Václav Danda: Smrtící ruleta s letadly. Kdo je na řadě příště?

27.04.2015 16:47 | Zprávy

Václav Danda se zamýšlí nad utajovanou historií dálkového převzetí dopravních letadel, jejich zničením a využitím pro propagandistické účely a v této souvislosti připomíná jedno pozapomenuté výročí

Václav Danda: Smrtící ruleta s letadly. Kdo je na řadě příště?
Foto: thinkstockphotos.com
Popisek: Havarované letadlo, ilustrační foto

Tento týden si připomínáme polozapomenutou tragédii jihokorejského boeingu. 20. dubna 1978 při svém letu z Paříže do Soulu z nepochopitelných důvodů vlétl hluboko do Sovětského vzdušného prostoru a byl sovětskými stíhačkami razantně přinucen k nouzovému přistání. Zvláštní incident. Podle všeho pouze testovací balónek mnohého z toho, co mělo přijít později. Podle mnoha odborníků byl totiž právě tento let vybrán k odzkoušení nové technologie Pentagonu k dálkovému převzetí pilotáže boeingů.

Letecké spouštěče společenských změn

Byl jakousi první vlaštovkou v dlouhé řadě „nesmyslných“ leteckých tragédií, které téměř bez výjimky vykazují stejný rukopis. Vše se samozřejmě nikdy dobře nevyšetří a pro většinové publikum jde vždy o „nehodu“, nebo „nešťastnou“ či „podivnou“ náhodu. Pokud se však na věc podíváme jen minimálně nezaujatým pohledem, zjistíme ale pozoruhodné „shody okolností“.

Za prvé: Každá takto zinscenovaná tragická událost funguje jako urychlovač společenských procesů a spouštěč dalších operací – včetně těch vojenských. Let KAL 902 byl zjevně vybrán, aby v době uvolňujícího se napětí mezi Sovětským svazem a USA po mírové konferenci v Helsinkách opět roztočil kola zbrojení a posílil tak argumenty vojenských kruhů a zbrojařů ve Washingtonu: přesně to se totiž také stalo.

Letadlo „na dálku“?

Podle svědků první hodiny letu probíhaly normálně. Až nad Severním ledovým oceánem, asi 800 km od severního pólu, došlo k nepochopitelnému odchýlení od kurzu. Oficiální verze dramatického odchýlení od trasy letu zněla, že piloti upravili kurs nastavený na autopilotu, ale „pravděpodobně se zmýlili při výpočtu nového kursu a zadali špatné údaje“. Oba piloti to vždy popírali a většina leteckých odborníků nad tímto vysvětlením pouze nechápavě kroutila hlavou.

Daleko pravděpodobnější verze je, že letadlo převzal americký systém dálkového navádění, aniž by to piloti mohli jakkoliv ovlivnit. Po převzetí letadla dálkovou kontrolou Pentagonu se totiž stroj prudce stočil na jih a přes severní Skandinávii zamířil do sovětského vzdušného prostoru. Je prakticky nemyslitelné, aby si takovéto dramatické změny kurzu piloti nevšimli.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: protiproud.cz

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Proč přijímat něco, co je k ničemu?

Pokud vím, i vy jste jste pak byli proti migračnímu paktu, i když za připojením k němu paradoxně stojíte také vy. I teď tvrdíte, že je nutné ho změnit a vylepšit. Proč by to nemělo jít potom, co ho odmítneme? Nebo v EU to tak funguje, že když něco odmítnete, máte smůlu a můžete jen šoupat nohama?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Co přinese Trumpových 28 podmínek?

12:26 Zbyněk Fiala: Co přinese Trumpových 28 podmínek?

Tajný seznam podmínek pro mírové urovnání ukrajinské války je venku. Uchytí se?