Zbyněk Fiala: Auta míří dolů, už se vezeme?

11.05.2013 15:44

Automobilová výroba v ČR klesá, a hned dvouciferně. To je klíčová zpráva z posledního košíku statistických čísel o ekonomice země, která je závislá na monokultuře automobilového průmyslu.

Zbyněk Fiala: Auta míří dolů, už se vezeme?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Škoda Superb

Není divu, v březnu poklesl i vývoz automobilů a bída natahuje ruku po celém českém průmyslu. Vývozní tržby průmyslových podniků v běžných cenách v březnu meziročně klesly o 5,5 procenta. Zkrátka, jde to dolů, žádné oživení se nekoná.
Skoro se ani nechce věřit, že výroba motorových vozidel byla v březnu nižší než před rokem o mocných 15,4 procenta. Tohle číslo přímo vyskakuje ze zprávy ČSÚ o průmyslové výrobě, která spolu se statistikou exportu a maloobchodních tržeb nabízí na začátku každého měsíce představu o kondici české ekonomiky. A z toho, co nám bylo teď nabídnuto, je zřejmé, že v české ekonomice je zaděláno na opravdu nebezpečný pokles.

Padá výroba, celý průmysl meziročně klesal v běžných cenách o 6 procent. Padá exportní odbyt, vývoz strojů a zařízení, tvořící polovinu českého exportu, klesal dvakrát rychleji. Padá i domácí odbyt, maloobchodní tržby za prodej motorových vozidel klesly o 8,9 procenta.

http://www.czso.cz/csu/csu.nsf/informace/cvzo050713.doc

Jednostrannost české ekonomiky začíná být závažím, které nás může strhnout hodně hluboko. Nejde přitom o jedinou slabinu, tou druhou je fakt, že pouze vyrábíme, ale výzkum a vývoj nových produktů, stejně jako strategická rozhodnutí firem, se odehrávají někde jinde. Česká ekonomika tak připomíná koloniální monokulturu ve stavu chronické podroušenosti. Jedině stavu „pod vlivem“ lze totiž připsat fakt, že v situaci, kterou nemáme pod kontrolou, vláda spřádá sny o průmyslové expanzi, která si vyžádá dostavbu Temelína.

K vývoji na automobilovém trhu se v posledních dnech několikrát vyjádřil Martin Jahn, někdejší místopředseda vlády a tvůrce její strategie, nyní člen vrcholového vedení Volkswagenu a prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR. V rozhovoru pro týdeník Ekonom poukazuje na důsledky krize na jižním křídle eurozóny, obavy z budoucnosti v Německu a nečeká zlepšení dříve než v polovině příštího roku. Nicméně naznačuje i technické přezbrojování automobilek.

http://www.enviweb.cz/clanek/ekoauto/95249/budoucnosti-jsou-auta-na-plyn

„Elektrický pohon nebude plnit roli, kterou od něj někteří bláhově očekávali. Mnoho automobilek to stálo miliardové ztráty, přičemž prodej elektromobilů zůstává zanedbatelný,“ říká Jahn a vypočítává další alternativy vynucené snižováním emisí:

„Automobil na vodík je ještě daleko od sériové výroby a negativní zkušenost s biopalivy není třeba připomínat. Prodej vozidel na vodík či biopaliva nebude velký, dokud nedojde ke koncentrované podpoře ze strany Evropské unie i jednotlivých států. V střednědobém horizontu tak vidím dvě varianty, kterými jsou stlačený zemní plyn čili CNG a plug-in hybridy.“

Plug-in hybridy kombinují baterky dobíjené ze stojanů (nebo doma „ze zdi“) se spalovacím motorem v optimálním režimu, který pohání elektrický generátor a prodlužuje tak dojezd. Proč by měl být výhodný zrovna stlačený zemní plyn (CNG)? Má lepší složení spalin a produkuje méně skleníkových plynů, takže by usnadnil plnění emisních limitů. Je také stále levnější, ve světě se ceny zemního plynu odtrhly od cen ropy a jdou dolů. Dovozci plynu do Česka sice mají dlouhodobé smlouvy s ruskými dodavateli, které jsou bohužel na ceny ropy navázány, ale to se doufejme časem změní.

Přechod na CNG má však ještě jednu výhodu, je relativně snadný: „CNG je realistickou alternativou, mohlo by jít o jakousi naftu budoucnosti. Parametry motoru na CNG jsou velmi příjemné. Jde o relativně levnou a jednoduše nasaditelnou technologii, navíc kombinovatelnou s benzinem,“ vysvětluje Jahn a vyzývá k podpoře rozšíření sítě čerpacích stanic.

Možná bychom si mohli dovolit i obecnější závěr. Vedle krize, která vyprazdňuje peněženky, u nás i za vydatné pomoci vlády, tedy vstupuje do hry i očekávání závažných změn, které přispívá k oddálení nákupů. To však mluvíme jen o změnách techniky. Začíná se měnit i chování lidí, kteří si uvědomují rizika klimatických změn a omezených zdrojů planety Země a spolu s tím si začínají vážit i dosud opomíjených hodnot čerstvých, přírodních, nekontaminovaných produktů. Naznačuje to ekonomická zpráva agentury ČTK, která uvádí předpověď agentury OSN pro životní prostředí UNEP:

Globální trh s výrobky šetrnými k životnímu prostředí a s nimi souvisejícími službami vzroste do roku 2020 skoro trojnásobně na 2,2 bilionu dolarů (43,2 bilionu Kč). Jen trh s biopotravinami a nápoji do dvou let přesáhne stovku miliard dolarů.

http://www.denik.cz/ekonomika/osn-predpovida-prudky-rust-trhu-s-bio-a-ekologickymi-vyrobky-20130509.html

Zdá se, že ČR opravdu potřebuje novou seriózní strategii...

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Výkupné

Kolik by se mělo platit za jednoho nepřijatého migranta a komu? Kdo bude rozhodovat a kontrolovat komu a na co byly peníze přiděleny? A není tak trochu jak obchodovat s býlím masem?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Robert „Kennedy“ Fico?!?

18:08 Pavel Foltán: Robert „Kennedy“ Fico?!?

„The Live and Times of Judge Roy Bean“ (USA 1972) anebo „The Postman“ (USA 1997) a podobně. Tam to c…