Sofie Chrtková: A už se opět jen slibuje

19.03.2014 21:33

Sliby politiků jsou výmluvou nečinnosti. Od nových voleb se stále neděje nic podstatného – tedy pro zlepšení života občanů. Vyjma obsazování křesel a trafik, což politikům sebere veškerý čas i energii, zvláště, mají-li si ještě zajistit kumulované funkce a platy a vymyslet další výbory, podvýbory, komise apod. – zkrátka další placená křesla a funkce nejen pro sebe, ale i své kamarádíčky – tedy fakt „dřou jako koně“, ale nikoli pro občana.

Sofie Chrtková: A už se opět jen slibuje
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jednání sněmovny

Jednoho by napadlo, že je snad vyhlášeno  další  informační embargo, tentokrát na činnost politiků a vlády. Zejména ČSSD již velmi dlouho před volbami údajně  „pracovala“ na  lepším fungování státu, měla připraveny různé programy, věděla jak na to, vše měla zkontrolováno, vypočítáno, naplánováno, ověřeno apod.  –  a po volbách - nic.  Občané se mylně domnívali a vycházeli z předpokladu, že tak velká strana, která vyhrála volby a tolik toho naslibovala a jako opozice zkritizovala, má přesný a funkční plán, jak se do všeho s elánem ihned pustí  a začne napravovat marasmus po předchozích vládách. Nyní to vypadá, že na domácí politiku a občany se bude  kašlat dál, protože je čeká výška mezinárodní politiky, do které se došplhali největší řečníci ČSSD, čímž překročili  i vlastní rozbujelé ego a stávají se z neschopných ještě směšnými.

Nejen, že z mnoha slibů sešlo, ale vláda pokračuje ve šlépějích předchozí vlády bez mrknutí oka a podle přísloví:  „Kdo nic nedělá, nic nezkazí“. A proč by se vlastně namáhali, když na čtyři roky mají jistá křesla i platy, ať pracují nebo ne? Pardon – „pracují“, ale na čistě osobních zájmech a v oblastech, které se  občana dotýkají, jen pokud se z něj dá něco vyždímat. Občan v Česku je  jen jednotkou ke ždímání = ŽOxKč a pokud se z něho již nic ždímat nedá, je z agendy zájmu vyškrtnut.  Ale u nás se nedělá nic ani pro občana, který se ještě ždímat dá  a  má i vysoký koeficient ždímatelnosti,  ale naši „političtí  chytráci, odborníci a experti“  i z tohoto občana udělají reálně neždímatelného,  aniž by tento fakt  politikům  došel i za mnoho let a tedy naděje, že by se jim konečně rozsvítilo,  nám nehrozí.

Je udivující, v kolika směrech se má co napravovat, kolik  existuje  byrokratických,  zákonem  a vyhláškami daných zábran a  nesmyslů, které brání  jakémukoli  rozproudění domácí ekonomiky, tedy i samotnému efektivnímu „ždímání občanů“ v prospěch nás všech. O efektivitě se mluví na každém kroku, až uši zaléhají, ale co ta efektivita znamená, je našim politikům, odborníkům, expertům a poradcům, dosud španělskou vesnicí.

