Vím, jak na to, psal Andrej Babiš v dopise občanům. Může ho však potkat nesnáz

03.09.2013 6:46

POLITOLOGOVÉ Politici, kteří dvacet let řídili národ, byli neschopní, teď musí přijít lidé, kteří mají morální kredit a ve svých profesních životech něco dokázali, říká miliardář Andrej Babiš, který stojí v čele nedávno vzniklého politického hnutí ANO. Netají se, že tou zásadní změnou myslí především sebe. Ale je jeho morální kredit a profesní život opravdu bez poskvrnky?

Vím, jak na to, psal Andrej Babiš v dopise občanům. Může ho však potkat nesnáz
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Andrej Babiš

Politolog Jan Kubáček je přesvědčen, že miliardář deroucí se do politiky má veřejnosti co vysvětlovat. Nejde ani tak o minulost v dobách před listopadem 1989, to prý dnes většinu voličů nezajímá. „Mezi veřejností dlouhodobě rezonuje, že dělá nekvalitní potraviny a že ty nekvalitní věci, ty „šmejdy“ přenese i do politiky,“ řekl ParlamentnímListům.cz.

A pokud nepojmenuje majitel jedné z největších českých firem svůj přístup k hygieně, ke kvalitě potravin, k tomu, co předkládá v celém širokém portfoliu průmyslu, v němž se dvacet let pohybuje, nebude podle politologa získávat široké body v politice, protože mnozí mu nedůvěřují právě proto, že jsou přesvědčeni, že stejně nekvalitní věci jako ve svém byznysu bude přenášet do politiky a do správy věcí společenských, státních a veřejných.

Nepolitickou politikou může u části společnosti uspět

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš ve svém dopise občanům před sněmovními volbami ujišťuje, že životní úroveň mladých rodin, sociálně slabých, dlouhodobě nemocných i seniorů lze zlepšit, jen se musí chtít a vědět, jak na to. A to prý úspěšný podnikatel ví. „Vím, jak vybrat daně od velkých neplatičů, aby bylo na důchody. Vím, jak zabránit rozkrádání našeho státu a mrhání našimi penězi. Vím, že základ všeho je dát lidem práci, a na rozdíl od politiků vím, jak se pracovní místa vytvářejí. A také vím, že pravidla a zákony musí platit pro všechny,“ prohlašuje.

Dopis Andreje Babiše ZDE

Podle něj politici, kteří řídili národ, byli neschopní, užívali si imunity a vyhýbali se tomu, aby veřejně vystavili svá majetková přiznání. „Je to příklad antipolitické politiky, kdy se tady kritikou politiky jako celku, například heslem na billboardech Makáme, nejsme jako politici, obrací na veřejnost. U části společnosti, zvláště v dnešní době, to však může rezonovat,“ konstatoval politolog Tomáš Lebeda.

Ve vyspělých zemích by Babišovo ANO neuspělo

Podle Tomáše Lebedy jde v případě Babišova hnutí ANO o formu předvolební kampaně, která byla úspěšná v těch zemích, které ještě nemají dostatečně rozvinutou politickou kulturu, protože tam, kde má veřejnost dlouhodobou zkušenost s politickým procesem, lidé vědí, že politika je určitý typ lidské činnosti a lacině se proti nim vymezovat asi nemá smysl. „Ve vyspělejších zemích vyžadují voliči mnohem větší programové vyprofilování, nestačí jít proti něčemu, ale je potřeba mít nějaký program, třeba ideologický profil,“ říká Lebeda a dodává, že tato kritéria tak úplně Babišovo Ano nesplňuje.

Mnozí odborníci se shodují v tom, že hnutí miliardáře není příliš čitelné. „Ale v českém prostředí, u voličů, kteří hledají nějakou alternativu, může uspět podobně jako v minulosti Věci veřejné,“ připouští Lebeda. Mnozí odborníci předpovídají, že se miliardář může dostat do Poslanecké sněmovny s osmi až deseti procenty hlasů.

