Na stole je další návrh, jak pokračovat s českým mýtným, a zdá se, že krátkodobé okénko příležitosti jak napravit špatné dědictví z minulosti znovu zaplácne další dlouhodobá nepromyšlená smlouva. Pokud nejde o řešení s nějakou skrytou agendou. Občanské iniciativy a neziskovky se brání a vyvrací tvrzení ministerstva. Argumentaci občanských expertů, kteří spolupracují v Dopravní federaci nevládních a neziskových organizací, zveřejnilo Hnutí Duha. Stojí za to ji podrobně pročíst, i s odkazy:
Mýto po roce 2016: Promarní stát opět šanci?
Ministr dopravy připravil pro vládu dlouho očekávaný Koncept řešení mýtného systému po roce 2016 [1]. Bez širší diskuse a s použitím nepřesných argumentů v něm ministerstvo odmítá možnost rozšířit zpoplatnění na silnice nižších tříd. Desítky obcí zatížených nákladní dopravou na to přitom čekají.
Ministerstvo dopravy uvádí v Konceptu některé nepřesné a zavádějící argumenty proti možnému rozšiřování mýta na silnice nižších tříd. Dočteme se například, že mýtný systém nemůže sloužit jako nástroj regulace dopravy, protože to nedovolují pravidla pro nastavování mýtných sazeb v rámci EU. Evropská unie však řeší pouze zpoplatňování silnic zahrnutých v síti TEN-T (tedy evropsky významné trasy) a nijak nebrání státům regulovat zpoplatněním dopravu na silnicích nižších tříd. [2]
Jako další argument uvádí ministerstvo ekonomickou nevýhodnost (aniž by uvedlo, z jaké analýzy vychází). Nebere přitom v potaz obrovské náklady, které dnes vznikají objížděním zpoplatněných tras, jako jsou škody na silnicích, znehodnocené nemovitosti, škody na zdraví, ušlé zisky na mýtném aj. Eliminace těchto škod, které dnes nejsou ničím kompenzovány, by byla značným přínosem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vasevec.cz