Robert Troška: Česká televize, etalon objektivity, vyváženosti a slušnosti?

27.03.2018 8:32

V poslední době probíhá bitevní vřava mezi zastánci a odpůrci stávajícího vedení ČT a statusu ČT jako instituce vůbec. Co Česká televize dokázala divákům nabídnout a kam se posunula pod vedením jejího generálního ředitele Dvořáka?

Robert Troška: Česká televize, etalon objektivity, vyváženosti a slušnosti?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká televize, ilustrační foto

Pokud máme pochopit a hodnotit dnešní ČT, je třeba se podívat, jací lidé v současné době Českou televizi na čele s generálním ředitelem Dvořákem ovládají. Jedná se o reprezentanty tzv. Nové levice (běžně používaný termín neomarxisté) mající za cíl šíření a propagaci multikulturalistických témat. V této souvislosti vzniká podivuhodný paradox, kdy tito neomarxisté ve vedení ČT naoko vehementně bojují proti totalitě a komunismu, ale zároveň nám je s o to větší vehemencí přinášejí v rámci genderových, LGBT a jiných témat dnešní „moderní levice“ do zpravodajství a dramaturgické tvorby.

Chceme-li hodnotit ČT, která je dnes kolosem provozujícím různé programově zaměřené kanály, je třeba hodnocení rozdělit do třech základních okruhů dle programové skladby (dětské pořady nejsou předmětem hodnocení):

  1. Dokumentaristika (tvorba dokumentů)
  2. Zpravodajství
  3. Dramaturgická (hraná) tvorba

Dokumentární tvorba

V oblasti tvorby dokumentů navazuje Česká televize na projekty, které již naštěstí započaly před nástupem stávajícího vedení ČT jako je Historie.cz, Objektiv, a další, které se osvědčily a dokázaly divákům nabídnout nové podrobnosti nebo dokonce pohledy na danou problematiku. I v současnosti vznikly výborné dokumenty o Karlu IV. popisující tehdejší spiritualitu panovníka nebo čtyřicetidílný dokument o Protektorátu, Heydrichovi a situaci běžných lidí za druhé světové války.

Jde-li o dokumenty historické povahy, setkáváme se víceméně s objektivním hodnocením událostí, potíž nastává u dokumentů zaměřených na současnost nebo historických témat mající přesah do současnosti (problematika islámu). Tady již se setkáváme s realizací jen těch dokumentů, které splňují podmínky tzv. „ideologické náplně“, bez ní tvůrci nemohou pomyslet na finanční podporu nebo dokonce realizaci ze strany České televize. Pokusí-li se tvůrci v dokumentech nastínit problém některých menšin bez žádaného pozitivního vyznění multikulturalistického soužití menšinové a většinové společnosti, dramaturgie České televize okamžitě takový pořad odmítne nebo v lepším případě musí tvůrci dokumentu přepracovat závěrečné vyznění dotyčného dokumentu.

Zpravodajství

Ve zpravodajství ČT stále nacházíme manipulaci při výběru hostů, načasování zvoleného pořadu i výběr správně ideologicky osvědčeného moderátora.

Publicistika ČT tvářící se naoko jako objektivní a vyvážený diskusní pořad hostící ty stále stejné levicově zaměřené intelektuály se stejným názorem a dopřávající jim roli objektivních soudců spolu se samotným moderátorem jako jsou nedělní Otázky nejmenovaného člena menšinové sexuální orientace, jehož názorům a manipulacím je vyhrazena doba nedělního oběda, je toho zářným dokladem.

Kritici říkají, že tento pořad je neobjektivní z důvodu vystupování dotyčného moderátora, ale pořad má především ideové zadání a proto je moderován právě dotyčným moderátorem a ne naopak.

Za běžných podmínek se toto ideové zaměření neprojevuje, divák se pousměje a v klidu zakroutí hlavou, v čase krizí jako byla migrační však nabírá ideové zabarvení ČT obludných rozměrů a vyplouvá na povrch jak špinavá pěna na vodním povrchu.

Příkladem určitého alespoň „mírného pokroku“ je hlavní zpravodajský pořad Události, komentáře (vysílající ve 22.00hod.), který prošel zajímavým vývojem. Při vypuknutí migrační krize byl tvrdě multikulturalisticky zabarvený, ve studiu hřáli židličky svými zadnicemi ředitelé politických neziskovek a „vyspělí žurnalisté a politici“ pouze jednoho správného názoru za souhlasného pokyvování moderátorů. Obrovským nedostatkem byla absence opačného názoru navzdory kvalitnímu moderátorskému obsazení, z něhož vyčnívá zvláště osobnost Davida Borka.

Pořad se v tomto období zastával postoje politického aktivismu některých neziskovek namísto vyváženého zpravodajství. Byl to typický příklad nevyváženého zpravodajství ČT a současně krásný paradox: Občané povinně platící koncesionářský poplatek si platili ČT, která je svými zpravodajskými pořady peskovala za údajnou netoleranci a xenofobii.

Buďme ale spravedliví, kromě televize Prima se tento problém týkal téměř celého zpravodajského mainstreamu.

