Kdejaký zmetek mluví o prezidentovi! To se dotuje a na invalidní vozíky není... Slavný režisér o „sprostodivadle“ z Brna tak, že to zaujme každého

30.05.2018 18:03

ROZHOVOR „Jako režisér bych byl samozřejmě naštvaný a s tímto vstupem diváků na jeviště bych nesouhlasil,“ říká známý režisér Jiří Adamec k narušení sobotního představení v divadle Husa na provázku ze strany hnutí Slušní lidé. Vyjádřil se i ohledně samotné hry Naše násilí a vaše násilí. Promluvil i o dotacích na kulturu a řekl také, jak podle jeho názoru dnes někteří lidé vnímají státní symboly.

Kdejaký zmetek mluví o prezidentovi! To se dotuje a na invalidní vozíky není... Slavný režisér o „sprostodivadle“ z Brna tak, že to zaujme každého
Foto: Festival Divadelní svět
Popisek: Divadelní hra Naše násilí a vaše násilí

Anketa

Ohrožuje Okamurova SPD českou demokracii?

6%
94%
hlasovalo: 13663 lidí

Obrovskou diskusi vyvolalo to, co se o víkendu stalo v rámci divadelního festivalu v divadle Husa na provázku. Co říkáte na to, že začátek představení hry Naše násilí a vaše násilí narušili aktivisté? Jak vy byste jako režisér vnímal, kdyby vám někdo tímto způsobem narušil vaše představení?

Byl bych samozřejmě naštvaný a s tímto vstupem diváků na jeviště bych nesouhlasil!

Tento incident rozdělil občany České republiky názorově na dva tábory. Někteří jednání členů hnutí Slušní lidé chápou, někteří ho jednoznačně odsuzují…

Rozdílné názory i postoje spoluobčanů k této skutečnosti docela chápu i já a rozumím jim. Každý z nás je přece jiný a každý má hranice mravnosti, morálky i obyčejného studu někde jinde.

Odlišné a často i velmi vyhrocené názory jsou ale i na hru samotnou, v níž mimo jiné Ježíš znásilňuje muslimskou ženu. Divadelní šéf Martin Glaser se už před časem vyjádřil, že jedna postava symbolizuje jednu kulturu a druhá jinou. Řekl také, že to, že jsou obě kultury v nějakém násilném vztahu, je právě tématem celé hry. Jaký vy na to máte názor? A je podle vás právě takovéto ztvárnění v dnešním světě dobrý nápad?

Škoda že to vysvětluje ředitel divadla… Pokud sdělení, o němž mluví, je předmětem hry, mělo by to být ze hry samotné zřejmé. Pokud není, něco je někde špatně.

Proti této hře se zvedla už před sobotním incidentem velká vlna odporu ze strany zástupců církve. Už v minulých týdnech se proti ní ostře vymezil například kardinál Duka. Jak toto dílo vnímat z pozice věřícího člověka?

Nevím, opravdu ne. Já bych takovou hru na jevišti režírovat nechtěl, to je můj osobní postoj, ale obávám se, že to, co se o hře prezentuje, má smysl jen proto, aby se o věci hodně nahlas mluvilo… A to se zatraceně podařilo. O ostatním poslání mám své pochybnosti, ale usuzuji pouze z mediálních prezentací díla i vzniklého problému, hru jsem neviděl. Ostatně viděl ji málokdo a kdekdo o ní mluví… Jak říkám, povedlo se…

Obhájci hry říkají, že je to prostě umění a v umění by nikdo nic neměl zakazovat. Někteří v této souvislosti zmínili svobodu a připomněli minulý režim. Má i umění, kultura mít nějakou hranici? A pokud ano, kde ta hranice podle vašeho názoru je?

Ano, i svoboda obecně i v umění má své hranice, to není otázka, to je fakt. Všechno na světě má své hranice… A zakazovat by se nemělo, zakazovat není dobře, dokonce to je špatně! Protože výsledkem zakazování je celonárodní debata o hře, která si to MOŽNÁ ani nezaslouží. A nebýt v ní jedna scéna, možná by se o ni ani nikdo nezajímal… Nevím, jestli zrovna tahle hra je umělecké dílo, možná ano, ale v každém případě jde o představení, které provokuje a ukazuje samo na sebe zvednutým ukazováčkem. A cíle je vrchovatě dosaženo… Samozřejmě porovnávat skutečnost, o níž je řeč, třeba s nahými postavami na výtvarných dílech i těch největších MISTRŮ je naprosto scestné…

Ale například Miroslav Kalousek na sociální síti napsal. „Přiznám se, že pro mě je to dost kontroverzní scéna. Mnohem víc ale odmítám osoby, kteří se pojmenují ‚Slušní lidé‘ a jiným násilím brání v uměleckém projevu a jeho zhlédnutí. Většinou pak následuje pálení knih. A pak pálení lidí. Je suis Husa na provázku.“ Co na jeho slova říkáte?

Já s panem Kalouskem nesouzním, vidím svět jinak než on. Vadí mně jeho programově účelové zveličování problémů s následnými malbami čertů na zeď. Ale musím s ním souhlasit, že projev členů organizace, která si neomaleně říká „Slušní lidé“, je násilí páchané na jiné skupině lidí. Když se vám nelíbí, co píšou noviny, nekupujte si je, když hrají v divadle to, s čím nesouhlasíte, nekupujte si lístky a nechoďte tam, když v televizi nenajdete program pro sebe, vypněte ji.

Jenom tak můžete uplatnit svůj názor. Ale to platí obecně… Třeba i v tom, že když se vám nelíbí náš prezident, volte jiného muže či ženu do této funkce… A počítejte s tím, že jiní spoluobčané mohou mít jiný názor, který jsem ale povinný respektovat. I do divadla Husa na provázku přišli lidé dobrovolně, koupili si lístky a to představení chtěli zhlédnout, celé, bez narušování…„Slušnými lidmi“… Se vším, co mně se nemusí ani trochu líbit… A já jsem povinný to celé respektovat. To je přece demokracie… Kterou se tak rádi oháníme a tak málo jsme se ji naučili ctít!

Během tohoto představení si herečka vytahuje z pochvy vlajku. Vidíte v tom jako někteří hanobení státního symbolu? A v tomto kontextu, jak podle vás český národ v poslední době vnímá státní symboly? Mají pro ně ještě vůbec nějakou vážnost? Nyní to byla vlajka vytažená z pochvy, připomeňme si i červené trenýrky na Hradě…

Ano, máte pravdu, červené trenýrky na Hradě jsou prohřešek z podobného soudku. Vytrácí se úcta… Bohužel obecně. Jak může kdejaký obyčejný zmetek říct tolik ošklivých slov o prezidentovi naší země, který byl zvolen ve všelidovém hlasování většinou občanů? A noviny to vytisknou a další média to s gustem prezentují. Jak může říct inteligentní a jinak soudný intelektuál o spoluobčanech tak vulgární odsudky jen proto, že svůj voličský hlas dali jinému kandidátovi než on atd. atd. To je přece nedostatek úcty… V tomto případě k názorům jiných, stejně oprávněných občanů, jako jsem já sám. Jak potom chcete, aby byly ctěny symboly. Mrtvé věci… Je to samozřejmě nedobré až zlé.

Někteří kritici, kteří v souvislosti s touto hrou mluví o perverzi a právě hanobení našeho státního symbolu, otevírají otázku, na jakou kulturu se dávají či nedávají dotace z veřejných peněz. Jak vy toto vidíte?

To je samozřejmě legitimní otázka a diskuse. To jsou správné otázky a jistě na ně existují i relevantní odpovědi. Ne vylézt na jeviště a bránit prezentaci jevištního díla, s nímž já nesouhlasím… Ale ptát se, to mi přijde jako správný občanský postoj. Ale existuje celá řada velmi těžko pochopitelných absurdit a nikdo se neptá. Je vidět, že sex na jevišti v rámci sporu kultur muslimové versus křesťané společnost velmi zajímá… Ano, mluvme o ní v jevištních dílech, ale tak, abychom porozuměli a mohli být komunikaci na toto téma účastni, nikoliv jen kvůli povrchní, možná až komerční ambaláži, pouze zasahováni.

A jak mimochodem vidíte polemiku o tom, zda je správné dávat dotace například i na kulturu, která zajímá třeba jen určité množství lidí?

I to jsou legitimní otázky. A je třeba na ně tazatelům odpovídat. Jistě se lze oprávněně ptát, proč se dotují věci, scény, soubory, projekty, které by na sebe měly snadno vydělat, protože kilometr vedle stejné domy, scény, projekty  vydělávají… A na invalidní vozíky pro postižené občany se musejí konat sbírky…

To svádí k otázce, jak vnímáte současnou kulturu, třeba i nové filmy? I toto vyvolalo velkou diskusi třeba i po letošních Českých lvech. Například Zdeněk Troška se mimo jiné vyjádřil že – čím ošklivější film, tím víc umění. Jak to vidíte vy?

To, co řekl Zdeněk Troška, jistě nelze vnímat doslova, on to určitě myslel v nadsázce… Ale podíváte-li se třeba na strategii dotační grantové politiky, film, na který přijdou diváci, finanční podporu, která by stála za zmínku, jistě nedostane. Nežijeme v ideálním světě. A asi ještě dlouho nebudeme…


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: David Hora

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

4:43 A dost. Ladislav Větvička se vrátil do ČR a ukázal na zlo

Proč jsou lidé v Gruzii či na Ukrajině šťastnější než tady? Bloger a spisovatel Ladislav Větvička si…