Historik Suk: ÚSTR byl expozitura pravice. Levice teď zkouší svou hru

23.04.2013 4:44 | Zprávy
autor: Radim Panenka

ROZHOVOR Historik Jiří Suk se zabývá soudobými dějinami, velký úspěch slavil s knihou "Labyrintem revoluce", kde podrobně popsal události roku 1989 jako "jednu politickou krizi". V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz mluví o krizi v Ústavu pro studium totalitních režimů, mýtech o sametové revoluci i Václavu Havlovi.

Historik Suk: ÚSTR byl expozitura pravice. Levice teď zkouší svou hru
Foto: hns,ÚSD
Popisek: Historik Jiří Suk

V kauze ÚSTR se otevírají i otázky typu, zda období 70. a 80. let lze ještě označit za totalitu či nikoliv. Ve svých komentářích o existenci takové debaty mluví například členové Rady ÚSTR Michal Uhl a Lukáš Jelínek. Jak na tuto otázku pohlížíte?

Termíny „totalitní“ či „totalitární“ nelze podle mne vyřadit z diskuse. Předlistopadový nedemokratický režim trvale vykazoval zřetelnou vůli plně ovládat jednotlivce i celou společnost tvrdšími či měkčími prostředky. Debatu je pak možno vést o míře „totality“ v různých oblastech života. Čím více se vzdalujeme od soukromé sféry a blížíme se ke sféře veřejné, tím více najdeme té „totality“. Narazíme totiž na marxismus-leninismus jako státní ideologii a na absolutní politickou a společenskou hegemonii KSČ. To byla ta zeď, o kterou se nakonec jakékoliv pokusy o změny v systému a větší svobodu rozbíjely.

Vedle toho se stále častěji objevují mezi běžnými lidmi názory, kdy i nekomunisté mluví o tom, že "za komunistů se žilo lépe…“. Jak si to u těch, kteří ještě onen režim zažili, vysvětlujete? Co si o takových názorech, které do jisté míry komunistický režim chválí, myslíte?

Je to otázka vztahu rovnosti a svobody. Je-li společnost příliš zglajchšaltovaná a prakticky o všem rozhoduje mocný stát, citelně se jí nedostává svobody. Přesně tak tomu bylo v 70. a 80. letech. A proto také nastal v listopadu a prosinci 1989 velký svátek svobody. Panuje-li ovšem obecnými mravy neregulovaná a zákonem nedostatečně postihovaná svévole, jak je tomu teď, je pravděpodobné, že ti, kteří v tomto systému neumějí a nechtějí žít, začnou znovu volat po rovnosti a tím de facto po mimořádně autoritativním státu. Česká společnost se již dlouho potácí mezi svobodou a rovností a zjevně se jí nedaří najít nějaký obecně snesitelný poměr mezi těmito dvěma protikladnými moderními demokratickými ideály.

Vrátíme-li se ještě k Ústavu pro studium totalitních režimů, jak vy osobně vnímáte probíhající spor a debatu? Dá se podle vás říci, na čí straně je pravda?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Občanství politiků

Také si myslím, že by ministr a nejen on, ale všichni politici, co zde chtějí kandidovat měli mít české občanství. Navrhnete to tedy dát do Ústavy? Pokud vím, nyní musí mít české občanství snad jen prezident nebo ani ten ne? A souhlasíte se mnou, že by se to mělo týkat všech politiků, i třeba těch k...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura a „nový vítr“: Žádné peníze českých občanů na válku

0:01 Okamura a „nový vítr“: Žádné peníze českých občanů na válku

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR Na jednání v Bruselu bylo podle Tomio Okamury vidět „nový vítr“ v podobě stanovisk…