Ne nadarmo se říká, že každý blb na úřadu vymyslí lejstro, ale nyní je takový zmatek, že nevíme, zda je už víc  blbů  nebo lejster.  Instituce a úřady, obdařené  počítači a všemi vymoženostmi moderní techniky, které práci úředníkům  ve styku s ostatními institucemi i občanem urychlují,  tak se prodloužily lhůty k  vyřízení, někde až o neuvěřitelných 90 dní !!!  Při určitém souhrnu a nakupení (ne)potřebných žádostí – jež se také  neúměrně rozrostly, můžeme čekat, včetně i možného odvolání, na zcela jednoduchou a běžnou úřední záležitost třeba i rok a půl. Jenže tato lhůta se týká i různých příspěvků na péči a je často i otázkou zdraví a  holého přežití občana. K totálnímu naštvání občana přispěje, když po všech byrokratických peripetiích  a dlouhé době k vyřízení vaší žádost, je nakonec zamítnuta a vy stejné kolečko musíte postupovat znovu – pokud přežijete. Navíc se sebrala mnoha obcím, tedy i občanům možnost, některé záležitosti si vyřídit přímo v obci a nedojíždět do měst. Běžný život a činnost občana je na institucích a úřadech přímo závislý, tudíž by mělo být pochopitelné, že se úřední záležitosti budou vyřizovat nejen efektivněji, ale podstatně rychleji na nejbližším místě a v co nejkratší době. Tento zdržovací způsob jednání na úřadech je nejen dražší, ale naprosto neefektivní, ale o to více za tyto služby státu platíme. Za bývalého režimu  počítače  nebyly, vše se zapisovalo ručně a vyřizovalo poštou nebo přímo na místě a běžná lhůta k vyřízení nebyla delší, než 14 dní – a to jsme si často stěžovali na délku doby k vyřízení a zbytečnou byrokracii! 

A nejpříšernější brzdou jsou nové zákony, vyhlášky a předpisy, které se mění třeba po třech měsících  nebo  každým volebním obdobím a nejsou lepší, ale daleko horší, než ty předchozí, existuje nejen několik výkladů, ale nenavazují na zákony, vyhlášky a předpisy jiné. Než vůbec zákon, vyhláška a předpis dojde k občanovi, který se s ním obeznámí, je tu zákon, vyhláška a předpis nový. Nejen úředníci, ale i občan má následně v hlavě totální  guláš, úředník nové předpisy a zákony nemá v hlavě a tápe, dopouští se chyb a k tomu má ještě často nefunkční a padající počítače, agendy a registry. Pak jsme oblbováni různými „experty a odborníky“, „zkušenými a zaběhnutými firmami“, které si úřady vybraly ke zlepšení a urychlení agendy – ale dovíme se, že vyjma dobrých kamarádských vztahů s úřady a politiky – což vyjde najevo často až trestním oznámením, je vybraná firma a její programy zcela nefunkční nebo plné chyb, takže se úředníci vrací ke starým a funkčním systémům a z odborníků se vyklubou neschopní diletanti, což si  navíc  ještě draze zaplatíme.

Zdražuje se veřejná doprava, ale snižují spoje a do některých, méně  obydlených vesniček, se spoje zrušily úplně  – údajně nebyly  efektivní. Jenže občanům na efektivitě, dané  úředníkem  od stolu, opravdu nezáleží, protože co se „efektivně“ zruší z důvodu šetření, ušetřené se převede efektivně do zvyšování  platů manažerů, namísto, aby tyto peníze šly efektivně  obci na  potřebné zřízení místní  dopravní obslužnosti a dalších občanských potřeb.  Stát musí počítat s tím, že jsou obce, které musí v této oblasti dotovat, a ne každý občan řídí  a vlastní auto. I za těch komunistů  byla  zajištěna dopravní obslužnost do míst, obydlených byť jen  hrstkou občanů. Přitom dopravní obslužnost je pro občana naprosto nezbytná a  důležitá, zejména k dojíždění do zaměstnání, škol, na úřady a za lékařem.

A můžeme pokračovat -  školství, zdravotnictví, dětské domovy, knihovny, školky, ústavy sociální péče, nemocnice, ale i drobné krámky na vesnicích a v obcích, které z velké části  zmizely a byly nahrazeny  pro některé občany nedostupnými supermarkety, ale i restaurace a místní hospůdky  - kam a na co se člověk podívá, jde ke dnu, zmizelo, je méně dostupné, nefunkční či naprosto nedostupné nebo pokažené a zdevastované nebo nedodělané – nejsou údajně peníze, ale rozkrade se ročně cca 100 mld.Kč - ale ani tato skutečnost, o které politici musí léta vědět, je nechává poměrně klidnými – přeci si nebudou kapříci vypouštět vlastní rybník, že?

