Pro přípravu a na zajištění základů pilířů číslo 8 (sv. Jan Nepomucký) a číslo 9 ( sv. Antoním Paduánský) Karlova mostu bylo roku 2006 potřeba přeložit plavební dráhu, která vedle kolem těchto pilířů. Byla přeložena do pole č. 7, což je mezi sv. Janem Křtitelem (pilíř č. 6) a pilířem se sousoším sv. Václava Norberta Zikmunda (pilíř č.7). Aby se mohla plavební dráha přeložit, bylo zapotřebí zajistit potřebnou hloubku v poli č.7, když předtím byla v polích č. 8 a č. 9. Je totiž zapotřebí, aby plavební dráha byla ve dvou polích. Z těchto důvodů se provedla v poli č.7 prohrábka dna. Během ní byla vyhrnuta na břeh obrovská hromada, která kromě prázdných peněženek, rezavých zbytků různých zbraní apod. obsahovala hlavně pískovcové kvádry. Tato velká hromada se nakupila na břehu Kampy, kde byla likvidována za účasti archeologů, vedená PhDr. Zdeňkem Dragounem z NPÚ. Archeologové z ní vybrali vše, co jim připadalo zajímavé, zbytek byl odvezen a na břehu ještě některé kvádry zůstaly.
Více: Hatina (Zachraňte Karlův most): Jaké pravdy šíří ASKORD?
Odpůrci opravy mostu argumentují tím, že během rekonstrukce druhé etapy (obnášející opravu mostovky a parapetu) bylo zničeno cca 240 kamenů. Podle ing. Dauta Kara ze společnosti Mott MacDonald to je sice pravda, ovšem v tomto případě nešlo o žádné kameny, která by měly historickou nebo technickou hodnotu. Buď se jednalo o lícové desky s velmi kvalitního a nového božanovského pískovce, mezi nimiž bylo naházeny úlomky kamenů, ale tvšechno to bylo prakticky především prolito cementovou injektážní směsí - což byly stopy opravy ze 70. let, nebo šlo o zbytky i starších kamenů, ale ty byly rozpadlé na písek a drobné úlomky. Do drtičky prostě nešel ani jeden celistvý kámen.
Není ovšem bez zajímavosti, že na druhé straně se , jak bylo řečeno, po Kampě naopak povalují kameny, které evidentně nikomu nechybí. Když si projdeme vltavský břeh v prostoru Kampy a pod Hergetovou cihelnou, najdeme mnoho pískovcových kvádrů, pocházejících právě buď z Karlova nebo Juditina mostu.
PhDr. Zdeněk Dragoun potvrzuje, že deponované kameny pocházejí z čištění koryta Vltavy v době provádění uvedených oprav pilířů Karlova mostu po povodni. Rozdíl mezi těmito kameny a kameny, které se evidují, je především v tom, že ty, které se evidují, jsou přímo z Karlova mostu a přesně se ví, odkud. Jsou přesně lokalizované, proto se ví, že tento kvádr je tady odsud, ten tamhle odtud, tady ten z této části tohoto pole mostu atd. Kameny, které nyní leží na Kampě, se prostě ocitly ve Vltavě. Některé z nich jsou zřejmě z Karlova mostu, některé možná i z Juditina mostu. Určitě mezi těmi, co jsme z řeky vybrali, byly také čedičové kameny z dlažby Juditina mostu, z nich jsme vybrali takové charakteristické největší kameny, které jsou uloženy na jiném místě. Ano, na Kampě jsou kameny, které se nahromadily ve Vltavě a které jsou podle mého názoru použitelné kdekoli jinde. Jak jsem již říkal, není prostě možné deponovat hromady stavebního materiálu z každé jednotlivé památky. Protože by nám potom vedle každé památky narůstala za chvíli stejná hmota z kamene. Kámen je materiál, který je dále použitelný. Takže, opracované charakteristické kameny z koryta Vltavy byly vybrány a odvezeny, a s jejich zbytkem, který leží na Kampě, se bude řešit, co s ním.
A pokud jde o kritiku, že se ztratilo 240 kamenů?
Tím se odmítám vůbec zabývat. Jde o nesmysl. Ze strany iniciativy, které nechává podepisovat petice proti opravě mostu, jsem se setkal s tvrzením,že tady došlo k velkým archeologickým pochybením. Ti lidé nevědí o archeologii vůbec nic a ani se nenamáhali si cokoliv zjistit. Takže o těchto věcech opravdu nechci vůbec hovořit, protože kdybych se měl zabývat tím, co kdy kde každý o něčem řekl, tak bych se zbláznil.
(Totéž lze samozřejmě říci např. i o gotickém, popř. románskému zdivu, z náměstí Republiky. Bylo odtud odvezeno během rekonstrukce kasáren na obchodní centrum Palladium a toto zdivo také nikdo nehřešuje a na ztrátu kamenů nepoukazuje...)
Bohuslav Hatina
Autor je provozovatelem webu http://www.zachrante-karluv-most.eu/
Dále čtěte:- ASORKD: Kdo může za to, že Praha dostala pokutu?
- Praha: Fakta a mýty o opravě Karlova mostu
- Praha při rekonstrukci Karlova mostu zákony porušila
autor: Bohuslav Hatina