je do toho zapleten z politiků ještě někdo další? Kdo? A co tedy vlastně přesně budete děla...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Feng Biao: Směřujeme k „patnácté pětiletce“. Čína s otevřenějším postojem sdílí s celým světem nové příležitosti

16:10 Feng Biao: Směřujeme k „patnácté pětiletce“. Čína s otevřenějším postojem sdílí s celým světem nové příležitosti

Nedávno úspěšně skončilo čtvrté plenární zasedání 20. Ústředního výboru Komunistické strany Číny, kt…