Z toho vám vypadnou oči. Síkela bohatým dá, vám vezme. A ta korupce

02.02.2022 16:43 | Komentář

VHLED MICHALA BOKA Stát si na nás nachystal Robina Hooda naruby, říká politolog Michal Bok o novém zeleném plánu vlády. Máte deset let staré auto a jste rádi, že jakž takž jezdí? Mlsně vyhlížíte, že byste si pořídili bazarovou fabii, která nemá moc najeto a za kterou chtějí ‚jen‘ 150 tisíc? Děsíte se, že až EU úplně zakáže diesely a benzíňáky, tak si místo elektromobilu budete moci dovolit tak maximálně chodit pěšky a MHD o svátcích? Tak to v zájmu zachování duševního zdraví máte šanci přestat číst právě tady.

Z toho vám vypadnou oči. Síkela bohatým dá, vám vezme. A ta korupce
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Tak vězte, že stát si to uvědomuje, a přišel proto s dotacemi na pořízení elektromobilu. Akorát normální člověk si na ně nesáhne. Dotace to budou přitom vydatné. Podniky a podnikatelé si budou moci sáhnout až na 337 tisíc z eráru na jedno auto.

Anketa

Pokud byste byl(a) sportovcem, měl(a) byste morální problém jet na olympiádu v Číně?

6%
92%
hlasovalo: 24412 lidí

Za kolik se v průměru prodává ojeté auto?

Všimněte si prosím, že maximální výše dotace na jedno jediné auto je nad průměrnou cenou nejprodávanějších ojetých aut v Česku. Oborový server garaz.cz uvádí, že nejprodávanějším autem v loňském roce byla Škoda Octavia II s průměrnou cenou 138 505 Kč. A nejlevnějším autem v první desítce nejprodávanějších ojetin byla Škoda Fabia I, která se v průměru prodávala za 51 434 Kč

Nejlevnější tesla přitom vyjde na 1,2 milionu Kč a elektrická Škoda CITIGO začíná na 429 tisících Kč. Míra perverze vládního programu, který připravuje ministr Síkela nominovaný hnutím STAN, tak bije do očí. Zatímco se velká část národa musí spokojit s ojetým autem, protože zbrusu nové si nemůže dovolit, přichází stát s tím, že začne dotovat i manažerské limuzíny v plné výbavě.

Chudí budou přispívat bohatým

To je prostě Robin Hood naruby. Chudí ze svých daní budou bohatým dotovat luxusní auta. Víc asociální politiku snad ani nejde vymyslet. Jo, můžeme teď začít slovíčkařit o tom, že peníze na dotace budou mířit z fondů EU.

Ale ty peníze by šly využít jinak. Například na rozvoj infrastruktury. Klidně by ve větší míře mohly zamířit do budování nabíjecích stanic, což by byla investice, která by podpořila vznik pracovních míst a zároveň posloužila k vytvoření infrastruktury, která může v budoucnu sloužit všem.

Pojďme ale ještě na chvíli k podrobnostem celého programu. Celý program bude stát zhruba miliardu, přesněji se počítá s 940 miliony Kč. Kromě elektromobilů mají peníze zamířit i na nákup aut na vodíkový pohon a na nákup elektrických nákladních kol.

Jak konkrétně budou elektrická auta dotována?

Dotace na elektromobily mají být odstupňované podle velikosti podniku. Ty největší by měly získat na jedno auto maximálně 225 tisíc Kč, střední podniky pak 281 tisíc Kč a ty malé již zmiňovaných 337 tisíc Kč. Čerpat má být možné pouze na vozidla do pořizovací ceny 1 250 000 Kč.

A aby to náhodou nebylo jednoduché, vymyslelo si Ministerstvo průmyslu a obchodu úplně nesmyslně složitý vzorec pro výpočet dotací. Pokud si tak budete chtít dotované vozidlo pořídit, budete muset buď vy, nebo úředníci napřed zjistit, kolik stojí odpovídající auto na konvenční pohon. Navíc má hrát i v tomhle ohledu roli velikost a typ podniku.

Velké podniky typu mid caps (250 až 3 000 zaměstnanců) by měly získat 40  % rozdílu ceny mezi elektromobilem a vozidlem se spalovacím motorem, malé podniky 60 % a státní podniky pak 50 %,“ uvádí k tomu podnikatel.cz.

Ještě je čas s tím něco udělat

Infobox

Mapa Evropy

Michal Bok (*1988)

(*1988) Na Univerzitě Karlově vystudovaný politolog. Milovník historie, dobrého jídla, cestování a zahradničení.

Dlouhodobě žije v zahraničí. Píše pod pseudonymem, protože nechce svého zaměstnavatele vystavit tlaku politicky korektních aktivistů.

Jak se takové odpovídající auto pozná, netuším. Bude to obrovský prostor pro korupci a hlavně pro přebujelou byrokracii. Přitom když už chce stát auta dotovat, není nic jednoduššího než se prostě vykašlat na nějaké posuzování rozdílu mezi cenou obdobného nebo odpovídajícího auta se spalovacím motorem, ale prostě lidem proplatit část zaplacené faktury za nákup auta.

Ale proč něco dělat jednoduše, když to jde dělat složitě? Je zřejmé, že Fialova vláda i ministr Síkela se můžou zaštiťovat tím, že celý program zdědili po Babišově vládě. Ale to přece nic na věci nemění.

Vládu si přece volíme proto, aby měnila politiku, a ne aby slepě přejímala, co si vymyslela vláda předchozí nebo s čím přišli úředníci. Program naštěstí ještě nebyl spuštěn a Petr Fiala a jeho vláda mají pořád šanci tuhle asociální taškařici zastavit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Michal Bok

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Teď úkoly pro Fica.“ Po volbách: Jde i o nás a Ukrajinu

10:43 „Teď úkoly pro Fica.“ Po volbách: Jde i o nás a Ukrajinu

Teď je na Robertu Ficovi, aby očistil slovenskou politiku od tlaků některých organizací, uvádí po ví…