Průběh teroristických atentátů dalších měsíců však zapřičinil částečný obrat v dramaturgii tohoto pořadu a diváci pak dokonce slyšeli již i opačný názor. V současnosti již sice nastal pozitivní posun a již se objevují i názory z opačné části názorového spektra, ale stále platí, pokud v tomto pořadu zazní z úst pozvaného pravda o islámské expanzivní ideologii nebo souvislost nelegální migrace a terorismu, již si většinou takto „nevhodně upřímný“ host v ČT do budoucna ani neškrtne.

Dramaturgická tvorba
(filmy a seriály)

Kritizujeme-li zpravodajství ČT jako často nevyvážené a manipulativní, v případě dramaturgické tvorby pod vedením pana ředitele Dvořáka jde o totální katastrofu.

Právě za ředitelování pana Dvořáka dochází ke zhrubnutí, vulgarizaci a nechutnostem za účelem zvýšení atraktivity, což lze označit termínem Dvořákova glajšajtizace tvorby.

Stačí jmenovat tři tituly z poslední doby, výpravný seriál Já, Mattoni s rozpočtem dosahujícím 100 miliónů Kč, seriál Četníci z Luhačovic nebo dvoudílný film o Marii Terezii točený v koprodukci ČT. Ve všech těchto rozpočtově drahých projektech se setkáváme s tvůrčí nemohoucností a duševní vyprahlostí autorů, kterou se snaží nahradit „atraktivitou“ sexuálních podtextů, narážek a zobrazováním nechutných a hrubých sexuálních scén. Tvorba je sice ubohá v dialozích a scénáři, ale nechybí nutná angažovanost, jednou ze dvou hlavních postav seriálu Četníků z Luhačovic je postava „sympatického homosexuála“ skrývajícího svou orientaci. A v dialozích šli tvůrci ve vulgaritách a nechutnostech dál k pomyslnému vrcholu atraktivity: „Já bych šuk*l...“ a jiné nechutné dialogy mají divákovi postavu více přiblížit. Podtext a poselství tohoto seriálu je jasné. Ovšem skutečný šokem byla pro diváky ČT na Nový rok ukázka kopulační inseminační soulože královského páru v dvoudílném filmu o Marii Terezii. A natvrdo, aby náhodou divák něco nepřehlédl. Hrubost a autorská impotence, to jsou výsledky dramaturgických skupin pod vedením generálního ředitele pana Dvořáka.

Vedení České televize v čele s panem Dvořákem neplní funkci veřejnoprávního média, výběrem některých projektů bohužel v poslední době pomyslnou laťku slušnosti neustále snižuje a výše uvedené seriálové a filmové projekty jsou toho plným důkazem. Ještě smutnější je, že máme celou řadu vynikajících autorů, kteří by dokázali takovouto historickou látku uchopit a vytvořit vynikající scénář s nápaditým dějem, ale současné vedení dává přednost scénářům, v jejichž ústředním dějem jsou nejrůznější nechutnosti a obhroublosti.

Srovnáme-li výše uvedenou Dvořákovu seriálovou tvorbu s tvorbou veřejnoprávní BBC produkující také v nedávné době několikadílný seriál Viktorie nebo další britský seriál panství Dontown s vytříbenými dialogy střídajícími se s překvapivým dějem a neopakovatelnou atmosférou, základním rozdílem mezi britskými seriály z dílny BBC včetně naší seriálové před Dvořákovské tvorby (Četnické humoresky,aj.) je absence SLUŠNOSTI a LASKAVOSTI současné tvorby z dílny ČT.

Veřejnoprávní médium má nabízet alternativní zábavu oproti běžným komerčním stanicím. Být hodnotovým kompasem a nikoliv financovat historická porna z peněz nás daňových poplatníků!

Posun ČT pod vedením pana generálního ředitele Dvořáka

Shrneme-li dosavadní tvorbu ČT pod současným vedením, lze konstatovat, že všechny tři oblasti (dokumentární, dramaturgická tvorba a zpravodajství) jsou prostoupeny ideovým zabarvením, ať již s větší či menší intenzitou, nejméně v dokumentární tvorbě, nejvýrazněji ve zpravodajství. Ve zpravodajství došlo navíc k posunu směrem k mainstreamovému proudu západní levice, tolik prezentovaná nezávislost a nestrannost zpravodajství je ve skutečnosti jen falešným obrazem propagace multikulturalismu a moderní levice.

V oblasti dramaturgické (filmové a seriálové) tvorby nastoupil totální marasmus a hodnotové vyprázdnění v kombinaci se stupňující vulgárností ve verbální i obrazové rovině.

Vybřednutí tak může přinést jen personální změna stávajícího vedení včetně ideově zabarvených poradců a šéfů některých dramaturgických skupin, kteří jsou přisátí na finanční prostředky proudící z koncesionářských poplatků.

Robert Troška
autor petice na podporu kardinála Duky

Petici již podepsalo několik tisíc lidí. Podepsat ji můžete ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

15:49 Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

Dubnové výsledky konjukturálních průzkumu ukazují na pokračující oživení tuzemské ekonomiky. Souhrnn…