Juncker málem podpálil první dámu. Už je na čase, aby byl nový předseda, připouští Evropan Rouček

12.04.2019 12:08

EVROPAN LIBOR ROUČEK Ministryně Marta Nováková? „Jeden průšvih za druhým.“ Ale Dan Ťok? „Vzpomeňte si na Víta Bártu, který zastavil na roky dálniční a další stavby,“ hájí ministra dopravy, který v resortu končí, bývalý místopředseda Evropského parlamentu Libor Rouček. „Andrej Babiš by si měl udělat pořádek ve svých řadách, protože byli lidé, kteří ministrovi dopravy lezli do zelí,“ vzkazuje. Zároveň předpokládá, že pokud k dalším změnám v kabinetu dojde, tak po volbách do Evropského parlamentu. A Brexit? Dohodnutý termín konec října hodnotí Rouček jako kompromis.

Juncker málem podpálil první dámu. Už je na čase, aby byl nový předseda, připouští Evropan Rouček
Foto: archiv L. Rouček
Popisek: Bývalý místopředseda Evropského parlamentu a europoslanec Libor Rouček

Anketa

Věříte v úspěch nové pravicové strany Václava Klause?

81%
19%
hlasovalo: 16225 lidí

Z vlády odchází ministryně Marta Nováková a ministr Dan Ťok. Ministr dopravy už rezignaci podával a byl rozhodnutý odejít. Co se týká ministryně průmyslu a obchodu, premiér důvody příliš nevysvětlil. Byl to správný krok, aby tito lidé odešli z vlády?

Pokud jde o paní Novákovou, myslím si, že jde o správný krok. Andrej Babiš pochopitelně nechtěl důvody zmiňovat. Když se podíváme na krátké působení paní Novákové, byl to jeden průšvih za druhým. Ukázala, že není schopná být ministryní po odborné, politické ani mediální stránce. Nešlo jen o kauzu s tchaj-wanským zástupcem, ale občany trápí i cena mobilních dat. To se paní ministryni nepovedlo.

Naskýtá se také otázka o manažerských kvalitách a schopnostech Andreje Babiše vybrat ty správné lidi. Tvrdí o sobě, jak vybírá správné manažery, ale minimálně v případě odcházející paní Novákové se mu to nepodařilo.

Ministryně Marta Nováková přišla do vlády loni v červnu. Poslední problém ministryně, jak jste zmiňoval, se týkal odchodu zástupce Tchaj-wanu z jednání se zahraničními diplomaty. Přesto, co považujete za hlavní důvod toho, že ve vládě končí?

To, o čem jsme mluvili. Je pravda, že Senát nebo opoziční strany vyzývaly Andreje Babiše, aby ji odvolal, ale na veřejnost dopadají ceny dat mobilních operátorů. Češi znají situaci, vědí, kolik se platí v Polsku, kolik se platí v západoevropských zemích, veřejnost byla na vládu naštvaná. Zdálo se, že paní ministryně hájí spíš zájmy operátorů.

Nebyla jistota, že se situace nějak změní a posune, aby mohla zůstat. Andrej Babiš o tom zřejmě nechce mluvit, protože se chce vůči odcházející ministryni zachovat férově a nehodlá jí škodit. 

Dan Ťok byl ministrem dopravy pět let, jak hodnotíte jeho práci?

V tomto případě je situace trošku složitější. Je pravda, že politicky a mediálně pan ministr nebyl na požadované výši, ale pokud jde o jeho práci, zastal bych se ho. Víme, kolik ministrů před ním působilo a jaká byla situace. Vzpomeňte si na Víta Bártu, který zastavil na roky dálniční a další stavby. Pan ministr Ťok určitou situaci zdědil, víme, že není jednoduché zahajovat stavby dálnic v našem legislativním prostředí. Pan ministr se snažil, zlomily mu vaz kauzy, které mediálně nezvládl viz. sníh v zimě na Vysočině. Sám to ale férově, poctivě přiznal. Řekl, že kus práce udělal, ale že mediálně a politicky situaci kolikrát nezvládl.

Andrej Babiš by si měl udělat pořádek ve svých řadách, protože byli lidé, kteří ministrovi dopravy lezli do zelí. Například první místopředseda Faltýnek s jeho kauzami a snahami ovlivňovat nejrůznější rozhodování. Nejen tendr na mýto. Pana ministra Ťoka to zřejmě tak znechutilo, že sám nabízel, že odejde. A nyní odchází.

Každý, kdo jezdí autem, ví, že jakákoli cesta je nejen hra nervů, ale také ji téměř nelze časově naplánovat. Už to svědčí minimálně o tom, jak kvalitní je koordinace jednotlivých staveb…

Lidé mají srovnání se zahraničím. Pak lidé přijedou na D1 nebo nastoupí do couráku do Kladna, kde se mluví o nějaké rychlodráze už čtyřicet let. Vždycky to odnese ministr, ale ne za všechno ministr může. Vše je mnohem složitější. Souvisí s tím celkový stav našich zákonů, našeho strategického plánování v oblasti dopravy, infrastruktury atd. Nedaří se to bohužel řešit.

