Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, musím říci, že mě zaskočil pan ministr financí Kalousek tím, že vůbec nic neřekl na úvod projednávání tohoto návrhu zákona. Já jsem měl pocit, že přece jen on sám je tady s touto šlamastykou, do které se dostal náš daňový systém, přece jenom poněkud více identifikován, než aby tady řekl jakési skóre hlasování a pak od tohoto pultu odešel.
Myslím si, že pan ministr financí pár věcí veřejnosti a Poslanecké sněmovně přece jenom dluží. Myslím si, že by měl vysvětlit, proč jsme se ocitli několik málo dnů před koncem roku v situaci, kdy není zřejmé, jaké v naší zemi budou platit sazby daní. A nejde jenom o daň z přidané hodnoty, ale jde o všechny daňové změny, které jsou předmětem daňového balíčku.
Já si myslím, že je chyba, že pan ministr financí tady v tuto chvíli není, protože on je autorem celé koncepce daňové politiky, která v naší zemi v posledních letech byla prosazována a která vedla k tomu, že se neustále jenom zdražují životní potřeby většiny občanů naší země.
My jsme teď v situaci, kdy se bude zvyšovat znovu daň z přidané hodnoty. Někdo by možná řekl - není to žádné drama. Snížená sazba DPH se zvýší ze 14 na 15 % a základní sazba DPH se zvedne z 20 na 21 %. Takto to nevypadá jako velká dramatická změna. Ale v situaci, kdy se začala zvyšovat daň z přidané hodnoty v naší zemi, tak přece sazby byly někde jinde. Ještě na konci roku 2006 v naší zemi platilo, že ty sociálně nejvíce citlivé položky jako jídlo, potraviny, léky, vodné a stočné, veřejná doprava nebo třeba dětské pleny, zdravotní pomůcky pro zdravotně postižené, bydlení, dodávky tepla pro účely bydlení, tohle všechno v naší zemi ještě na konci roku 2006 bylo daněno sníženou sazbou daně z přidané hodnoty, která byla 5 %, ne stávajících 14 %, které se budou zvyšovat na 15 %, ale 5 %.
A já myslím, že je potřeba se zeptat, jak je možné, že jsme se za šest let dostali do situace, kdy se za bydlení, potraviny, léky platí daň z přidané hodnoty ne 5 % při každém nákupu, ale 14 a v příštím roce už se bude platit 15 %. Kdo je za to odpovědný a kam tato politika vedla?
Kdo je za to odpovědný je jasné. Ten člověk se jmenuje Miroslav Kalousek a je to současný ministr financí. Byl to totiž on, kdo v naší zemi zahájil éru zvyšování daně z přidané hodnoty. Byl to on, kdo na konci roku 2006 přišel s návrhem, aby se potraviny a léky zdaňovaly nikoliv pěti, ale devíti procenty. A byl to Miroslav Kalousek, který v Topolánkově vládě, ve které tehdy seděli lidovci, ODS a Zelení, tak tehdy v Topolánkově vládě prosadil zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty.
Ten první šok zdražení potravin a léků nastal od 1. ledna 2007, kdy se DPH zvedlo za Topolánkovy pravicové vlády na návrh Miroslava Kalouska z pěti na devět procent.
Svůj díl k tomu zvýšení pak přidala Fischerova vláda, ve které byl ministrem financí Eduard Janota. Tato vláda zvýšila daň z přidané hodnoty o další jeden procentní bod, a to jak u snížené, tak u základní sazby. To znamená, že sazba se u potravin a léků zvedla na 10 %.
Pak, to už byla Nečasova vláda, ale stejný ministr financí, Miroslav Kalousek prosadil zvýšení zdanění potravin a léků, bydlení a dalších sociálně citlivých položek z 10 % dokonce na 14 % sazby daně z přidané hodnoty. Tím jsme se dostali ke stávající sazbě, která činí 14 a 20 %.