Babišova strategie: známé osobnosti s politickými zkušenostmi

Podle analytika Jana Kubáčka je pravda, že Andrej Babiš překvapuje zajímavými jmény, zajímavými kandidáty. Ale je podle něj zvláštní, že typ osobností, které oslovuje, se v podstatě značně rozchází s jeho případným voličstvem. „Voliči, kteří přemýšlí o volbě Babišova hnutí ANO, jsou spíš středoví voliči z menších měst, ze spádových měst, voliči spíš se základním a středním vzděláním, pro které je často důležitější selský rozum a jakoby důvěryhodnost z předchozího řemesla a působiště než ta jednotlivá jména, která už mnohdy kandidovala v nějakých předchozích politických subjektech.

Jméno pana Teličky je atraktivní, ale pro mnohé voliče je důležitější kvalita salámu, kvalita pečiva než jméno a váha pana Martina Stropnického,“ reagoval na osobnosti bývalého eurokomisaře Pavla Teličku, nebo herce a bývalého ministra kultury a velvyslance Martina Stropnického, které by oslovily spíš liberální, městské voliče. A to prý šéf hnutí, které má ambice vstoupit do sněmovny, podceňuje.

Voliči chtějí poctivost podnikání a kvalitu potravin

I když po špatných zkušenostech s Věcmi veřejnými, které také před třemi slibovaly nový férovější styl v politice, jsou podle politologů opět někteří voliči, kteří chtějí změnu a hledají spásu v nových subjektech, ochotni vsadit na neznámé partaje či hnutí. „I když bezesporu více váhají,“ připustil politolog Jan Kubáček. Zajímavé podle něj je, že je to stále stejný typ voličů. „Když se podíváme na bývalé voličstvo Věcí veřejných, tak velmi často přechází do protestních stran, částečně ke komunistům, částečně k sociálním demokratům, částečně k Suverenitě paní Bobošíkové, částečně jsou rozhodnuti nejít k volbám a čekají na nějaký mezní okamžik,“ vysvětlil.

A když je bude Babiš nejen chtít oslovit, ale hlavně dovést k volebním urnám, musí víc zdůraznit sociální oblast, právní vymahatelnost, spravedlnost a zejména tu elementární poctivost. „Proto rezonuje hodně ta jeho nejednoznačná minulost, ale méně nejednoznačná ve vztahu ke komunistům, k údajné spolupráci s StB, ale pro jeho voličstvo je mnohem nejednoznačnější poctivost jeho podnikání, vedení jeho firmy, jeho nákupy, jeho angažmá v řepce, ale hlavně kvalita potravin,“ je přesvědčen politolog. Téma StB už není podle něj tak zásadní, protože se tady objevuje v každých volbách, takže už do značné míry vyčpělo. Ale když podnikatel vyzdvihuje svůj úspěch v byznysu, je legitimní přihlédnout ke způsobu, jak svého úspěchu dosáhl.

Zbývá extrémně málo času

Aby byl potravinářský magnát přijat širokou voličskou populací z menších měst a aby získal toho pověstného středového voliče, který často volí protestně, bude muset dát lidem garanci, že se situace v kvalitě potravin, které vycházejí z jeho impéria, mění. „Myslím, že Babiš vedle svého postoje a prezentace svých kandidátů a svých priorit bude muset pojmenovat i tuto záležitost a pak může být zajímavý pro voliče, může získat poměrně významný punc důvěryhodnosti,“ soudí Jan Kubáček. Ale dodává, že má na to miliardář extrémně málo času.


 


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Libuše Frantová

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Abolice? Babiš je svázán. Co dál? Zemanův strategický tah očima politologa

19:05 Abolice? Babiš je svázán. Co dál? Zemanův strategický tah očima politologa

ROZHOVOR Výrok o „milosti“ pro Andreje Babiše je podle politologa Jana Kubáčka kuriózně komplikace p…