Premiér Andrej Babiš prezidentovi navrhl jmenovat místo Marty Novákové ministrem průmyslu a obchodu místopředsedu vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karla Havlíčka. Ministrem dopravy by se místo Dana Ťoka měl stát náměstek Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Vladimír Kremlík. Znáte nějak jejich působení? Co říkáte tomuto výběru?

Pana Kremlíka neznám, nechtěl bych se k němu vyjadřovat. Uvidíme, jaký bude a co dokáže. Co se týká pana Havlíčka, výběr je na místě. Je to odborník, zná prostředí malých, středních i velkých podniků. Je určitou kapacitou v oblasti vědy, výzkumu, inovací, v akademické sféře, je pracovitý, dovede organizovat, má strategické myšlení. Myslím si, že tento výběr bude dobrý.

A co odpovědností premiéra za změny?

On vybírá nominace. Zároveň se ale ukazuje a padá mýtus, že hnutí ANO má jak politické kandidáty, tak odborníky. Nemá ani jedno ani druhé. Opět Andrej Babiš sáhnul mimo stále řídnoucí řady hnutí ANO. Zodpovědnost Andreji Babišovi nikdo neodpáře.

Premiér Andrej Babiš nevyloučil další změny v kabinetu. Když už se hovoří o rekonstrukci vlády, který člen vlády by měl skončit podle vás? Čí pozice je ohrožena?

Mluví se o ministrovi spravedlnosti Kněžínkovi nebo ministrech z řad ČSSD, protože víme, že ministr zahraničí silně leží v žaludku panu prezidentovi. Nevíme, co se odehrává při rozhovorech mezi čtyřma očima mezi prezidentem a panem premiérem.

Neočekávám, že v nejbližších měsících, tedy do voleb do Evropského parlamentu k nějaké další změně dojde. Volby budou důležité nejen proto, koho si Češi vyberou jako zástupce do EP, ale po půl roce opět ukáže rozložení sil na domácí politické scéně. Od výsledů voleb se bude pak odvíjet i další postup a i to, kteří lidé, pokud nějací, z vlády odejdou.

Jak se mohou personální změny dotknout koaliční spolupráce?

Není v zájmu prezidenta, premiéra ani Jana Hamáčka koalici destabilizovat. K tomu by mohlo dojít jen v případě, kdyby premiér navrhnul nebo chtěl uskutečnit odvolání některých ministrů bez souhlasu vedení ČSSD. Zatím je v zájmu všech držet stabilitu koalice. Jak KSČM, tak SPD oslabují, takže prezident a premiér nemají žádnou jinou alternativu.

Lídři EU odsouhlasili odklad Brexitu do října. Hovořilo se také o termínu 30. června nebo flexibilním odkladu maximálně na rok. Je říjen vhodný termín?

Předseda Rady Tusk navrhoval flexibilní odklad na jeden rok. Konec října je kompromis. Pokud by premiérka Mayová přijela do Londýna s tím, že byl dohodnutý jeden rok, stane se o to větším předmětem kritiky z řad zastánců tvrdého Brexitu uvnitř konzervativní strany.

Budou se konat volby do Evropského parlamentu a uvidíme, jak budou probíhat další debaty. Míč je stále na straně Británie. Záleží na ní, jak se rozhodne. Problém je v tom, že se v Británii nedokáží rozhodnout a trvá patová situace. Ale v Británii se budou konat nejen evropské volby, ale také komunální volby. Takže květen naznačí, jak se na celou situaci a chaos, který tam vládne, bude dívat veřejnost. Vývoj bude mít určitou dynamiku, směr je ale nepředvídatelný. Vše může skončit i pádem premiérky Mayové, ale stoupá pravděpodobnost, že by Velká Británie nemusela odejít z EU vůbec.

Mayová nevyloučila, že Británie odejde ještě před volbami…

Mnohem pravděpodobnější je, že se Británie zúčastní voleb.

A co říkáte obavám Francie? Říjnový termín právě nevítá.

Do konce roku je nutné dojednat rozpočet EU na dalších sedm let. Británie by se na tom měla podílet a Francie se obává, aby zastánci tvrdého Brexitu neházeli všem klacky pod nohy při vyjednávání. Důvodu je ale více.  

Mimochodem, předseda Evropské komise na sebe v minulých dnech upoutal pozornost, když spolu s rwandským prezidentem Paulem Kagamem uctil památku obětí genocidy, a málem přitom omylem zapálil manželku prezidenta. Koloval videozáznam. Zaznamenal jste tento incident?

Viděl jsem někde fotku. Ukazuje to, že už je na čase, aby byl nový předseda. I Evropské volby budou rozhodovat o tom, kdo se jím stane.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Daniela Černá

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Dvě loutky. Páprda a...“ Vyoral pustil peklo na Bidena s Fialou

15:00 „Dvě loutky. Páprda a...“ Vyoral pustil peklo na Bidena s Fialou

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA – Po návštěvě premiéra Petra Fialy v Bílém domě se z řad jeho podpo…