Vaše věc: Třetina chystaných dálnic povede rizikovým územím

01.11.2017 18:46 | Zprávy

Třetina ze 72 úseků dálnic a silnic první třídy, jejichž výstavba by měla být zahájena do konce roku 2020, má vést územím s geologicky nestabilním podložím. Kontrola výstavby dálniční sítě je stále mizerná a ŘSD stále nedbá vážných geologických hrozeb. Zda bude mít ŘSD peníze na zkvalitnění geologického a inženýrského průzkumu, není zcela jisté. To jsou asi nejzávažnější varování, která byla pronesena v nedělní druhé části Otázek Václava Moravce v ČT.

Vaše věc: Třetina chystaných dálnic povede rizikovým územím
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Českou republiku dlouhé doby trápí nejen nedostatečně rozvinutá dálniční síť, ale také kvalita stávajících dálnic – a bohužel se to týká i nově postavených úseků. A podle rozhovoru hostů druhé části nedělních Otázek Václava Moravce, generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy, bývalé ředitelky kontroly kvality staveb ŘSD Miroslavy Pošvářové a ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd Josefa Stemberka není vůbec jisté, že se blýská na lepší časy.

Problémy kvality staveb českých dálnic netrápí jen řidiče, kteří pak ony dálnice nemohou využívat v plné míře, ale jsou také dodatečnou finanční zátěží pro stát. Pokud se podíváme na problémy, které české dálnice vykazovaly v posledních sedmi letech, můžeme jich jmenovat mnoho.

V roce 2010 byly hojně diskutovaným tématem například hrboly, které se vytvořily na nově postaveném úseku dálnice D11 u Dobřenic. Ukázalo se, že hrboly se na dálnici vytvořily, protože nebyl dostatečně dobře proveden hydrogeologický průzkum a onen 250 m dlouhý nejproblematičtější úsek ležel přímo na dně bývalé rybniční soustavy a voda zde byla pouze půl metru pod povrchem. Oprava tohoto úseku dálnice stála 100 milionů korun

V roce 2012 vrátilo ŘSD společnosti Eurovia (tehdy Dálniční stavby Ostrava) zvlněný úsek D47 u Ostravy. Na 8,5 km dlouhém úseku tehdy kontroloři objevili až neuvěřitelných 901 vad. Cena opravy úseku byla vyčíslena na 4,5 miliardy korun. Později se ukázalo, že pod povrchem dálnice chybí celá jedna vrstva materiálu…

V roce 2012 se řešil havarijní stav dálničních mostů opět na dálnici D47. Kvůli jejich stavu na ně směly vjíždět pouze osobní automobily. Mosty, ač byly v provozu pouze pár let, byly podle tehdejší mluvčí ŘSD ve stavu, jako by byly v provozu již dvacet let…

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Ing. Vladimír Pikora, Ph.D. byl položen dotaz

Pane Pikoro, vím že se trápíte s rozpočtem a hledáte úspory.

Kolik by se uspořilo ve státním rozpočtu, kdyby 17.Listopad nebyl svátkem s dnem pracovního volna, ale "jen" významným dnem? Zdá se mi, že tento svátek není slaven důstojně a slouží k útokům na občany s jiným politickým názorem.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Co přinese Trumpových 28 podmínek?

12:26 Zbyněk Fiala: Co přinese Trumpových 28 podmínek?

Tajný seznam podmínek pro mírové urovnání ukrajinské války je venku. Uchytí se?