Co se změní v českém školství, pokud učitelské platy dosáhnou úrovně 1,3 průměrného platu?
Je to rozumná podmínka k tomu, aby učitelé své místo mohli brát jako dlouhodobou profesní perspektivu, kde si nemusejí hledat lépe placený job, aby uživili a zaopatřili rodinu. Není to podmínka řešící vše, ale je to věc, kterou není možné opomíjet.
Jak velký problém představuje skutečnost, že mnoho studentů bere studium na pedagogických fakultách jen jako cestu k vysokoškolskému vzdělání a od počátku neplánuje učitelskou dráhu?
Vysokoškolské vzdělání není učební obor vhodný pro jedno pracovní místo. Pedagogické fakulty mají zajímavý obecný mix předmětů včetně psychologie a práce s lidmi obecně. To pro absolventy vytváří víc možností, než jen učit. Samo o sobě to není nic špatného, motivaci k nástupu na místa do škol určitě nemůžeme řešit nějakými násilnými umístěnkami. Spíš vidím jako nutnost otevřít přinejmenším část míst učitelů motivovaným zájemcům, kteří iniciálním pedagogickým vzděláním neprošli, a nechat větší roli v péči o zapracování také ředitelům škol.
Atraktivitu učitelského povolání snižovala kromě finančního ohodnocení malá možnost kariérního růstu. Může věci prospět kariérní řád v podobě, jak je navržen? Václav Klaus ml. říká, že se bere kompetence ředitelům a že „by se z něj pozvracel“…

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Daniel