Když Vlastimil Válek z TOP 09 přišel s návrhem zaplatit praktikům pět tisíc korun za každého, koho k očkování přesvědčí, na sociální síti jste napsal: „Boj s korupcí, jako když vyšije. Některé pranýřujeme, jiné blahoslavíme. A co ten článek na Novinkách: Po dvou dávkách vakcíny se nakazilo 1800 lidí. Kolego Válku, běžte do Covidele.“ Proč si myslíte, že vzniká předpoklad, že pokud budou lékaři zvlášť zaplacení za přesvědčování, tak jim lidé uvěří? Není to právě naopak?
Ano, za tímto prohlášením si stojím. Rozhodnutí občana by mělo být svobodné. Tzv. „finanční motivace“, může mít i zápornou stránku. Jeden z mých přátel zemřel dva dny po druhé vakcinaci. Lékař si neověřil, že trpí špatnou srážlivostí krve. Jo, cesta do pekla bývá často dlážděná dobrými úmysly.
Ve Zlínském kraji skončí provoz velkých očkovacích center na začátku školního roku a očkování se přesune do nemocnic. Naopak se otevírají nová centra bez registrace a vytvářejí mobilní očkovací týmy. V kraji je naočkováno přes padesát procent lidí. Jak hodnotíte postup v regionu?
Myslím, že Ministerstvo zdravotnictví, spolu s Baťovou nemocnicí připravilo dostatečné podmínky. Procento naočkovaných ovlivňuje osobní postoj obyvatel. Chci se očkovat, nechci se očkovat.
Neměla by zůstat očkovací centra víc mimo nemocnice, které jsou stále přetížené pacienty? Mimochodem i s ohledem na fakt, že už teď se jasně hovoří o nutnosti třetí dávky vakcíny zvlášť u seniorů?
Neočkuje se jen v nemocnicích, ale také v každé ordinaci obvodního lékaře. Dočasná očkovací centra by měla fungovat podle zájmu občanů. Pokud zájem není, je zbytečné vázat lékaře od jejich praxe.
Při očkování ve vyloučených lokalitách v Moravskoslezském kraji narazily mobilní týmy na strach místních lidí. Prý věří dezinformacím a zájem byl ze začátku malý. Co na to říkáte?
Kolik dle vás existuje pohlaví?Anketa
Stát přichází s další motivací, očkovaní lidé, kteří pracují ve státní správě, dostanou dva dny placeného volna. Co vy na to?
Názorný příklad korupce. Očkování by mělo být dobrovolné, ale novými nařízeními se stává dobrovolně povinným. Tlak na proočkovanost se zvyšuje, až nastává podezření, že za tímto tlakem mohou být i jiné zájmy. V žádném případě nemohu souhlasit s faktem, že jedna skupina lidí, přesněji z výrobní sféry, ta, která ekonomický produkt vytváří, „utře“, zatímco státní správa, která peníze vyrobené první skupinou přerozděluje, je zvýhodňována.
Naopak neočkovaným už zřejmě přestane stát od září proplácet testy. K čemu to povede podle vás?
Připomíná mi to pohled do minulosti. Jako by naši vládní činitelé oprášili princip demokratického centralismu. „My centrálně rozhodněme jak dál a vy si demokraticky vyberte cestu, abyste úkol splnili.“
Očekáváte, že po volbách bude očkování povinné?
Promiňte, na tuto otázku nemohu odpovědět. V mariáši se vynáší barva až po rozdání karet. Do voleb zbývají dva měsíce. Teprve pak uvidíme, jaké vedení si obyvatelé ČR přejí.
Další téma, které otřásá veřejným prostorem, je zákaz spalovacích motorů do roku 2035. Lidem už bude ještě méně finančně dostupná přeprava automobily, protože na elektromobil nebudou mít peníze? Komu to prospěje, když ekologické výhody jsou minimálně diskutabilní?
Návrh slavné Evropské komise, v čele s Ursulou von der Layenovou, mi připomíná pštrosa, který má hlavu zabořenou v písku a nevidí, že přechod na zdánlivě ekologický transport přinese daleko větší zatížení přírody. Nikdo nemluví o tom, kolik škodlivin unikne při těžbě a zpracování lithia, kobaltu a dalších vzácných kovů potřebných k výrobě akumulátorů. Dále kolik škodlivin vznikne při recyklaci. U moderních elektromobilů jsou akumulátory součástí podvozku auta. Nejsou tedy výměnné a konec životnosti akumulátorů, což je cca 5–10 let, je i koncem automobilu.
Nevím, čím chce komise výpadek transportu nahradit. Jen Českou republikou projede denně 50 000 kamionů. Průměrný, využívaný výkon motoru kamionu je 200 kW. Při daném počtu nákladních vozů, jde o 10 tis. MW. To je pětkrát více než výkon Dukovan či Temelína.
Jediným řešením, které vidím, je decentralizace výroby na menší celky. Tím se sníží mnohdy zbytečné převážení zboží z místa na místo. Stejně tak by se mělo slevit trochu ze svého pohodlí a chodit pěšky, jezdit na kolech, využívat více hromadnou dopravu na úkor poloprázdných osobních automobilů.
Evropská komise počítá s klimatickým balíčkem, opatřeními, která zahrnují celou řadu změn. A s nimi půjde ruku v ruce „klimatické zdražování“. Proč si myslíte, že k tomu přistupuje Evropská komise v době, kdy se Evropa nevyrovnala s epidemií onemocnění covidem-19 a přichází ekonomická krize?
Je dobře, že byl Koudelka dočasně pověřen řízením BIS?Anketa
Že nový zelený balíček bude mít sociální dopad a dojde k propadu životní úrovně těch nejchudších, zcela nezpochybňují ani členové komise. „Část zisku z obchodování s emisemi v silniční dopravě a budovách by mohla být vložena do vyhrazeného fondu, který by členské státy mohly použít ke kompenzaci sociálně slabších spotřebitelů,“ uvedl místopředseda Evropské komise a komisař pro Zelenou dohodu Frans Timmermans. Po vašich zkušenostech, jak kompenzace budou v praxi fungovat?
Světoví představitelé přijímají řadu opatření s cílem zastavit klimatické změny a zlepšit stav životního prostředí. Neměří se ale stejným metrem. Proč v EU, kde automobily musí splňovat emisní normu euro 6 a připravuje se euro 7, když v jiných zemích jezdí vozidla bez katalyzátorů a filtrů spalin? Proč EU připravuje zákaz spalovacích motorů, když polský důl Turow dostal výjimky do roku 2044? Podotýkám, v EU žije asi 500 milionu lidí. Počet obyvatel Číny, země, kde se limity prakticky nedodržují, je 1,3 miliardy. Stejně tak Indie s miliardou obyvatel. V USA žije 332 milionu lidí a emisní normy mají daleko měkčí. EU jde cestou sebemrskačství. Stále přísnější předpisy zhoršují ekonomiku. Ano, někdo by měl jít příkladem, ale ne v situaci, kdy jiní na ekologii kašlou. Snižovat emise, recyklovat odpady, čistit odpadní vody je nutnost. Je to ale úkol pro všechny lidi. Planeta Země je malá, a pokud nezařadíme zpátečku, pak vymřeme. Obchodování s emisními povolenkami je pouze přeprodávání škodlivin a považuji je za stejně škodlivé jako obchodování s drogami.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá