Zdeněk Joukl: V dopravě dva metry neplatí?

16. 1. 2021 21:46

Ve veřejné osobní dopravě se rozestupy 2m a občas ani roušky nedodržují. Zmizela i desinfekce, která byla v březnu až červnu.

Zdeněk Joukl: V dopravě dva metry neplatí?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Autobus MHD
reklama

(Dva metry nejsou dva metry, ale třeba jen 30 cm)

Základní pravidla ochrany před koronavirem jsou tři: ruce (mytí, desinfekce), roušky a rozestupy 2m (vzdálenost od ramen).

Ve veřejné osobní dopravě se rozestupy 2m a občas ani roušky nedodržují. Zmizela i desinfekce, která byla v březnu až červnu. Proč?

Protože vítězí ekonomika, zisky a „neviditelná ruka trhu“ nad zdravím a životy občanů.

Když je plný autobus, plný vagon vlaku nebo metra, tak jsou náklady na jízdu menší, než kdyby jely autobusy dva, a nebo jely v soupravě dva vagony. Navíc ani nošení roušek v dopravě nefunguje na sto procent.  Přitom veřejná doprava je nebezpečná už tím, že lidé jsou zde v kontaktu déle než je hranice 15 minut. Stává se, že průvodčí ve vlaku nebo řidič autobusu vidí ve voze někoho bez roušky, ale dělá, že ho nevidí a nezasáhne. A to proto, že by se dotyčný mohl naštvat, a pak jezdit s konkurencí. Takže opět ekonomika vítězí.

P.S. Co by pak dělal řidič nebo průvodčí, kdyby někdo ve voze začal kouřit? (Což je méně nebezpečné pro cestující než rouška na půl žerdi)

Jenže, když pomineme důležitost zdraví a životů lidí, tak stejně i ekonomicky je nedodržování pravidel nevýhodné. Více nemocných lidí potom táhne ekonomiku a hrubý domácí produkt (modlu ekonomů) dolů. Také dluhy státu vlivem kompenzací neuvěřitelně rostou – což také znamená ovšem ještě úroky navíc).

Občan ze svých daní, například přes jeden nejmenovaný Krajský úřad, posílá autobusovým dopravcům příspěvek přibližně 39 Kč na kilometr jízdy. Vlakovým dopravcům pak 140 Kč na jeden kilometr jízdy. Takže on je ten, kdo by měl také rozhodnout o upřednostnění ekonomiky nebo svého zdraví. Podle častého přání mezi lidmi „Hlavně zdraví“ by to jistě dopadlo v neprospěch ekonomiky.

(„Raději budu jíst suché brambory, ale budu naživu a zdráv!“)

Praktické řešení problému spočívá například ve větším počtu vagonů u vlaků a v častějších spojích u vytížených autobusů. Označit nebezpečně blízká sedadla páskou „zákaz vstupu“ by pro šikovného řidiče nebo průvodčího neměl být neřešitelný problém.

Vydržet

Čisté ruce, roušky, rozestupy
to je pro vir pohroma,
nechápe to jenom hlupák tupý -
tak bojujme, proboha!

Vlivem koronaviru zemřelo u nás od března již více než 14.000 lidí. Většinou našich rodičů, babiček a dědečků. Chceme, aby umírali další a další?

Ing. Zdeněk Joukl

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Richard Seemann: Rakouští sociální demokraté pro opatrný postup

21:28 Richard Seemann: Rakouští sociální demokraté pro opatrný postup

Možné úvodní kroky pro uvolnění lockdownu, které chce v pondělí Kurzova vláda projednat, jsou velmi …