Dušek (ČSSD): EU potřebuje účinná opatření na podporu domácích produktů

05.06.2012 10:32

V celosvětovém měřítku byla Unie v roce 2010 druhým největším vývozcem zemědělských produktů s obratem ve výši 91 miliard EUR, hned za Spojenými státy (92 miliard EUR), a největším dovozcem (84 miliard EUR).

Dušek (ČSSD): EU potřebuje účinná opatření na podporu domácích produktů
Foto: Redakce
Popisek: Robert Dušek

Podíl hotových produktů na evropském vývozu se v průběhu doby stále zvyšuje. Tyto produkty představují svou hodnotou více než dvě třetiny celkového zemědělského vývozu EU. V tomto smyslu je zásadní, aby si evropské zemědělství zachovalo a zvýšilo svou konkurenceschopnost a svůj podíl na trhu, a to jak na vnitřním trhu, tak i při vývozu.

Současně potravinový řetězec představuje 6 % evropského HDP. V rámci evropského zpracovatelského průmyslu je potravinářský průmysl největším zaměstnavatelem s 4,2 milionu pracovních míst (13,5 %) a obratem ve výši 954 miliard EUR (12,9 %). Tento průmysl sestává z 310000 podniků, z nichž 99,1 % představují malé a střední podniky a využívá významnou část zemědělské produkce EU.

„Evropské zemědělské odvětví je rozhodující pro rozvoj regionálního hospodářství a významným způsobem přispívá k tvorbě pracovních míst a udržení obyvatelstva ve venkovských oblastech. V tomto smyslu cílem propagace evropské zemědělské a zemědělsko-potravinářské výroby, ať již na vnitřním trhu nebo v třetích zemích, měla by být podpora především zaměstnanosti ve venkovských oblastech,“ řekl europoslanec Robert Dušek (ČSSD), člen Výboru pro zemědělství a rozvoj venkova.

Evropská komise prostřednictvím režimu horizontální propagace, který funguje od roku 2000, posuzuje programy generické reklamy navrhované odvětvovými profesními organizacemi a schvalované příslušnými vnitrostátními orgány. Následně vybírá ty, jež odpovídají kritériím stanoveným v nařízení Rady a v jeho prováděcím nařízení.

Spolufinancování těchto programů je třístranné, přičemž maximální příspěvek Unie činí 50 %, minimální příspěvek profesních organizací 20 % a zbytek připadá na příslušné členské státy. Roční rozpočet přidělený na propagační opatření představuje přibližně 50 milionů EUR, z čehož zhruba čtvrtina připadá na vnější trh. Tento horizontální režim existuje vedle dalších propagačních opatření v rámci společné zemědělské politiky, společné organizace trhu, jakož i rozvoje venkova. V případě společné organizace trhu se to týká odvětví vína pro třetí země a odvětví ovoce a zeleniny, a to prostřednictvím operačních programů organizací producentů.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ČSSD

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Hladík: Češi a Slováci zůstávají bratrskými národy. Jedna zrušená konzultace nic nemění

21:03 Ministr Hladík: Češi a Slováci zůstávají bratrskými národy. Jedna zrušená konzultace nic nemění

Čechy a Slováky dlouhodobě pojí přátelství, kulturní blízkost i společná historie. Zrušení jedné nad…