Ohlásila to agentura Reuters z dějiště šanghajského autosalónu, který otevře brány příští týden. Jen samotné PSA to má umožnit za pět let prodávat v Číně a dalších asijských zemích 1,5 milionu aut ročně. Vývoj aut střední třídy pro asijské trhy bude umístěn do společného technologického centra v Šanghaji. Bude tam tedy vznikat konkurence i českým oktáviím, kterým se zatím v Číně dobře daří.
Francouzské automobilky Peugeot a Citroën, spojené do PSA, potřebují zvrátit kritický vývoj v hospodaření. Proto jsou stále aktivnější v zahraničí. Před měsícem ohlásily rozšiřování továrny ve slovenské Trnavě, která přijde za dva roky s novým modelem, a nyní rozjíždějí úzkou spolupráci s partnerem v Číně. Je jím druhá nejstarší státní automobilka Dongfeng, která byla založena roku 1969. Nyní má centrálu ve Wuchanu, asi tisíc kilometrů ve vnitrozemí od Šanghaje, s rozsáhlými výrobními aktivitami od pobřežního Kantonu až po Š´-jan v hluboce vnitrozemské provincii Chu-pei.
Když nový název automobilky z roku 2004 čtete čínsky Tung feng, slyšíte ozvuk doby snění o velikosti Říše středu. Značí totiž východní větry, a ty, jak známo od Maa, převládnou nad větry západními. Sny se zabíjejí tím, že se uskuteční, a tak už se ani nepozastavujeme nad převládajícím čínským výrobní uragánem. Pro zajímavost, v Dongfengu to znamená raketový růst výroby z 1,1 milionu osobních, užitkových a nákladních aut roku 2011 na 3,5 milionu aut roku 2014.
PSA vyhnala do nejistých východních vod nezbytnost vleklé firemní krize. Před krachem ji loni zachránila francouzská vláda, když do ní vložila 14 % nového kapitálu z veřejných zdrojů – a stejný podíl pak vložil i čínský Dongfeng. Nyní ohlášený společný projekt však znamená zásadní posun - od montoven ke společné konstrukci. Někdo to může vnímat jako hrdinský čin, vzhledem k volnějšímu výkladu práv k intelektuálnímu vlastnictví, které je pro Čínu charakteristické. Jenže možná i samotný tento přístup je perspektivní, neboť připomíná trendové „otevřené inovace“, které sice autory připravují o nějaký ten nápad, ale za cenu přívalu nových myšlenek od dalších volně zapojených účastníků.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vasevec.cz