Byl to tentýž ministr financí Miroslav Kalousek, který pak předložil do Poslanecké sněmovny za vládu, za vládní koalici ODS, TOP 09 a Věci veřejné návrh na to, aby se DPH sjednotila, to znamená, aby nebyly dvě sazby jako ve většině evropských zemí, ale abychom měli jednu sazbu DPH 17,5 %. A Miroslav Kalousek a tato vláda navrhli, aby ta jedna sazba 17,5 % platila od příštího roku, od 1. ledna příštího roku.
Řada lidí se totiž ptá na to, a neví, jak se to mohlo stát, že pokud bychom neschválili takzvaný daňový balíček, který tady teď leží, tak že DPH příští rok nebude stávajících 14 % a 20 %, ale změní se na 17,5 %. A nikdo už se k tomu dnes nehlásí, a nikdo není schopen vysvětlit, proč k tomu došlo.
Já myslím, že je důležité vyzvat ministra financí Miroslava Kalouska, vyzvat předsedu vlády Petra Nečase, aby se ke svému daňovému experimentu přihlásili, protože, dámy a pánové, byla to tato vláda, která prosadila jednu sazbu DPH v příštím roce ve výši 17,5 %.
To, jaká metoda je v naší zemi používána pro změny daňových sazeb, dokladuje i to, že to byla úplně stejná vláda, která nám teď navrhuje, aby DPH příští rok nebylo 17,5 %, ale aby sazby byly 15 % a 21 %.
To znamená, že to, co jsme zažívali v uplynulých letech, bylo za prvé plíživé salámové zvyšování zdanění sociálně citlivých položek. Ministr Miroslav Kalousek opakovaně v této Poslanecké sněmovně s podporou ODS, s podporou TOP 09 a v minulosti s podporou lidovců a Zelených prosazoval vyšší a vyšší zdaňování léků, potravin a bydlení. Povedlo se mu to tak, že na rozdíl od doby, kdy tady vládla sociální demokracie a léky a potraviny se zdaňovaly pěti procenty, tak dnes zdaňujeme léky a potraviny, dodávky tepla nebo bydlení 14 % snížené sazby daně z přidané hodnoty.
Plíživá salámová metoda postupného utahování šroubů a zvyšování životních nákladů většiny obyvatel naší země. To je výsledek daňové politiky, kterou tady už řadu let prosazuje napříč všemi politickými stranami, kterými prošel, současný ministr financí Miroslav Kalousek, a sekunduje mu u toho Občanská demokratická strana. Salámová metoda zdražování.
Druhá metoda, jak jsme tady bohužel viděli, je metoda pokus - omyl. Vlády, které tady vládly v minulých šesti letech, neměly ve skutečnosti žádnou dlouhodobější koncepci daňové politiky. Sazby daní se měnily podle toho, kdy a v jaké situaci se sešly koaliční vyjednávací týmy a kdo na přišel. Došlo k tomu, že stejná vláda má během dvanácti měsíců absolutně rozdílný pohled na to, jak by se měly vyvíjet sazby daně z přidané hodnoty. Stejný premiér Petr Nečas a stejný ministr financí Miroslav Kalousek, kteří v této Poslanecké sněmovně nás všechny přesvědčovali, válcovali opozici a prosazovali sjednocení DPH od 1. ledna příštího roku na 17,5 %, tak stejný premiér a stejný ministr financí teď přesvědčují Sněmovnu, prezidenta, Senát, že je potřeba, aby sazby byly dvě ve výši 15 a 21 %.
