Tajemník klubu SPD Staník měl ve Sněmovně říci, že „Židi a buzeranti patří do plynu“. V Praze byl zmlácen a ponížen černoch. V posledních týdnech se stalo několik událostí, které zavánějí čirým rasismem, a to jsme nevyjmenovali všechny. Někteří lidé jsou dokonce schopni nacházet pro takové činy alibi. Jak tyto záležitosti vnímáte vy?
Všechny projevy rasismu mi vadí. Velmi citlivě jsem vždy vnímal problematiku vyvražďování Židů a vždy mi vadila jakákoliv o tomto vyslovená nemístná zmínka. Mlátit by se neměl nikdo, ať má barvu kůže jakoukoliv...
Měla by ČSSD vstoupit do vlády Andreje Babiše či ji podpořit?Anketa
Protože jste z Ústeckého kraje (a jste považován za protiromského kritika), musím se vás zeptat především na případ dětí v Teplicích, které čelily nenávistným výrokům za to, že na jejich školním fotu byly arabské a romské tváře...
Ano, právě nedávná kauza k fotce prvňáčků se mě nejvíc dotkla. Ubližování dětem je pro mě to nejzrůdnější, co existuje. Děti totiž nemohou za to, kde a komu se narodily, a dokonce nemohou ani za to, jak jsou vychovávány. Vylévat si svoje mindráky a frustrace na dětech je prostě ubohost. Bohužel to ale také ukazuje na rub svobody slova.
Je to důvod přistoupit k nějaké regulaci sociálních sítí nebo zpřísnit pravidla toho, co se smí v této zemi vypustit z pusy a co už je za hranou?
Na sociálních sítích může prakticky kdokoliv říci cokoliv. Já vím, že je to často dohledatelné, ale co je vám platné, že najdete autora nějaké zhovadilosti, když už si ji přečetly tisíce lidí, daly tomu ‚palec nahoru‘ a vyjádřily se (bohužel mnozí pod zdáním anonymity také zhovadile)...
Regulovat sociální sítě je asi nesmysl. Prostě si slušní lidé, kterých je naprostá většina, musejí zvyknout na to, že na sociálních sítích odpovídají i hovada, a prostě je ignorovat.
Jde o projevy nemocné společnosti, za které mohou třeba ti, co kritizují imigraci?
K označení „nemocná společnost“ mám výhradu. Nemyslím si, že strach z migrantů je projevem nemoci společnosti. Stejně tak si nemyslím, že když začali například v Teplicích hlasitě upozorňovat, jak se nevhodně chovají Arabové v parcích, obchodech a restauracích, že by to byl projev nemoci společnosti.
Stejně tak náš boj proti zvýhodňování cikánské menšiny proti slušné většině na našich sídlištích, požadavek, aby platily stejné zákony a stejná pravidla pro menšinu i pro většinu, aby cikáni nedevastovali naše domy, nebyli hluční a sprostí, nebyli nositeli kriminality a nesmáli se bílým, kteří pracují, není nemocí společnosti.
Jde vždy jen a pouze o zkušenost, tedy neblahou zkušenost: Z Arabů v Teplicích, z cikánů na sídlištích, z migrantů na Západě…
Pojmenování problémů a požadavek, aby je stát řešil, přece není projev nemoci společnosti. Je přirozené, že se slušná většina brání. Nepřirozené je, že jí stát nepomáhá. A vyjádření ubožáků na sociálních sítích? Ta budou pořád a svědčí o nemoci, ovšem ne společnosti, ale těch píšících ubožáků.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš