Tomáš Krystlík: 30 km/h v obcích. Ano, či ne?

05.09.2021 20:15 | Komentář

Chystá se, není však ještě o tom rozhodnuto, snížení rychlostního limitu v obcích na 30 km/h. Podívejme se na klady a zápory tohoto opatření.

Tomáš Krystlík: 30 km/h v obcích. Ano, či ne?
Foto: Youtube.com
Popisek: Česko-německý spisovatel a žurnalista Tomáš Krystlík, autor množství článků a esejí, zaměřených na otázky československých dějin, česko-německých vztahů a vysídlení německého obyvatelstva ze Sudet po druhé světové válce

Pro zavedení nižšího rychlostního limitu hovoří jednoznačné snížení závažnosti dopravních nehod co do škod na vozidlech i na zdraví. Bude nižší i opotřebení pneumatik, tj. z jejich otěru bude vznikat méně jemného, tudíž kancerogenního prachu. Zde ovšem hraje větší roli než rychlost hmotnost vozidel – škodlivého jemného prachu z pneumatik je více z těžších vozů, tedy z naložených nákladních vozů než z osobních. Z toho plyne do budoucnosti velmi závažný záporný vliv elektroaut na životní prostředí – při jakékoli rychlosti budou jejich pneumatiky otěrem zanechávat při stejné rychlosti více rakovinotvorného prachu než vozy se spalovacím motorem, protože elektroauta vlivem hmotnosti baterií jsou tak o cca 300 kg těžší. Kritické to bude zejména u kruhových objezdů a v zatáčkách vlivem kompenzace odstředivých sil pneumatikami. Ale zpět k limitu 30 km/h.

Pokud se nevyskytují překážky bránící plynulé jízdě městem nebo obcí rychlostí 50 km/h, jedou vozidla na 4. rychlostní stupeň. Pokud mají dodržet rychlost 30 km/h, musí jet na 2. nebo 3. rychlostní stupeň. To znamená, že motor poběží ve vyšších otáčkách, což automaticky zvýší hladinu hluku. A to mnohem více, než je pokles intenzity hluku z odvalovaní pneumatik vlivem snížení rychlosti z 50 na 30 km/h. I exhalace budou vlivem jízdy na vyšší rychlostní stupeň vyšší, takže se všichni obyvatelé obcí nadýchají více výfukových plynů.

Navíc snaha snížit závažnost dopravních nehod v obci snížením rychlostního limitu může povzbudit radní k dalším kreativním řešením, ve svém důsledku záporných: „Ulice v obci, kde se vyskytuje hodně chodců, případně i cyklistů, vydláždíme! Řidiči pak vlivem vyššího hluku od pneumatik sami sníží svou rychlost.“ Ano, tento efekt sice nastane, ale bydlící v těchto ulicích budou trpět zbytečně zvýšeným hlukem. Obce na západ od Šumavy si to již vyzkoušely, aby se pokorně vrátily k asfaltu a to ne k běžnému, nýbrž k tomu co nejhladšímu a též nejtiššímu, které technické předpisy ještě připouštějí.

Ukázalo se, že jediným možným prostředkem, jak ulice učinit z hlediska nehod bezpečnější, je zrušit systém vedlejších a hlavních ulic v obci, odstranit světelné semafory všude, kde to jde, a zavést důsledně přednost zprava. Všichni pak začnou jezdit opatrněji a před každou křižovatkou zvolní na 40 až 45 km/h, což jako prevence nehodovosti podle výsledků výzkumů v západoevropských obcích postačí. Navíc se ušetří za údržbu a provoz semaforů, za dopravní značky regulující přednost v jízdě. Hlavní benefit: průjezdu obcí se začnou vyhýbat těžké nákladní vozy, protože jejich nižší akcelerací se bude průjezd obcí znatelně prodlužovat, a jejich řidiči raději začnou používat více obchvaty.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: .

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

12:16 Bohdan Babinec: Není chování mocných světa, Evropské unie, USA a NATO farizejské?

Jsme svědky brutální války, kterou vede agresivní Putinovo Rusko proti Ukrajině. Tuto agresi odsoudi…