Rémy Martin: Tři noci s Šeherezádou, Ohlssonem I Fujikurou

26.01.2015 7:34 | Zprávy

O České filharmonii je známo, že se jedná o orchestr právem nanejvýš hrdý na své společenské postavení a „zvuk", ať už chápán fyzikálně, anebo míněn jako světový věhlas. První český orchestr, složený z předních instrumentalistů a často i sólistů, rozhodně není jen noblesním klubem mistrů svého řemesla, nýbrž i emotivním uskupením osobností s vyhraněnými postoji.

Rémy Martin: Tři noci s Šeherezádou, Ohlssonem I Fujikurou
Foto: Václav Jirásek
Popisek: Česká filharmonie

Nejednou se tento „ansámbl s názorem" dostal do konfliktu s dramaturgy, dirigenty či skladateli. Trojice koncertů s rozmanitou dramaturgií mne donutila k přemýšlení na téma, jak se Česká filharmonie staví k premiérám soudobé hudby, k doprovodu sólisty i k vlastní svébytné interpretaci dobře zažitého díla. Nikoho jsem přitom nemusel nijak zpovídat, zvuk orchestru mluvil sám za sebe.

V první řadě je třeba vyzdvihnout dle mého názoru hlavní celebritu koncertu – fascinujícího dirigenta Kazukiho Yamadu, jehož jméno si, řečeno s jistou dávkou nadsázky, štěbetají vrabci v podkroví leckteré koncertní síně. Yamadova gesta jsou totiž stručná a přitom přesná jako haiku. Svým celkovým projevem je na hony vzdálen extatickému dirigentství Leonarda Bernsteina či Valerije Gergijeva, a přesto neztrácí nic ze spontaneity a smyslu pro humor. Dokonale pochopil kolektivní mentalitu České filharmonie a s respektem se přizpůsobil i charakteristickým nástupům hráčů přibližně dvě vteřiny po gestu. Yamada je bezesporu vycházející hvězdou světové dirigentské špičky, a coby rodilý Japonec, i propagátor mladého japonského umění. Česká premiéra skladby Rare Gravity Daie Fujikury byla konec konců jeho umění dedikována.

Britský skladatel Dai Fujikura žil do svých patnácti let v rodném Japonsku, avšak poté přesídlil do Londýna, kde dnes mimo jiné vyučuje na proslulé Royal College of Music. V dopise, který jsem od něj obdržel bezprostředně po provedení, se pochvalně zmiňuje o filharmonii i Praze, nemohl jsem se však zbavit pocitu, že český orchestr jeho kompozici plně nepřijal. Přestože byla Fujikurova hravá partitura plná vnitřní dynamiky a barev a jednalo se již o druhou reprízu, orchestr skladbu nanejvýš profesionálně „provedl". Rare Gravity měla slovy autora vyvolávat pocit „nadnášení", které zažívá lidský plod v matčině lůně. Přes všechny gradační vlny se však orchestr nedokázal povznést nad pouhý notový zápis.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: literarky.parlamentnilisty.cz

Ing. Barbora Urbanová byl položen dotaz

dětský certifikát

Za to, že jste se zasadili o větší ochranu dětí vás mohu jen pochválit, ale má otázka zní, co jste udělali proto, aby se děti rodili ve větším počtu a nevymírali jsme? V tomto ohledu jste podle mě udělali žalostně málo, i to navýšení rodičovské bylo vzhledem k dnešním cenám směšné, navíc nespravedli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Míra chudoby - z premianta EU je Česko v průměru

12:26 Jiří Paroubek: Míra chudoby - z premianta EU je Česko v průměru

Způsob propočtu zasažených chudobou, odvozený od de facto průměrného příjmu, je zavádějící.