Levá (KSČM): Nerušte speciální školky

07.02.2013 18:40 | Zprávy

Projev na 51. schůzi Poslanecké sněmovny dne 7. 2. 2013. Interpelace na ministra školství.

Levá (KSČM): Nerušte speciální školky
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Poslankyně Ivana Levá: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, moje interpelace se týká takzvaného speciálního školství, které poskytuje vzdělání dětem s mentálním postižením, s autismem, s poruchami učení atd. S dětmi pracují pedagogové, kteří vystudovali speciální pedagogiku. Umějí reagovat na chování těchto žáků, nacházet cesty, které vyhovují jejich potřebám, upravovat jejich postupy podle schopností jedince, aby mohl být úspěšný.

A čím je dítě mladší, tím větší pomoc speciální pedagog dokáže poskytnout. Za tři roky ve speciální mateřské škole může být leckteré dítě připraveno tak, že nastoupí do běžné základní školy. Nikdo, ani nejpečlivější rodič, mnohdy nedosáhne takový posun.

Buďme vděční, že speciální pedagogika existuje, že poskytuje absolventům nejnovější vědecké poznatky o poruchách a onemocněních dětí. Omezování těchto mateřských škol by bylo krokem zpět a dětem by ublížilo, stejně jako zrušení přípravných ročníků u základních škol praktických.

Docházka, jak ukazuje praxe, do přípravné třídy neznamená, že děti budou automaticky pokračovat v docházce v tomto typu školy. Za rok jsou mnohdy schopné dosáhnout takového pokroku, že také někteří nastoupí na běžné základní školy. Troufnu si tvrdit, že stejnou péči jim nemůže kantorka na běžné mateřské škole či v první třídě dát, neboť školky jsou přeplněné a kázeňských problémů přibývá.

Vážený pane ministře, dejte, prosím, před kamerou jasný signál, že Ministerstvo školství nemá zájem rušit speciální školky či přípravné třídy. Upozorněte pedagogicko-psychologické poradny, že se nemusí bát diagnostikovat dítě s lehkou mentální retardací. Bez tohoto pojmu totiž nesmí ředitel speciální školy dítě přijmout, třebaže rodiče o zápis stojí.

Nezapíší-li se děti do prvního ročníku, dojde k postupnému zániku speciálního školství, na které navazuje výborně fungující učňovské školství.

Nebraňme dětem s hendikepem dosáhnout úplného vzdělání. Neberme jim naději na úspěch.

Základní školství není v současnosti na změnu připraveno. Nasazení asistentů bez vystudované speciální pedagogiky by situaci v běžných školách nevyřešilo.

Děkuji.

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Vážený pane předsedající, vážená paní poslankyně, dámy a pánové, to, na co narážíte, souvisí zřejmě s akčním plánem, který byl představen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Jde o akční plán k výkonu rozsudku DH a ostatní proti České republice. Jak asi víte - já to jenom připomenu - tak Evropský soud pro lidská práva rozhodl před šesti lety právě tímto rozsudkem, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice, ačkoliv používá etnicky neutrální stanoviska, způsobuje diskriminaci, čímž odporuje evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.

Akční plán, který jsme připravili, má jeden hlavní cíl. Chceme zavést taková opatření, která efektivním způsobem zabrání jakýmkoliv cestám možné segregace a umožní přísnější kontrolu a metodické vedení na všech stupních poradenského, rozhodovacího a výkonného procesu.

Opatření v tomto akčním plánu souvisejí s naší snahou zajistit všem dětem bez rozdílu rovný přístup ke vzdělání, jak ho garantuje Ústava České republiky a školské zákony. My jsme ta opatření, která jsou obsažena v akčním plánu, velmi pečlivě diskutovali se všemi odbornými společnostmi, se zainteresovanými aktéry, se školami, ale samozřejmě - a to bych chtěl zdůraznit - jedná se v tuto chvíli o akční plán Ministerstva školství, který chceme naplňovat, ale způsob toho naplňování bude záviset na předložení konkrétních návrhů změn zákonných a podzákonných norem, a k takovému kroku přistoupíme až na základě další důkladné diskuse.

Pokud jde o konkrétní obsah vaší otázky, tak bych chtěl říci, že skutečně jedním z doporučovaných opatření v akčním plánu je to, že nebudou zřizovány přípravné třídy při základních školách praktických. Je to věc, o které musíme uvažovat. Důvody, které nás vedou k tomuto návrhu, jsou ty, že děti, které tyto přípravné třídy navštěvují, mohou volně navázat a často i navazují na vzdělávání na této škole i tam, kde k tomu nejsouů důvody.

My jsme také vycházeli z určitých analytických materiálů, které máme k dispozici, a ve kterých se říká, že právě zřizování přípravných tříd při základních školách praktických je rizikovou tendencí, která je jednou ze vstupních bran k segregaci především romských dětí, a že vlastně není dobře, že právě při praktických školách existují tyto přípravné třídy. Já bych chtěl ale zdůraznit, že i v tomto našem návrhu akčního plánu se počítá nadále s tím, že budou existovat přípravné třídy při běžných základních školách. A také se tento plán nijak nedotýká speciálního školství, jehož význam je nepochybný.

Vážená paní poslankyně, individuální přístup a práce s dětmi jsou znakem každé kvalitní vzdělávací soustavy a my samozřejmě všichni usilujeme o kvalitní školství, a součástí toho je, aby se rovný přístup ke vzdělávání promítal do všech opatření, která chystáme, protože napomáhá všestrannému rozvoji a zvyšování kvalifikace obyvatel, a posiluje tak úspěch a růst naší společnosti. Ještě jednou zdůrazňuji to, co navrhujeme v akčním plánu, i toto opatření, musí být předmětem další důkladné diskuse, ale nedotýká se speciálních škol a není ani naším úmyslem ani zrušit všechny přípravné třídy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PSP ČR

Mgr. Filip Turek byl položen dotaz

Jste pro zrušení neziskovek?

Děkuji za případnou reakci, i když co koukám, tak čekat budu asi marně

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vích (SPD): Fialovo zadlužení má bránit další vládě něco měnit

9:15 Vích (SPD): Fialovo zadlužení má bránit další vládě něco měnit

Rozhazovačné nakládání s veřejnými financemi, pokud jde o posílání peněz do zahraničí nebo o nekontr…