Předkladatel tohoto návrhu, bavorský křesťanský sociál, spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, přesvědčoval plénum parlamentu o nutnosti změny financování výstavby silnic.
Chceme nastolit spravedlnost při financování naší silniční sítě, když naši občané musí v sousedních zemích platit mýtné.
Hladké schválení mýtného přesvědčivou většinou má však především příčinu v dopravní situaci, které jsou vystaveni i poslanci. Doba, kdy dálnice zajišťovaly rychlý provoz, je dnes pouhým snem. Údržba téměř jejich 13.000 kilometrů za provozu se obdobně jako na naší D1 projevuje každodenními zácpami, které zaviňují hodinová zpoždění.
K tomu nyní přistupuje problém s dosluhujícími 6000 mosty různého druhu, které budou muset být jako u nás často znovu postaveny. Na to však chybí v současné době prostředky, protože německý rozpočet je od loňského roku po 30 letech konstruován jako vyrovnaný.
Opozice poukazuje, že skutečný výnos z mýtného zajistí maximálně 500 milionů eur, což je na dálniční síť zcela nedostatečné. Platit za její využívání totiž budou pouze cizinci a drtivá většina německých uživatelů bude mít mýtné hrazené ze silniční daně.
Opoziční poslanci strany Levice a Zelených obvinili sociální demokraty ze zbabělosti. Předseda frakce Zelených Anton Hofreiter přímo prohlásil, že se nechali bavorskými sociály vodit po parlamentě na nosním kroužku, ačkoliv předtím zákon odmítali jako diskriminační vůči cizincům.
Představitel Levice Herbert Behrens prohlásil, že mýtné je vlastně vstupné pro cizince, které však nepřinese žádné peníze.
Naopak ministr dopravy se stane fackovacím panákem pro ostatní země Evropské unie, které budou v Bruselu protestovat proti zavedení diskriminačního mýtného.
Druhá komora německého parlamentu Bundesrat se bude s mýtným zabývat počátkem května, ale nemůže jeho platnost, která začne od příštího roku, pozastavit.
Pro zahraniční řidiče nebudou poplatky vybírány v rámci malého pohraničního styku, jinak si mohou zakoupit buď roční vinětu, nebo kupon s platností na 10 dnů nebo 2 měsíce.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz