Bezpečnostní situace v Evropě je nejhorší po druhé světové válce. Senátní kandidát Jiří Žák má opravdový strach

22.08.2016 17:36

ROZHOVOR „Výrazně se zhoršila politická kultura v zemi, různé excesy dnes s nikým ani nehnou, dříve kvůli nesrovnatelně nevýznamnějším věcem padali ministři i vlády. Míra různých regulací, omezení a zásahů státu do práv a soukromí občana začíná být těžko únosná. Občas mám pocit, že se vracíme před rok 1989,“ říká pro ParlamentníListy.cz Jiří Žák.

Bezpečnostní situace v Evropě je nejhorší po druhé světové válce. Senátní kandidát Jiří Žák má opravdový strach
Foto: Archiv JŽ
Popisek: Jiří Žák, ODS/Soukromníci, kandidát do Senátu ve volebním obvodu Brutál

V senátu jste již působil v letech 2004–2010, je něco, co všechno se podle vás za posledních šest let změnilo?
 
Bohužel se toho změnilo strašně moc. V posledních letech jsme v nejhorší bezpečnostní situaci po druhé světové válce v Evropě, a to nejen vinou velmocí, ale i naším vlastním zaviněním. Současně s tragickým exodem lidí z Afriky a Asie do Evropy. Výrazně se zhoršila politická kultura v zemi, různé excesy dnes s nikým ani nehnou, dříve kvůli nesrovnatelně nevýznamnějším věcem padali ministři i vlády. Míra různých regulací, omezení a zásahů státu do práv a soukromí občana začíná být těžko únosná. Občas mám pocit, že se vracíme před rok 1989.
 
Jak byste ohodnotil současného senátora za Bruntál Jaroslava Palase?
 
Já nevím, jak ho hodnotit. Žádnou jeho aktivitu jsem za těch šest let nezaznamenal ani v našem v regionu, ale ani např. v legislativní oblasti. A o ostatních aspektech jeho fungování se vyjadřovat nechci. Třeba je to otázka na někoho jiného.
 
Jako bývalý náměstek ministra dopravy máte jistě velké zkušenosti a znalosti v dopravě, jak hodnotíte současnou situaci na českých silnicích?
 
Rozpačitě. Většina hlavních komunikací je přetížená, je dobře, že se investuje obrovské množství peněz do oprav, bohužel na úkor dořešení dálniční a silniční sítě. Rozpouštějí se evropské peníze určené na spolufinancování nové infrastruktury, a tak jaksi nevidím světlo na konci tunelu. Postavit cokoliv v silničním stavitelství s ohledem na komplikovanost celého procesu už skoro nejde a po roce 2021 zase na to bude mnohem méně peněz. S tím samozřejmě souvisí i množství nehod atd. Pokud se nepodaří vyřešit situaci kolem mýta, dojde k dalšímu zahuštění dopravy a ubude peněz na opravy i investice. Navíc roste množství projevů osobní nespokojenosti řidičů a vyúsťuje to v mnohdy bezohledné a agresivní chování za volantem.
 
 
Aktuálním tématem je rekonstrukce dálnice D1, probíhá podle vás standardně, neměly by se opravy urychlit?
 
Celé téma dopravy je mimořádně složité a nedá se seriózně rozebrat na pár řádcích. Bez dobudované R35 mezi Pardubicemi a Mohelnicí není moc prostoru k urychlování modernizace D1. Něco by samozřejmě udělat šlo, ale prakticky je to skoro nereálné.
 
Co říkáte na novou vyhlášku o tom, že všechny venkovní společenské akce budou muset končit již v deset hodin večer?
 
To je pořád dokola. Typický pohled státu a úřední moci na občana. Regulovat, omezovat a přikazovat. Odjakživa platil noční klid od dvaadvacáté hodiny a nic mimořádného se nedělo. Nevím, odkud se objevil gen, který představiteli státu vnucuje pocit, že dospělý člověk je vždy do jisté (spíše do velké) míry nesvéprávný, a tak je třeba nalinkovat, jak máme jednat. A tyto regulace jsou pro jistotu výrazně intenzivnější, než po nás požaduje už tak přeregulovaná Evropa. Stačilo by více obyčejného rozumu a více víry v odpovědnost jednotlivce. Jaksi si neuvědomujeme, že z jedince drženého v kleci svobodná a zodpovědná osobnost nevyroste.
 
 
Na hříšníky bude každý moci zavolat policii, nebudou to jen zbytečné výjezdy? Nemůže se podle vás stát, že Policie ČR pak bude řešit „maličkosti“, a bude tak chybět na místech, kde je jí opravdu zapotřebí?
 
Samozřejmě. Celé je to je úplná pitomost. Vždyť k flagrantnímu narušování pořádku v noci dochází i dnes, a přece známe cesty, jak to řešit. Nebo si snad někdo myslí, že ti skuteční rušitelé nočního klidu se teď zaleknou a polepší se? Ne, jen si to snadněji vyřídíme s neoblíbeným sousedem, který nerozpustí např. grilovačku ve 22:00, protože poslední steaky ještě nejsou hotové. Ale to je jen jeden případ nesmyslné regulace z mnoha. Ono je rozhodně jednodušší řešit drobnosti a potahovat jednotlivce. Vezměte si třeba příklad drobných dopravních nehod. Před pár lety se nám podařilo dostat do zákona, že drobné nepodstatné nehody policie šetřit nemusí, a vy naopak musíte mít v kastlíku v autě formulář, který vyplníte a následně uplatníte u pojišťovny. Přesto v 99 procentech případů si účastníci nehod policii volají. Občan si už zase pomaličku zvyká na to, že je lepší nechat se vodit za ručičku. Takže se tvoří kolony mnohdy kvůli úplným maličkostem a současně nás to všechny stojí čas, peníze a dopravní policisté nemají dost prostoru k běžné činnosti.
 
Vy osobně odsuzujete protikuřácký zákon, který přijde na řadu k jednání po prázdninách, jak si myslíte, že jednání dopadne?
 
Já doufám, že se nestihne projednat. Pro férovost musím říci, že jsem silný kuřák. Tento zákon však neřeší jen kouření v restauracích, ale obkličuje nás takovým způsobem, že po jeho schválení by se zastavil běžný spolkový život na venkově a téměř cokoliv by bylo ilegální. Těch pitomostí je tam opravdu spousta. Jsem přesvědčen, že současná úprava je dostačující, a já už opravdu nechci žádné další zásahy státu ani do mého života, ani do života ostatních občanů. Vřele doporučuji každému si tuhle legislativní perlu podrobně přečíst. Uvidíte, že to není jen o tom, jestli se může v restauraci kouřit nebo ne.
 
V mezinárodní politice je již delší dobou jedním z hlavních témat migrace a úloha Turecka, které by mělo pomoci ve snížení přímého náporu migrantů při cestě do Evropy. Jak se to podle vás daří?
 
Migrace je jednoznačně jeden z největších, ale současně nejhůře zvládnutých problémů Evropy. Pokud považujeme Evropu za jeden politicko-územní celek, tak již dávno měla být chráněna, a to zcela nekompromisně, venkovní hranice společného prostoru. Před více než dvaceti lety jsme při jedné humanitární expedici nechtěně překročili hranici mezi Alžírskem a Nigerem a byli jsme uvězněni na 14 dní a poté vyhoštěni. Nechtěli jsme se do Nigeru přesídlit, hranici jsme překročili v poušti Teneré a měli jsme víza, jenom jsme netrefili oficiální přechod a neměli vstupní razítko v pase. Bylo to v pořádku, porušili jsme pravidla. Proč ale to samé neuplatňujeme obráceně? Turecko dnes svoji úlohu zatím plní, počty migrantů se snížily, ale je to nouzové a velmi rizikové řešení pět minut po dvanácté. O to větší obavy to vzbuzuje dnes, kdy z mého pohledu puč v Turecku byl do jisté míry inscenovaný. Nedokážu si představit, že ty tisice bezprostředně zatčených byly na seznamy zapsány hodinu dvě po potlačení puče a že důvodem zapsání do takových seznamů bylo jejich počínání v průběhu uplynulých hodin. Dost to připomíná situaci u nás po únoru 1948. Vše k upevnění moci islámu v Turecku. A turecký prezident dnes vyhrožuje, že pokud Turecko nedostane bezvízový styk s Evropou, otevře hranice. Toto nebyl dobrý obchod ze strany EU. Mám obavu, že ještě před koncem letošního roku se někteří z nás budou dost divit, co se stane.
 
Turecko propustilo tisíce vězňů, aby byly volné cely pro účastníky nezdařeného převratu, co si o tomto kroku myslíte?
 
Na to jsem už asi odpověděl o několik řádků výše. Jen mně běhá mráz po zádech, že je Turecko taky členem NATO.
 
Bude to podle vás mít nějaký vliv na již zhoršenou bezpečnost v Turecku???
 
Té otázce moc nerozumím, nevím, jestli pohlížet na Turecko jako na turistickou destinaci, nebo jako bohužel velmi totalitní stát se spoustou problémů, nekompromisním diktátorem v čele a množstvím poničených lidských osudů. S řadou zcela normálních občanů a řadou náboženských fanatiků. Pro koho je tedy to, čemu říkáme zhoršená bezpečnostní situace, problémem a kdo naopak s touto kartou rozehraje další nebezpečné hry.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český lev a dva ocasy... Přestřelka pokračuje. Konečná posílá Černochové trochu jiné tričko

19:39 Český lev a dva ocasy... Přestřelka pokračuje. Konečná posílá Černochové trochu jiné tričko

Jak je to podle průzkumu se spokojeností lidí v ČR se členstvím v EU? I o tom mluví v rozhovoru euro…