Právě loni a letos dochází k rapidní adopci virtuálních hlasových asistentů a chytrých reproduktorů, jež mají v sobě integrovaný mikrofon a jsou napojeny prostřednictvím bezdrátového internetu na cloudový AI “motor”. Ten tvoří logiku systému a umožňuje mu neustále se “krmit” uživatelskými daty, podle nich se automaticky vylepšovat a tím stále inteligentněji reagovat na chování či dotazy uživatele. Pasivně nebo proaktivně užitečné informace jsou pak podávány formou hlasu či obecně zvuku.
Proč právě nyní dochází k rozmachu hlasových služeb? Došlo k vybudování obrovských výpočetních kapacit optimalizovaných pro cloud a AI, tedy na vzdálené ukládání dat a vylepšování systémů umělé inteligence. Zároveň chybovost rozpoznávání hlasových vstupů klesla na přijatelnou úroveň, která se vyrovná lidem, nebo je dokonce nižší. Alespoň pro určitý segment častých a dobře definovatelných dotazů je chybovost opravdu uspokojivě nízká. Současně dochází k zájmu o zabudovaný internet u spotřebičů – běžně používaná zařízení jako jsou mikrovlnné trouby nebo lednice disponují internetovým připojením a jsou napojeny na chytré softwarové aplikace či dokonce AI systém.
Z hlediska konkrétních čísel se například v roce 2017 objem prodaných chytrých reproduktorů oproti předchozímu roku ztrojnásobil, a to především kvůli prodejům zařízení Google Home a Amazon Echo. Dle různých průzkumů a statistik zhruba 13 až 16 procent Američanů již vlastní jeden nebo více chytrých reproduktorů. 22 procent z nich je použilo přímo k provedení online nákupu. Další používají hlasové vyhledávání například pomocí mobilních telefonů, tabletů nebo PC. Například čtvrtina hledání přes operační systém Windows 10 je již dnes děje prostřednictvím hlasu. V některých skupinách uživatelů je dnes penetrace hlasového ovládání ještě vyšší. Například zhruba 40 procent zákazníků nakupujících v online obchodě Amazon vlastní některé ze zařízení napojených na hlasový systém Amazon Alexa. Amazon a Google mají dominantní podíl v segmentu chytrých reproduktorů a dalších zařízení napojených na hlasové asistenty. Společně ovládají zhruba 90 procent trhu s tím, že Amazon jasně vede.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV