Spolek pro kvalitu života má námitky proti rekonstrukci náměstí v Hradci Králové

20.06.2015 16:03 | Zprávy

Petice k rekonstrukci Velkého náměstí v Hradci Králové. Stop vytváření mrtvých zón!

Spolek pro kvalitu života má námitky proti rekonstrukci náměstí v Hradci Králové
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Všichni se pravděpodobně shodneme na tom, že Velké náměstí v HK potřebuje opravu. V prezentovaném projektu „Rekonstrukce Velkého náměstí“, který byl v zahájeném řízení o umístění stavby předložen, však nejde o opravu, nýbrž o zcela zásadní změnu způsobu užívání Velkého náměstí.

Náměstí dle projektu přestává být objízdné a vzniká z něj jen jakási průjezdná komunikace s přilehlým prázdným prostranstvím. Je zde zrušena většina parkovacích míst a tzv. dočasná parkovací místa jsou vtlačena mezi komunikaci a podloubí severní řady domů tak nešťastně, že zasahují do letních předzahrádek restaurací a řadu z nich zcela znemožňují. Na jedné straně náměstí tedy vzniká obrovská prázdná plocha a na straně druhé, která je v současné době nejživější, je jedna z hlavních atrakcí města – letní předzahrádky restaurací – vytlačována.

Tuto situaci jsme zažili už několikrát. Sám pan primátor veřejně prohlásil, že rekonstrukce Malého náměstí „se nepovedla“. Z Malého náměstí se vytlačením aut stalo Mrtvé náměstí, a aby se jeden z oblíbených hotelů nemusel zcela uzavřít, stojí dnes auta s jakýmsi tichým souhlasem „na zapřenou“ v místech, která k tomu nebyla uzpůsobena. Ani to však už život Malému náměstí nevrátilo. Většina obchůdků kolem dokola zůstává nevyužitá – „náhrobek“, jak si Hradečáci zvykli zvýšenému prostranství přezdívat, je po většinu dne a většinu roku vylidněný prázdný.

Stejné vylidnění a umrtvení lze v případě realizace předloženého projektu očekávat i na náměstí Velkém. Parkování zde je nejdražší z celého města, přesto jsou místa pro návštěvníky po většinu týdne zcela zaplněna. Je tedy zřejmé, že lidé pro život na Velkém náměstí auta nutně potřebují. Ze současných cca 238 parkovacích míst je nově navrhováno jen 90 trvalých parkovacích míst, z toho však celých 43 trvale rezervovaných pro biskupství, obřadní síň, charitu, galerii, universitu a invalidy. Dodatečně bylo doplněno 60 tzv. dočasných parkovacích míst (z toho 4 pro invalidy), která však mají být v dohledné době opět zrušena (údajně s vybudováním parkovacího domu v Gayerových kasárnách, které jsou ovšem, nehledě k převýšení terénu, i nejkratší cestou od VN vzdálena více než 300 metrů).

Nepochopitelné na předloženém projektu také je, že nepočítá s opravou schodišť a chodníků podloubí. Nejfrekventovanější koridor pro pěší by tedy měl zůstat v současném neutěšeném stavu s příslibem, že na něj dojde někdy příště. I když pomineme, že takové „příště“ bude určitě znamenat řadu let, musíme si uvědomit, že tím bude ochromení života na Velkém náměstí značně prodlouženo. Jaká rekonstrukce Velkého náměstí, když by se po jejím dokončení muselo po celé délce podloubí znovu rozkopat? Dojem Potěmkinovy vesnice vzbuzuje také zvýšení vozovek do úrovně obrubníků (zrušení chodníků) v části bočních ulic (v rozsahu cca 15 m od náměstí). Auta se tím dostanou do těsné blízkosti fasád domů a chodci budou z podloubí vstupovat přímo do vozovky. Jak takový kontakt dopravy s domy vypadá třeba u čerstvě rekonstruovaného Dolního náměstí v Olomouci je možné vidět na přiloženém obrázku.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Dobrý den.

Mám jeden jediný dotaz, proč nechcete referendum? Bojíte se ho?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Rozum a cit

15:26 Petr Hampl: Rozum a cit

Denní glosy Petra Hampla.