Zbyněk Fiala: Škody, které ministerstvo nevidí

24.03.2015 16:05

Ministerstvo dopravy znovu ignoruje obrovské škody, které způsobují kamióny na okreskách, na kterých se snaží ušetřit mýtné. Odmítá zpoplatnění silnic nižších tříd a vymlouvá se přitom na Evropu, na velké náklady, na odliv výnosu z mýtného a na to, že si to vlastně budou moci řešit obce samy. Nemá pravdu, dokazují experti z Dopravní federace nevládek a neziskovek (a nejspíš si tím znovu vyslouží nálepku „ekoteroristů“).

Zbyněk Fiala: Škody, které ministerstvo nevidí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Na stole je další návrh, jak pokračovat s českým mýtným, a zdá se, že krátkodobé okénko příležitosti jak napravit špatné dědictví z minulosti znovu zaplácne další dlouhodobá nepromyšlená smlouva. Pokud nejde o řešení s nějakou skrytou agendou. Občanské iniciativy a neziskovky se brání a vyvrací tvrzení ministerstva. Argumentaci občanských expertů, kteří spolupracují v Dopravní federaci nevládních a neziskových organizací, zveřejnilo Hnutí Duha. Stojí za to ji podrobně pročíst, i s odkazy:

Mýto po roce 2016: Promarní stát opět šanci?

Ministr dopravy připravil pro vládu dlouho očekávaný Koncept řešení mýtného systému po roce 2016 [1]. Bez širší diskuse a s použitím nepřesných argumentů v něm ministerstvo odmítá možnost rozšířit zpoplatnění na silnice nižších tříd. Desítky obcí zatížených nákladní dopravou na to přitom čekají.

Ministerstvo dopravy uvádí v Konceptu některé nepřesné a zavádějící argumenty proti možnému rozšiřování mýta na silnice nižších tříd. Dočteme se například, že mýtný systém nemůže sloužit jako nástroj regulace dopravy, protože to nedovolují pravidla pro nastavování mýtných sazeb v rámci EU. Evropská unie však řeší pouze zpoplatňování silnic zahrnutých v síti TEN-T (tedy evropsky významné trasy) a nijak nebrání státům regulovat zpoplatněním dopravu na silnicích nižších tříd. [2]

Jako další argument uvádí ministerstvo ekonomickou nevýhodnost (aniž by uvedlo, z jaké analýzy vychází). Nebere přitom v potaz obrovské náklady, které dnes vznikají objížděním zpoplatněných tras, jako jsou škody na silnicích, znehodnocené nemovitosti, škody na zdraví, ušlé zisky na mýtném aj. Eliminace těchto škod, které dnes nejsou ničím kompenzovány, by byla značným přínosem.

Ministerstvo se zároveň obává, že by muselo část příjmů z mýtného přesměrovat krajům, protože silnice nižších tříd jsou v jejich majetku. Vůbec však neřeší, že krajům dnes vznikají velké škody, avšak z mýtného nedostávají žádné prostředky na opravy silnic poničených kamiony.

Dopravní federace také nesouhlasí s tvrzením, že řešení přinese novela Zákona o pozemních komunikacích, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna. Má údajně posílit možnosti obcí zakázat tranzit těžké dopravy na svém území. Ve skutečnosti návrh, který předložilo ministerstvo, pouze posiluje pravomoci policie, která se dosud významně podílela na tom, že místní úpravy provozu (zákazové značky) se nedařilo prosazovat. [3]

Ale i tam, kde byly zákazové značky umístěny, nejsou v řadě případů dodržovány. Nejsou tedy systémovým řešením problému. [4]

Ministr dopravy v nedávném rozhovoru pro ČT vyjádřil názor, že mýto má být zdrojem financí na opravy silnic, ale současně by mělo výší svých sazeb působit regulatorně a přispět k přesunu dopravy na železnici. Tím by stát šetřil silniční infrastrukturu.[5] S tímto tvrzením lze jen souhlasit. Nabízí se však logicky argument, že na prvním místě je třeba odklonit těžkou dopravu ze silnic nižších tříd, které nejsou na takovou zátěž vůbec stavěné a dochází k jejich enormnímu poškozování.

Pokud jde o přípravu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému, je klíčové, aby ministerstvo skutečně zajistilo zcela transparentní a technologicky neutrální výběrové řízení. Aby nezůstalo pouze u slibů, jako se stalo v první soutěži na mýtný systém v roce 2005. Ta nebyla technologicky neutrální a vyřadila všechny uchazeče, kteří nabízeli jiný než mikrovlnný systém. Nebylo možné cenově porovnat různé technologie. Výsledkem byla smlouvy spolu s postupně přijímanými dodatky, která je pro stát z mnoha důvodů ekonomicky nevýhodná a znemožnila původně plánovaný rozsah zpoplatnění. [6]

Poznámky:

[1] „Koncept přípravy Systému elektronického mýta po roce 2016“ (nyní v připomínkovém řízení) je k dispozici na webu Ministerstva dopravy: http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/MD_navrhuje_vyhlasit_technologicky_neutralni_vyberove_rizeni_na_provozovatele_myta.htm. V příloze tiskové zprávy je komentář Dopravní federace k vybraným bodům Konceptu.

[2] V tomto případě platí pouze obecné principy, jako je princip nediskriminace, tj. např. zákaz diskriminace podle země původu dopravce apod. Není však určována výše sazeb.

[3] Již stávající legislativa umožňuje stanovit na silnicích nižších tříd místní úpravu provozu spočívající v omezení zákazu vjezdu pro vozidla nad určitou tonáž. Tuto možnost potvrdil i úřad ombudsmana. V tomto směru nepřináší novela nic nového. Zásadním problémem v dosavadní praxi byly obstrukce ze strany úřadů, zejména Policie, která těmto úpravám provozu často bránila. Její stanovisko nicméně nemuselo být nutně souhlasné. Dle novely navržené ministerstvem (konkrétně změna v souvisejícím Zákoně o provozu na pozemních komunikacích, § 77) však nesmí být úprava provozu stanovena, pokud se Policie vyjádří nesouhlasně v tom smyslu, že by mohla být narušena bezpečnost a plynulost provozu. To je však přesně argumentace, kterou dosud Policie používala.

[4] Zároveň se nejedná o jednoduché řešení, jelikož dopravní značky se umísťují na určitou trasu, kde je třeba osázet někdy i stovky značek. V neposlední řadě vzniká problém s vymáháním zákazu, zejména v noci, kdy nemohou probíhat kontroly apod.

[5] Týden v politice, 8.3.2015 (http://www.ceskatelevize.cz/porady/11030667317-tyden-v-politice/215411058160009/)

[6] Viz kontrolní akce NKÚ č. 11/13, bližší informace zde: http://nku.cz/cz/media/nku-kontroloval-porizeni-a-provoz-systemu-vyberu-mytneho-id5959/

[7] Viz Mapa obcí zatížených nákladní dopravou: http://www.dopravnifederace.cz/mapa/. Situace se zhoršuje a obcí zatížených nákladní dopravou přibývá.

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vladimír Ustyanovič: Who is who neboli Kdo je kdo

8:22 Vladimír Ustyanovič: Who is who neboli Kdo je kdo

Paní Černochová se zase "vyznamenala". Spolu s premiérem Fialou a také s bakalářem Lipavským, kdy si…