Zbyněk Fiala: Auta bez řidiče mají vytlačit vlastnictví

02.05.2019 8:29 | Zprávy

Společnosti Uber a Lyft, provozující platformy sdílené dopravy, vkládají stovky milionů dolarů do vývoje automatických robo-taxíků bez řidiče. Má to změnit základní vzorec osobní dopravy a vytlačit osobní vlastnictví automobilů.

Zbyněk Fiala: Auta bez řidiče mají vytlačit vlastnictví
Foto: Archiv autora
Popisek: Zbyněk Fiala, žurnalista, v minulosti dlouholetý šéfredaktor časopisu Ekonom.

Nový generální ředitel Uberu perského jména Dara Khosrowshahi ( Dára Chosróšáhí) dostal s fukcí i nelehký úkol, desetkrát zvednout dnešní počty pasažérů, řidičů a rozvozců ze 100 milionů na celou miliardu. Musí tím oslnit investory, až letos poprvé uvede akcie společnosti (IPO) na Newyorskou burzu. Když sanfranciský Uber sháněl peníze od soukromých investorů mimo burzu, byl oceněn na 76 miliard dolarů. Loňský podzimní odhad pro potřeby IPO už mluvil o 100 miliardách dolarů. Přestože podnik je zatím ztrátový v řádu miliard dolarů, informují Financial Times.

Stovky milionů dolarů z té ztráty pohlcuje výzkum, jehož cílem je zavedení robotických dopravců, elektrických aut bez řidiče. Ztráta však investory neodrazuje, protože prvky sdílených služeb a nových technologií, zahrnujících internet věcí, velká data a umělou inteligenci, otvírají cestu k budoucnosti. Platformy vítězů přitom dokážou shrábnout podstatnou část rýsujících se příležitostí.

Proto také v těchto oborech rychle vyrostla řada obrů. Ve sdílené dopravě jsou hlavními konkurenty další sanfranciský Lyft nebo pekingský Didi Chuxing (Titi Čchusing), ale mnohem větší obři jsou už v dalších oborech sdílených platforem jako třeba ubytovací služba Airbnb, obrázková databáze Pinterest, softwarová Palantir, nemluvě o Facebooku. Amazonu či Googlu.

V době, kdy se tato informace v FT zpracovávala, vstoupil do hry také první čínský soukromý výrobce automobilů ve spolupráci s Daimlerem a Volvo (dříve byly zahraniční účasti spojeny jen se státními automobilkami). Viděl jsem jen jeho novou montovnu v Chungxiao (Čchung-siao) u přístavního města Ningbo (Ningpo). Je pěkná, čistá, krásně to tam běží bez zásob a s různými modely na stejné lince, ale vzdálenější budoucnost vzniká jinde. Výmluvnější jsou statistiky, jak se Geely dere žebříčkem prodejů a v Číně už dosáhl třetího místa, takže ambicemi i kapitálově na to nejspíš má.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Brandtner: První sněm slovenských svobodných médií

15:31 Petr Brandtner: První sněm slovenských svobodných médií

Minulý týden se sešlo několik desítek zástupců nejdůležitějších slovenských médií, která se označují…