Občanská vybavenost, dostupnost potřebných zařízení a snadná doprava do zaměstnání a rychlé vyřizování úřední agendy, to především potřebuje občan k běžnému životu – a k tomu jsou naši politici hluší a slepí, ale  tím nejvíce naštvávají  občany – postupnou nefunkčností všeho. Vždyť se nečinnost ohledně  občanských záležitostí dá přirovnat  již  přímo k politické sabotáži občanských potřeb! Občana nezajímají HDP, různé „ukazatele“, ekonomická mikro a makro čísla, grafy, indexy, statistiky  -  nejen, že jsou pro občany nesrozumitelné, jsou zcela imaginární, často dokonce vymyšlené,  jsou to čísla a ukazatele, které mají občana ošálit, proč mnoho věcí nejde a proč nejsou peníze tam, kde by především měly být a zakrývá se politická neschopnost, zamezit ročnímu rozkrádání 100 mld.Kč. Jak politici skutečně pracují, se pozná právě na tom, jak jsou občané uspokojeni ohledně jejich potřeb i nároků na běžný život – a od toho  si politiky volíme a platíme, nikoli od toho, aby občanské potřeby a život permanentně sabotovali za neustálých slibů zlepšení!

Z Prahy, poslaneckých křesel  a   z PS kukaně  se na  denní problémy obyčejného občana nedohlédne a ani není zájem tyto letité a stále narůstající problémy řešit. A kdo jiný by je měl řešit, než politici a vláda?  Opravdu si myslí, že jsou tam jen od toho, aby měly zajištěny na čtyři roky platy bez práce a hráli si v TV  na superstar a  nyní se  dokonce ocitají na mezinárodních prknech, která znamenají svět  a mohou konečně rozhodovat o samotném světě?

Nyní  mají  politici další důvody, aby byl občan odsunut na okraj jejich zájmů – politická situace na Ukrajině,  volby do EU a volby komunální. Ovšem zapomínají, že je budou občané volit nebo nevolit právě z  pohledu, jak a co dělají pro běžného občana a kam vedou náš stát. Kdyby věnovali tolik energie občanům, jako Merkelové a Bruselu nebo politickému stranickému hašteření a pomlouvání, měli by pár slibů občanům splněných. A občané jsou již hodně naštvaní z různých politických sabotáží občanského života,  ze zdražování, zdaňování, poplatků, nefunkčních institucí a soudů a čím dál méně dostupné občanské vybavenosti, která mizí doslova před očima. Řeší Ukrajinu, ale doma mají podobné problémy a podobně naštvané občany.

Čím více občan platí a je ždímán, tím méně za to dostane a nyní  premiér uvažuje o tom, že by si poslanci a vláda měli zvýšit platy ?!  Běžně  se přidává za dobře vykonanou práci, nikoli za plané slibování a žvatlání před kamerou, alespoň tohle platí v normálním občanském životě a bráno podle skutečné,  politiky vykonané práce – stran občana jsou i zadarmo drazí!

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

Tomio Okamura byl položen dotaz

Nemáte krátkou paměť?

Když se ohlédnete do naší minulosti, tak spousta lidí, včetně mužů raději emigrovala, než aby šla bojovat nebo se podřídili režimu. A myslím, že by se stejně zachovala řada lidí i teď a je to pochopitelné. Opravdu myslíte, že je to důvod k tomu ukončit podporu Ukrajině? A vy byste ty bojeschopné Ukr...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Kdo koho jak ždímá

11:24 Zbyněk Fiala: Kdo koho jak ždímá

Evropská komise zahajuje činnost střediska, ze kterého bychom se mohli konečně dozvědět, jaké jsou …