Do prdele, co si myslej? Děláme z lidí baterky do stroje. Šéf Pirátů hodně emotivně promluvil o školství

8. 10. 2016 10:51

Názory lídrů politických stran ke školství při superdebatě v ČT zděsily přítomného a marně se k tomuto tématu hlásícího předsedu Pirátů Ivana Bartoše. „Co tam zaznívalo prakticky od každého, je poprava českého školství a vzdělanosti, a to na všech úrovních. Musím tedy křičet. Nedávejte stávajícím politikům do rukou moc nad školstvím,“ napsal emotivně na svém facebooku. „Dávat děti do školky ve dvou letech, aby jejich rodiče mohli makat od nevidím do nevidím, je zločin,“ dodal.

Do prdele, co si myslej? Děláme z lidí baterky do stroje. Šéf Pirátů hodně emotivně promluvil o školství
Foto: Archiv Ivana Bartoše
Popisek: Ivan Bartoš

Většina z těch, kteří na superdebatě mluvili, se podle Ivana Bartoše na „popravě školství“ aktivně podílejí už dvě dekády. „Že po standardizaci a centrálním vzdělávání volal Vojtěch Filip (KSČM), bych ještě pochopil, ale co ODS, KDU-ČSL, Babiš… Do prdele, to si myslej, že když ministerstvo školství rozhodne o jednotné učebnici (ještě že školy mají ty internety) a projdou jednotným zaškrtávacím testem, tak budeme mít vzdělanej národ?“ zeptal se pobouřeně.

Základky ani mateřinky se dle jeho názoru nesmějí stát díky intervencím „politiků“ odkládací školy pro děti. „Aby jejich rodiče mohli makat od nevidím do nevidím v korporátu nebo supermarketu na kase. Dávat děti do mateřské školy ve dvou letech je zločin!“ je přesvědčen. Snižování úrovně jednotných státních maturit je dle jeho mínění cíleným útokem na vzdělanost. „Na maturitu si stačí přečíst 4, slovy čtyři knihy – ‚Cokoliv v kostce‘. O úrovni vzdělanosti to nic neříká,“ upozornil.

Nechceme bejt montovna

„Nechceme bejt montovna. Nechceme, aby korporace vychovávaly svý budoucí zaměstnance. Školství musí být jednoznačně prioritou na všech úrovních politiky a především musí být koncepční, a to nám pánové, který můžou, prostě kromě keců nenabízejí. Není cílem mít XYZ lidí s titulem Bc. To není koncept. To je centrální řízení,“ objasnil předseda Pirátů. To, že je vzdělání příprava na výkon budoucího povolání, je podle něj lež. „Super se jim hodí, protože furt všichni politici sekají jen finance, kolik co stojí a kolik se vybere na daních a kam pak ty prachy pošlou.“

Vzdělávání či školství tu není pro zaměstnavatele, protože vzdělání je hodnotou samo o sobě, tvrdí Bartoš. „To, že jsou čeští učitelé nejhůř placený v zemích OECD (relace k platu stejně vzdělaných v jiných resortech) se nestalo z roku na rok, to je trend, který udržovaly všechny vlády za posledních 25 let!!!“ vypozoroval.

Absolventi učňovských oborů mají nejvyšší nezaměstnanost

Rodiče a žáci by si měli svobodně vybírat svou vzdělávací cestu a stát a ani kraj by ji neměly regulovat. „Statistiky dokladují, že absolventi učňovských oborů mají největší nezaměstnanost a podle doporučení OECD je třeba posilovat především oblast všeobecného vzdělání. Je třeba, aby kraje podporovaly především perspektivní obory z globálního hlediska, není naším zájmem být montovnou. Je potřeba posílit autonomii škol a přidat jim peníze na všech frontách. Je třeba z ředitelů udělat pedagogické lídry, a nikoli vybírat poslušné poskoky zřizovatelů, byrokratické inspekce či administrátory nesmyslných projektů z evropských peněz,“ zdůraznil.

Dnes tu je dle jeho vyjádření snaha o centralizaci, primitivní testování (jednotné přijímačky), omezení možností volby školy (otázka spádovosti), podpora určitých druhů SŠ a naopak omezování všeobecného vzdělávání, povinný předškolní ročník a snaha snižovat hranici věku v MŠ. „To je všechno cesta k tomu, mít poslušný, uniformovaný a hlavně standardizovaný baterky do stroje na výběr daní, který můžeme prodávat za babku tomu, koho ještě napadne u nás něco vyrábět. Než půjde o dům dál, protože ho Babiš nebo jinej číman vyštípe díky daňové legislativě,“ upozornil Ivan Baroš.

Když fabrika zavře, tisícovka nezaměstnaných obráběčů se těžko někde upíchne

„Tisíc nezaměstnanejch obráběčů se těžko někam upíchne, když fabrika zavře. Navíc v některých regionech se v oboru uplatní jen každý pátý… Průmysl není hybným motorem, protože již nežijeme v industriální společnosti. Žijeme ve společnosti informační a vzdělanostní. Kdy to ty ‚politici‘ pochopěj?“ ptá se.

Na závěr Ivan Bartoš apeloval. „Nemáme nerostný bohatství a ani jinak moc co kromě aut, energie nebo přebalovanejch léků do světa nabízet. Jediný, čím můžeme vynikat, je vzdělanost lidí a vědeckým pokrokem. Celkové zvýšení úrovně vzdělanosti lidí. Liberalizujme zákony, liberalizujme školství. Svobodné školství.“

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Oldřich Szaban

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Rakouské mocnářství  bylo demokratičtější než celá ČSR, o dnešku ani nemluvě. Základní problém tu jsou nevzdělaní voliči. Sto let samostatnosti očima spisovatele Krystlíka

4:43 Rakouské mocnářství bylo demokratičtější než celá ČSR, o dnešku ani nemluvě. Základní problém tu jsou nevzdělaní voliči. Sto let samostatnosti očima spisovatele Krystlíka

STO LET REPUBLIKY „K. u. k. Monarchie byla demokratičtějším státem než ČSR. Rakouské mocnářství jako…