Štěpán Křeček: Maloobchod prochází radikální transformací

08.04.2021 21:37

„Kamenné prodejny se předělávají na výdejny zboží nakupovaného po internetu. Obchodníci, kteří nereflektují trend přechodu do online prostředí, jsou vytlačováni z trhu. V přímém přenosu tak můžeme sledovat radikální transformaci maloobchodního prodeje vyvolanou pandemií koronaviru,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Štěpán Křeček: Maloobchod prochází radikální transformací
Foto: Archiv Štěpána Křečka
Popisek: Ekonom Štěpán Křeček

Podle únorových dat očištěných o kalendářní vlivy došlo k meziročnímu poklesu maloobchodních tržeb o 3,0 procenta. Lidé kvůli pandemii téměř přišli o povánoční výprodeje v lednu a ani únor nepřinesl výrazný nárůst spotřeby domácností. Kvůli přísným restrikcím, které omezují mobilitu obyvatelstva, se snížily tržby za prodej pohonných hmot o 7,5 procenta. U nepotravinářského zboží tržby klesly o 4,6 procenta.

Anketa

Má premiér Babiš na vlastní pěst shánět vakcíny i vysoko nad rámec cen, které vyjednala EU?

78%
22%
hlasovalo: 11678 lidí

Nadále musely zůstat uzavřené mnohé obchody, což zákazníky nutilo více nakupovat po internetu, kde byl zaznamenán růst tržeb o 41,7 procenta. Jedná se o jeden z hlavních důsledků pandemie, který zásadně proměňuje charakter maloobchodního prodeje. Online nakupování se v průběhu koronavirové krize stalo běžné pro většinu české populace a oslovilo i seniory.

Naopak mnozí obchodníci z kamenných prodejen, kteří dosud nespustili e-shopy, balancují na hraně přežití. O své zákazníky přišli a není jisté, že se k nim po odeznění pandemie vrátí. Lidé si totiž zvykli nakupovat po internetu, kde mohou snadno porovnávat ceny. Díky tomu mohou ušetřit, a navíc nakupovat z pohodlí domova bez rizika nákazy koronavirem.

Velmi špatně jsou na tom obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kteří hlásí pokles tržeb o 36,5 procenta. Ještě hůře jsou na tom obchodníci s oděvy a obuví, kterým se propadly tržby o 69,0 procenta. V době pandemie se výrazně snížila poptávka po nákupu formálních oděvů, protože neprobíhají společenské akce. V následujících měsících lze proto očekávat ohlášení bankrotu některých módních značek.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

20:57 Štefec (Trikolora): Tak kdo tady vlastně vede válku?

Vyjádření experta Trikolory k útokům na kritiky války.