Zbyněk Fiala: Apollo VW

06.12.2015 18:51 | Zprávy

Plně elektrický sporťák s nabíjením za 15 minut má být na trhu do konce dekády. Tak vypadá program Mission E závodů Porsche, kterých bych spíše nazval programem Apollo celého koncernu Volkswagen. Řidiči na baterky se rozjedou na stovku do 3,5 sekundy. Přitom nebudou smrdět a nebudou se vzrušovat zprávami o cenách ropy nebo rozdílech mezi naftou a benzínem.

Zbyněk Fiala: Apollo VW
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Benzín je pod 30 korun, nafta ještě hlouběji, a přirozeně vzniká otázka, jak dlouho to vydrží. Za ní se však vynořuje otázka ještě důležitější, jestli to náhodou není jedno.

Zatím se zdá, že ropa bude levná dlouho. Ani právě ukončené jednání kartelu OPEC ve Vídni nedokázalo nic změnit na faktu, že mírná hospodářská konjunktura, která zvedla poptávku po ropě o 0,8 milionů barelů denně, byla zastíněna pokračující nadprodukcí s těžbou zvýšenou o 1,2 milionu barelů denně. Další schůzka je plánována na červen, do té doby se budou zástupci kartelu modlit (různě, tady jsme v multikulturním prostředí), aby se něco stalo, ceny vzrostly a nepřilákalo to konkurenci, která si ukousne kus trhu.

OPEC se už déle než rok snaží vytlačit z trhu drahou břidličnou ropu z USA a Kanady. Ale tahle kovbojka se vleče, prostřílení skrz naskrz pořád nechtějí být mrtví, frakovací společnosti snižují své náklady. I když počet těžených studní s břidličnou ropou prudce klesl, produkce je stále vysoká. I když klesá, tak z vysoké úrovně. Jen v pánvi Bakken v Severní Dakotě vzrostla těžba 12 krát mezi lety 2006 a 2014. Úvahy, že pokles ceny ropy pod 70 dolarů za barel tuto těžbu znemožní, se zatím nenaplnily. Počet studní klesl z maximálních 200 na současných 70.

http://www.bloomberg.com/news/photo-essays/2015-11-30/boom-and-bust-in-the-bakken-oil-fields

Frakovací pole mají jinou nákladovou strukturu. Liší se od klasického ropného pole, kde jsou obrovské kapitálové náklady, než se podaří najít a otevřít velké ložisko a napojit je na dopravní terminál, ale pak už je celkem levné ropu čerpat a dopravovat. Zato frakovací vrt je malý, proto poměrně levný, ale jsou zde vysoké provozní náklady. Doprava je cisternami, a vedle toho potřebujete chemická činidla a obrovské množství vody, která se pak mění v nákladný nebezpečný odpad.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

Fiala , průmysl , ropa , Vaše věc , elektromobil , automobil , VW

autor: PV

Bc. Tomáš Kubín byl položen dotaz

Lídři EU se shodly na zvýšení tlaku na Rusko

Dobrý den, mám pár dotazů, k tomu, co pořád slyšíme. Kdo jsou to ti lídři EU? Kdo jim dal mandát něco rozhodovat a vyjednávat? A schvalujete to, co vyjednají pak i vy poslanci? Jestli ne, tak k čemu vás volíme, když pak rozhodují jiní? Neměli by ti, co jsou voleni občany mít ten nejsilnější mandát? ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Ústavní soud – třetí komora parlamentu?

21:25 Pavel Foltán: Ústavní soud – třetí komora parlamentu?

Komentář k historii tribunálu, o kterém se opět mluví.