Rekordní prodeje automobilky Škoda za první tři čtvrtletí letošního roku jsou pomníkem doby před propuknutím skandálu s falšování emisí u dieselových motorů skupiny Volkswagen. VW pozval do servisů 8,5 milionu majitelů těchto aut v Evropě, ale dlouho už to nebude jen dobrovolné. Evropská komise slibuje urychlit zavedení homologace dieselových motorů metodami, které více odpovídají reálnému provozu. Mohly by platit už od začátku příštího roku, a nová auta pak mohou být dražší, méně dynamická, s vyšší spotřebou a menším kufrem. Prostor zabere nádrž na roztok s močovinou, protože jinak se limity nedají splnit. Blíží se soumrak dieselu přinejmenším pro jiné než největší vozy a SUV.
Pokud jde o stávající auta, u těch větších může úprava znamenat jen změnu softwaru, takže budou jezdit se stejnými parametry jako při homologaci. Tedy s menší dynamikou a s vyšší spotřebou paliva. Vyšší výkon znamená vyšší tlaky a tedy i teploty ve válcích, a to je cesta k většímu množství nebezpečných dusíkových emisí. Jedním z řešení je tedy nižší výkon. Dalším je použití části paliva ve výfukových partiích, ke spalování oxidů dusíku.
A pak lze zasáhnout ještě vstřikováním močoviny do výfukových spalin, to znamená instalovat do kufru nádrž velkosti kočičího záchodu, jak uvádí americký týdeník Bloomberg Businessweek. To je ona modrá kapalina AdBlue. Také tento proces byl v běžné provozu občas softwarově vypínán, aby se modrá kapalina nemusela tak často doplňovat.
Vedení VW bylo přesvědčeno, že cesta k nižším emisím se obejde bez drahých hybridů
Co všechno se v motorech měnilo, když auto sjelo ze zkušební stolice, to se stále ještě zjišťuje, stejně jako to, kdo za to může. Je to o to těžší, že z úřadu zemské vlády Dolní Sasko, pětinového akcionáře VW, se náhle k případu ztratila část dokumentace, a policie vyšetřuje, jestli ji omylem někdo založil nebo naopak úmyslně ukradl.
Bloomberg Businessweek se podivuje tomu, že VW zatím ukázal prstem jako na viníky celého podvodu jen na pár softwarových inženýrů. Má za to, že to nedává logiku ve firmě, která byla autokraticky řízena odborníkem na auta, tedy žádným univerzálním manažerem nebo dokonce finančníkem. Stačí si uvědomit základní fakta: Němci vynalezli diesel, piplají jej už sto let a VW je fabrika řízená špičkovými inženýry. Skutečně lze předpokládat, že jednoho dne zjistí zlepšení emisí motorů - a nebudou vědět, jak se to podařilo?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV