Kdysi býval Erdogan náš proevropský kamarád. Teď Evropa jen zírá, co se v Turecku děje. Odborník nám vysvětlil, proč bychom neměli být překvapeni

10.07.2016 20:31 | Zprávy

ROZHOVOR Zakladatel Turecké republiky Kemal Attatürk ji založil na sekulárních základech. V posledním období však nastává změna. „Dochází k ní jednak proto, že po desítkách let polovojenského režimu je z něj řada lidí unavená. A pak – jakákoli politická akce, která je vedena shora a není schopná zapustit kořeny ve spodních vrstvách společnosti, dříve či později začne být zpochybňovaná. Kemalovský sekularismus se ujal v armádě, ve městech, v podnikatelských vrstvách. V naprosté většině turecké společnosti se s ním příliš neztotožnili. Erdogan přišel s nějakou alternativou. Nemusíme s ní souhlasit. Ale pro velkou část turecké společnosti to alternativa byla a stále je,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz religionista David Václavík z brněnské Masarykovy univerzity.

Kdysi býval Erdogan náš proevropský kamarád. Teď Evropa jen zírá, co se v Turecku děje. Odborník nám vysvětlil, proč bychom neměli být překvapeni
Foto: Archiv
Popisek: Turecký prezident Recep Erdogan

 

V Turecku vyznává 80 až 90 procent obyvatel sunnitský islám. Měli by se pětkrát denně modlit směrem k Mekce, nejíst vepřové, nepít alkohol atd. Nicméně i díky zakladateli Turecké republiky Mustafu Kemalovi Attatürkovi, který ji založil v roce 1923 na sekulárních základech (zrušil mnohoženství, zakázal ženám zahalovat si obličej a nosit fez jako pokrývku hlavy), dělají toto dobrovolně na základě své víry, nikoli že je to nařízeno zákonem. Odlišuje se tímto – a vyšší mírou demokracie – Turecko od ostatních zemí v regionu směrem na druhou stranu od Evropy?

Je to určitě země, kde shora řízená sekularizace proběhla nejintenzivněji.  Zapustila své kořeny poměrně intenzivně, zejména mezi vzdělanými vrstvami ve městech. Je tam velký rozdíl mezi Istanbulem a venkovskými oblastmi ve vnitrozemí. Dalšími institucemi, které prošly výraznou sekularizací, byly státní správa a armáda. Ta do devadesátých let hlídala Attatürkův odkaz. Kdykoli měla pocit, že se něco staví proti němu, vyvolala převrat a vracela to zpátky do zavedených kolejí. V islámském světě bychom samozřejmě našli i další země, kde je pojetí islámu podobně „liberální“ jako v Turecku. Nicméně je třeba říct, že v Turecku vycházel islám vždy z právních škol, které byly otevřenější. V posledních dvaceti letech se situace mění. Dochází tam k jakési vesnické revoluci. Vládnoucí Strana spravedlnosti a rozvoje současného prezidenta Erdogana je hodně postavená na venkovském obyvatelstvu a k těm změnách dochází. Můžeme říci, že dochází k jisté formě „konzervativní revoluce“ a příklonu k tradicionalističtějším formám islámu. Ta je ale jiná než ve státech kolem Perského zálivu, která je často spojovaná s radikálními skupinami, jako je Islámský stát. Spíše bych řekl, že je to takový návrat k lidovým islámským tradicím.

Je náboženská umírněnost Turků způsobena i blízkostí Evropy a je tu znát i vliv křesťanství?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Oldřich Szaban

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Naše země nevzkvétá

Myslíte, že viníkem toho, proč lidé odchází za lepším na západ je EU? Podle mě jsou na vině tyto vlády a hlavně ti, co tu vládli před rokem 89. A z čeho vychází teze, že bysme byli bez EU bohatší, a poslední, na co se chci na základě toho vašeho článku zeptat je ta kritika dovozu zboží. Nemáte opět...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Třetí rok v recesi. Německo v problémech, Češi kvůli tomu také

17:50 Třetí rok v recesi. Německo v problémech, Češi kvůli tomu také

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ – Prognózy ohledně českého hospodářství byly příliš optimistické. Ekono…