Tomáš Krystlík: Česká hloupost – novela zákona o pozemních komunikacích

29.11.2014 20:40

Podívejme se nyní, co české hlavy vymyslely za paskvil, který bude stát stát horentní sumy peněz vynaložených kvůli nepatrnému přínosu.

Tomáš Krystlík: Česká hloupost – novela zákona o pozemních komunikacích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto
reklama

Čtenáře odkazuji k článku http://byznys.lidovky.cz/statisicum-aut-hrozi-zanik-boji-se-bazary-i-majitele-veteranu-puw-/doprava.aspx?c=A141124_170702_ln-doprava_pave

Podívejme se nyní, co české hlavy vymyslely za paskvil, který bude stát stát horentní sumy peněz vynaložených kvůli nepatrnému přínosu. Novelou se má omezit vysoký počet dočasně odhlášených vozidel. Majitelé stovek tisíc aut takto odhlášených (odhady kolísají od 250 000 do 1 000 000) budou příští rok vyzváni, aby nahlásili radnicím místo stání těchto aut a k čemu je používají.

Rozesílání písemných výzev není ovšem zadarmo. V Německu spočetli, tuším v roce 2009 pro rok 2008, že standardní dopis s nějakou výzvou vytištěnou z počítače, kde úředník jen doplní datum a adresu, ba se ani nepodepíše, odeslaný obyčejnou poštou (porto: 0,55 €) přijde erár v průměru na 52 € za plat úředníka, za provoz kanceláří a budov, kde úřaduje, za papír, obálku, saze v tiskárně, za opotřebování přístrojů. Protože v Česku nebudou dnes srovnatelné náklady o mnoho nižší, dejme tomu, že činí 30 € za úřední dopis, bude stát tato akce hned zpočátku minimálně 250 000 . 30 . 27,6 = 207 000 000 CZK. V případě milionu takových aut to přijde komuny na 828 milionů korun. K tomu se musejí připočíst i počáteční náklady za vyhledání a nakonec za vyčlenění takových vozidel z registru. Velmi účelné vynaložení vybraných daní, že?

Neodpovědí-li majitelé vozidel radnicím, budou jejich auta definitivně vyřazena z evidence, což znamená novou nákladnou korespondenci úřadů s majiteli plus náklady na vymáhání pokuty od hříšníků minus vybrané pokuty. Zase to bude stát minimálně dalších několik desítek spíše stovek milionů korun za úkony státní správy. Že taková auta pak nikdy nebude možno přihlásit, jak se praví v novele, odporuje zdravému rozumu. Proč by se nemohla znovu uvést do provozu?

Novelou bude zavedena povinnost pro nového vlastníka zažádat o registraci vozu na sebe do 10 dnů. To bude podle výše uvedeného článku v Lidových novinách zničující pro autobazary, protože na auta stojící za plotem autobazaru budou muset platit povinné ručení, což je ukázkový příklad české nedomyšlenosti nového zákonného opatření. Auta převádějí na sebe i autobazary v západní Evropě, jenže tam existují tzv. převozní značky, pár kusů lakovaného hliníku s jiným vzhledem než běžné značky (v Německu červenobílé), které s příslušným technických průkazem znějícím na autobazar nebo autoopravnu platí pro jakékoliv jimi prodávané vozidlo, pokud jsou na něm připevněny. Má to výhodu, že se platí jen jedno, sice poněkud vyšší, ale jen jedno povinné ručení. Zájemce o vůz se může s ním projet. Obvykle má bazar nebo opravna aut k dispozici dva nebo více párů takových převozních čísel.

Takže by to chtělo, aby navrhovatelé novely zákona (ministerstvo), zákonodárci (poslanci a senátoři PČR), úřady, nakonec i novináři jen trochu přemýšleli. V normálním státě by se zvedla velká vlna protestů, co že je to za nesmyslnou novelu, která okrade stát o peníze – tedy každého jeho obyvatele. Jenže jsme v České republice, kde nikdo z výše uvedených snad vůbec nepřemýšlí.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Názory, ParlamentniListy.cz
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Americká města hoří

21:09 Jiří Paroubek: Americká města hoří

Je zajímavé sledovat stručné zpravodajství veřejnoprávní ČT z hořících amerických měst. To americká…