Vaše věc: Třetina chystaných dálnic povede rizikovým územím

01.11.2017 18:46 | Zprávy

Třetina ze 72 úseků dálnic a silnic první třídy, jejichž výstavba by měla být zahájena do konce roku 2020, má vést územím s geologicky nestabilním podložím. Kontrola výstavby dálniční sítě je stále mizerná a ŘSD stále nedbá vážných geologických hrozeb. Zda bude mít ŘSD peníze na zkvalitnění geologického a inženýrského průzkumu, není zcela jisté. To jsou asi nejzávažnější varování, která byla pronesena v nedělní druhé části Otázek Václava Moravce v ČT.

Vaše věc: Třetina chystaných dálnic povede rizikovým územím
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Českou republiku dlouhé doby trápí nejen nedostatečně rozvinutá dálniční síť, ale také kvalita stávajících dálnic – a bohužel se to týká i nově postavených úseků. A podle rozhovoru hostů druhé části nedělních Otázek Václava Moravce, generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy, bývalé ředitelky kontroly kvality staveb ŘSD Miroslavy Pošvářové a ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd Josefa Stemberka není vůbec jisté, že se blýská na lepší časy.

Problémy kvality staveb českých dálnic netrápí jen řidiče, kteří pak ony dálnice nemohou využívat v plné míře, ale jsou také dodatečnou finanční zátěží pro stát. Pokud se podíváme na problémy, které české dálnice vykazovaly v posledních sedmi letech, můžeme jich jmenovat mnoho.

V roce 2010 byly hojně diskutovaným tématem například hrboly, které se vytvořily na nově postaveném úseku dálnice D11 u Dobřenic. Ukázalo se, že hrboly se na dálnici vytvořily, protože nebyl dostatečně dobře proveden hydrogeologický průzkum a onen 250 m dlouhý nejproblematičtější úsek ležel přímo na dně bývalé rybniční soustavy a voda zde byla pouze půl metru pod povrchem. Oprava tohoto úseku dálnice stála 100 milionů korun

V roce 2012 vrátilo ŘSD společnosti Eurovia (tehdy Dálniční stavby Ostrava) zvlněný úsek D47 u Ostravy. Na 8,5 km dlouhém úseku tehdy kontroloři objevili až neuvěřitelných 901 vad. Cena opravy úseku byla vyčíslena na 4,5 miliardy korun. Později se ukázalo, že pod povrchem dálnice chybí celá jedna vrstva materiálu…

V roce 2012 se řešil havarijní stav dálničních mostů opět na dálnici D47. Kvůli jejich stavu na ně směly vjíždět pouze osobní automobily. Mosty, ač byly v provozu pouze pár let, byly podle tehdejší mluvčí ŘSD ve stavu, jako by byly v provozu již dvacet let…

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Kde by šetřilo hnutí ANO?

Jak chcete snížit dluh ČR? Plánujete nějaké zvýšení daní? Protože vy často říkáte, co je špatně, ale už neříkáte, co byste dělali vy.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vladimír Ustyanovič: Mráz nepřichází z Kremlu, ale z Ministerstva vnitra

8:12 Vladimír Ustyanovič: Mráz nepřichází z Kremlu, ale z Ministerstva vnitra

Mír by měl být základní normou pro život v každé společnosti.