Já jsem tady nikdy, nikdy v Poslanecké sněmovně nedostal od premiéra nebo ministra financí odpověď na otázku, kterou jsem tady opakovaně pokládal. Ta otázka byla velmi jednoduchá. Pane ministře, pane premiére, jak jste došli k tomu číslu 17,5 procenta. Jaké analýzy k tomu vedly. Z čeho jste vycházeli při stanovení této částky. Já to tuším. Prostě bylo to řečeno od zeleného stolu. Bylo to řečeno v rámci jakési koaliční debaty, kde žádné propočty, žádné analýzy nebyly. Když jste řekli těch 17,5 %, tak jste vůbec neřešili takové věci, jako je dopad na životní úroveň důchodců nebo rodin s dětmi. Bylo vám úplně jedno, co to udělá se zdražováním zdravotnictví a s deficitem zdravotních pojišťoven, zejména Všeobecné zdravotní pojišťovny. Bylo vám jedno, co to udělá s náklady na bydlení, které se i díky zvyšování DPH šplhají do neudržitelné výše. Prostě bylo to jedno. Vy jste řekli od zeleného stolu 17,5 %, převálcovali jste opozici, převálcovali jste Senát a prosadili jste si tuto sazbu od 1. ledna příštího roku.
A teď přijde premiér Petr Nečas a začne obviňovat opozici, nebo dokonce Senát, že způsobil tento daňový zmatek, že se zdražuje, že vlastně ta největší komplikace je to, že opozice s tím nesouhlasí a že vláda všechno dělá v pořádku, že vláda chce, aby byla stabilita.
Já si myslím, že to je neuvěřitelné pokrytectví ze strany premiéra a této vládní koalice. Kdyby vláda neměla zmatek ve svých hlavách, kdyby vláda věděla, že má nějakou koncepci daňové politiky, tak jsme se do této situace jako země nikdy nedostali. My jsme se totiž do ní historicky nikdy nedostali. Ať tady byla jakákoli vláda, levicová nebo pravicová, před rokem 2006, tak se chovala tak odpovědně, aby občany a podnikatele takovým způsobem netýrala a nestresovala.
První vláda, která experimentuje na lidech, na občanech, na podnikatelích doslova v přímém přenosu, je vláda Petra Nečase. Je to vláda Petra Nečase, která by se měla omluvit. A měla by se omlouvat každý den, který zbývá do konce letošního roku, všem, kterým těmito daňovými experimenty zkomplikovala život. Je to odpovědnost této koalice. (Potlesk v části ČSSD.)
Nemůže ji svalovat na nikoho jiného. Já vím, že pan premiér má oblíbenou metodu, pokaždé, když se objeví nějaký problém, tak řekne "no, ale za to mohou sociální demokraté", a vrací se do minulosti - 10 let, 15 let zpátky se pan premiér vrací, a snaží se doložit, že za všechny potíže jeho vlády ve skutečnosti mohou nějaká rozhodnutí sociálně demokratických vlád, které už tady ale 6 let nejsou. Šest let už se pan premiér, ať už jako ministr práce nebo jako předseda vlády, vymlouvá na sociální demokracii. V této věci, pane premiére a pane ministře financí, se můžete vymlouvat jenom sami na sebe. Je to vaše neodpovědnost, vaše lajdáctví, váš amatérismus, vaše špatné koaliční dohody, vaše neschopnost prosadit včas příslušné zákony, které znamenají, že teď, 13 dnů před koncem kalendářního roku, se teprve stanovují sazby DPH a dalších daní.
Tato vláda vždycky tvrdila, že chce v naší zemi lepší podnikatelské prostředí. Že chce lepší konkurenceschopnost. Co horšího můžete pro podnikatelské prostředí udělat, než je tato nejistota a než je tahle blamáž se sazbami DPH.
Mnohem horší samozřejmě je to, na co se ty peníze použijí. To je snad ještě horší než chaos a zmatek, který tahle vláda svými daňovými návrhy permanentně vyvolává. Peníze, které se vytáhnou z kapes občanů, ty peníze, které lidé budou platit v dražších potravinách, v dražších lécích, v dražším vodném a stočném, v dražších poplatcích za dálkové vytápění, prostě v tom dražším bydlení se použijí na to, aby se dotovaly důchodové fondy a spoření na důchod těch nejbohatších v takzvaném druhém pilíři.
Tohle je absurdní reforma, ke které se vláda uchýlila. Ona prostě vytáhne peníze důchodcům, rodinám s dětmi, nemocným. Sebere jim peníze formou zvyšování DPH. A ty prostředky poskytne na opt out. To znamená, věnuje je na to, aby si ti nejbohatší mohli začít spořit ve druhém pilíři. To znamená těm lidem, kteří samozřejmě mají dostatek jiných investičních příležitostí, začne vláda od 1. ledna speciálně dotovat vyšším DPH jejich spoření na důchod. Prostě ti nejbohatší mají možnost omezit svoji solidaritu se zbytkem národa, mohou si vyvést svoje peníze z druhého pilíře, a ty chybějící zdroje vláda zaplatí vyšší daní z přidané hodnoty. Já myslím, že tohle musí všichni občané vědět. Ty peníze nejdou na nějaké snižování schodku. Ty peníze nejdou na snižování zadlužování. Ty peníze jdou na experiment s druhým pilířem. A ty peníze samozřejmě také budou dotovat církevní restituce, protože ty budou stát víc peněz v příštím roce.
Tohle je výsledek vládní rozpočtové politiky.
Když jsem tady mluvil o tom plíživém zvyšování DPH, o tom zdražování, které přinesla vládní daňová politika v minulých letech, tak je myslím také důležité připomenout, že vedle toho, jak se zvyšovala DPH, tak se zvyšoval i státní dluh. My dneska máme dvakrát větší veřejný dluh než byl v roce 2006. A to se od té doby ztrojnásobila DPH na potraviny a léky. Já se ptám, kde jsou ty peníze. Kam jste, pravicové vlády, které jste tady vládly 6 let, daly ty peníze, které jste vymačkaly z občanů zvyšováním DPH. (Potlesk z řad ČSSD.) Vy jste 6 let odírali lidi, zvyšovali jste DPH salámovou metodou, utahovali jste šrouby, a přesto tady máme po těch 6 letech dvakrát tak velký veřejný dluh než byl v roce 2006. To znamená, kde jsou ty peníze, které jste vytáhli! Jsou někde v nějakých rezervách? Jsou někde nějaké přebytky? Ne. Jenom dluhy a deficity. Důchodový účet je v deficitu, VZP bude v deficitu, státní rozpočet je v deficitu. To znamená, výsledkem toho zdražení je zdvojnásobený státní dluh, ale samozřejmě i umrtvená spotřeba domácností. Samozřejmě že lidé nemají peníze, zdražilo se, nenakupují. Naše ekonomika je v recesi. To je koneckonců nejlepší doklad toho, že se tento experiment nepovedl. Tahle koncepce daňové politiky je chybná. Tohle je ve skutečnosti důležité.
Já vím, že se v médiích a v novinách nejvíc píše o tom, že nevíme, jaké budou daňové sazby - 13 dní před koncem roku. To je samozřejmě obrovský malér. Ale já za mnohem větší malér pokládám to, co se stalo se společností a co se stalo s veřejnými rozpočty. Prostě ta politika přenášení zdanění na nepřímé daně se přehnala a nevedla ke snížení státního dluhu. To je bohužel realita.
Mě mrzí, že tady teď není ministr financí, protože bych se ho rád také zeptal na další věc. Tento balíček říká, že příští rok se sice zvedne DPH ve snížené a základní sazbě o 1 procentní bod, ale za dva roku potom má být sjednocená sazba DPH 17,5 % o tom se také nemluví a tady to nikdo neřekl. Já bych se rád zeptal vlády, co to má znamenat. Co to je zase za plánování, které vy tady zavádíte, že teď se DPH zvedne o 1 procentní bod ve snížené základní sazbě, ale do zákona už zase dáte dopředu, že za dva roky se to sjednotí na 17,5 %. To znamená, vy chcete zase příští vládu dostat do podobného maléru, do jakého jste se dostali vy. Proč tam je ten dodatek o 17,5 % za dva roky, když se s důsledky tohoto chybného rozhodnutí tato vláda nebude muset vypořádávat. Co to znamená? Znamená to tedy, že skutečně vy chcete prosazovat sjednocení DPH na 17,5 procentech?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD